video thumb

بازارهای پول میان زنجیره‌ای، آخرین تلاش برای ایجاد نقدینگی در دیفای

امور مالی غیرمتمرکز در طول سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری داشته است. در همین راستا، یک گزارش جدید از Cointelegraph Consulting نشان می دهد که ارزش کل قفل شده در دیفای در آگوست از ۶ میلیارد دلار گذشته است در حالی که در ماه ژوئن، TVL در دیفای کمی بیش از ۱ میلیارد دلار بوده است و در نهایت در زمان نگارش این مقاله ۹٫۴ میلیارد دلار است.

فضای دیفای اگرچه چشمگیر است، هنوز در ابتدای راه است و قبل از ورود به بازار اصلی ارز دیجیتال

به همین ترتیب، بخش دیفای در حال مشاهده پلتفرم های جدیدی است که برای حل چالش های مرتبط با شبکه اتریوم ساخته شده است در حالی که سرمایه گذاران ارز رمزنگدیجیتالرا قادر می سازد تا به ییلد بالا و بازده بالا برسند.

ظهور بازارهای پول بین زنجیره ای

یکی از راه های سرمایه گذاری سرمایه گذاران دیفای وام دهی و قرض دهی دارایی های دیجیتال است. در حالی که بازارهای پولی مانند Aave و Compound از غالب ترین پلتفرم ها برای چنین مواردی هستند، راه حل های جدیدی که دارایی های خارج از اکوسیستم اتریوم را تأمین می کنند در حال توسعه هستند.

به عنوان مثال، پلتفرم DeFi Kava به افراد دارای دارایی دیجیتال امکان می دهد از این موارد به عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده کنند. برایان کر (Brian Kerr)، مدیرعامل شرکت کاوا ، به کوین تلگراف گفت که مورد اصلی استفاده از تسهیلات وام دهی کاوا، فراهم آوردن امکان دریافت سرمایه برای اهرم مالی به کاربران است. این اقدام، سرمایه گذاران را قادر می سازد ارزهای دیجیتال بیشتری خریداری کنند و سرمایه گذاری خود را در دارایی های مورد نظر خود افزایش دهند.

کر همچنین اشاره کرد که نسخه مهم بعدی Kava در ۱۵ اکتبر عرضه می شود. این نرم افزار معروف به Harvest.io است و بر روی Kava ساخته شده است و به کاربران امکان می دهد بیت کوین (BTC) ، XRP ، بایننس کوین (BNB). ) ، Binance USD (BUSD) و سایر وثیقه های با عملکرد بالا را قرض یا وام بگیرند. به گفته وی، ویژگی اصلی Harvest این است که ارائه وام و قرض دارایی هایی که در غیر این صورت دسترسی به خدمات دیفای ندارند با سایر شبکه ها قابل انجام است. وی عنوان کرد:

“Harvest مانند برنامه های غیرمتمرکز بر روی اتریوم است که در Kava فعالیت می کند. تنها تفاوت این است که هیچ هزینه گسی وجود ندارد و تراکنش ها بسیار سریعتر انجام می شود. اعتبارسنجان کاوا می توانند بلاک ها را سریع پردازش کنند و می توانند از مواردی را که قبلاً ساخته ایم مانند جنبه های متقابل و اوراکل قیمت را اهرم مالی کنند. “

اگرچه این مفهوم بسیار جدید است، اما کر معتقد است که امکان ایجاد بازارهای پول میان زنجیره ای در دیفای وجود دارد. به طور خاص، بازارهای پول بین زنجیره ای با اجازه دادن به دارایی های با عملکرد بالا مانند BTC و XRP برای شرکت در گزینه های دیفای، نقدینگی را باز می کنند. مایکل آرینگتون (Michael Arrington)، شریک Arrington XRP Capital – یک شرکت مدیریت دارایی دیجیتال – به کوین تلگراف گفت که دارندگان XRP واقعاً درخواست محصولات دیفای را کرده اند: “هودل کنندگان XRP برای اولین بار گزینه های دیفای را دارند.”

همانطور که گفته شد، فضای دیفای می تواند انتظار داشته باشد که پلتفرم های بازار پول میان زنجیره ای بیشتری وارد صحنه شوند. به عنوان مثال، Equilibrium یکی دیگر از پلتفرم های قابل تعامل بازار پول است که به کاربران امکان می دهد تا سهام گذاری کنند و درآمد کسب کنند، وام بدهند، قرض بدهند و نقدینگی را برای دارایی های دیجیتال و استیبل کوین های غیر متمرکز افزایش دهند. الکس ملیخوف (Alex Melikhov)، مدیرعامل Equilibrium به کوین تلگراف گفت که هدف این پروژه رفع مشکلات اصلی در بازار فعلی دیفای است. وی در این خصوص عنوان کرد:

“امروز بازار دیفای از چند پاره شدن، عدم همکاری و عدم کارایی در تسویه بدهی بد رنج می برد که منجر به ضررهای قابل توجه پروتکل MakerDAO در ماه مارس شد. Equilibrium قابلیت همکاری واقعی بین زنجیره ای را ارائه می دهد و انتظار می رود برای دستیابی به پتانسیل کامل بازار کمک کند. “

برخلاف Harvest که بر روی بلاک چین Kava ساخته شده است، Equilibrium از فناوری Substrate پلتفرم Polkadot استفاده می کند و امکان ایجاد بلاک چین مخصوص خود را فراهم می کند که در نهایت به Parachain تبدیل می شود که بخشی جدایی ناپذیر از شبکه Polkadot است. به گفته Equilibrium، هیچ یک از پروتکل های موجود دیفای مبتنی بر اتریوم را تکرار نمی کند بلکه چالش های فعلی مقیاس پذیری و هزینه بالای تراکنش ها را برطرف می کند: این فناوری اساسی دارای یک مکانیسم شاردینگ است و مدل های مختلف خارج از چارچوب اجماع را پیاده سازی می کند. “

آیا این امر باعث پذیرش انبوه دیفای می شود؟

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بایننس به کوین تلگراف گفت که اگرچه بازارهای پول بین زنجیره ای مهم هستند، اما به نظر نمی رسد این پلتفرم ها تنها عاملی باشد که باعث پذیرش انبوه دیفای شوند.

طبق ژائو، این عوامل ممکن است در نهایت منجر به پذیرش انبوه یا حداقل پذیرش انبوه دیفای توسط کاربران ارز دیجیتال شود. با این حال، قبل از این اتفاق، ژائو ذکر کرد که چندین زنجیره به اکوسیستم خاص خود، همراه با تجمع های متقابل زنجیره ای که از فرصت های آربیتراژ متقابل استفاده می کنند و یک تجربه کاربری قابل اعتماد را ارائه می دهند، نیاز دارند. وی گفت: “در حال حاضر، تجربه کاربری احتمالاً مانع اصلی ورود کاربران جدید به دیفای است، زیرا کارمزدها به گس، کنترل کلیدهای خصوصی و موارد دیگر نیاز دارد.

با این وجود به نظر می رسد تقاضای فزاینده ای برای بازارهای پول بین زنجیره ای در بخش دیفای امروز وجود دارد. جرالد ووتا (Gerald Votta)، مدیر ارتباطات در Quantum Economics – یک شرکت مشاوره فضای دارایی دیجیتال – به کوین تلگراف گفت که هزاران زیرمجموعه برای برنامه های دیفای وجود دارد. وی خاطرنشان کرد که بازارهای پول با زنجیره متقابل این امکان را برای XRP ، BNB و کوین های دیگر که نقدینگی دارند فراهم می کند.

کر همچنان امیدوار است و خاطرنشان می کند که بازارهای میان زنجیره ای پول در حال ظهور هستند و نشانه های امیدوارکننده ای از خود نشان می دهند: “پتانسیل بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد، اما فقط زمان نشان می دهد که با چه سرعتی شاهد پذیرش خواهیم بود.”