video thumb

مدیر FinCEN به بانک‌ها در مورد مواجهه با خطر ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهد

کنت بلانکو (Kenneth Blanco)، مدیر شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده (FinCEN) به بانک ها هشدار داده است که درباره خطر قرار گرفتن در معرض ارزهای دیجیتال

مقررات فعلی FinCEN (FIN-2019-A003) بیان می کند که مسئولیت شناسایی و گزارش فعالیت های مشکوک در مورد چگونگی سوء استفاده مجرمان و سایر بازیگران بد از بررسی های تأیید کارت برای پولشویی، فرار از مجازات و سایر اهداف تأمین مالی غیرقانونی، بر عهده کلیه موسسات مالی است. برای بسیاری از بانک ها هنوز مشخص نیست که ارزهای مجازی چگونه بر موسسات آنها تأثیر می گذارند.

وی با تأکید بر اینکه بانک ها باید نگاهی دوباره به سیاست ها و رویه های مبارزه با پولشویی خود به ویژه در رابطه با ارزهای دیجیتال داشته باشند، افزود: “اگر بانک ها به این موضوعات فکر نمی کنند، این هنگام مراجعه بازرسان آشکار خواهد شد.”

“به طور واضح، صرافی ها تنها پلتفرم هایی نیستند که در معرض خطر ارز دیجیتال قرار دارند. این خطرات فقط مربوط به مشاغل خدمات پولی یا صرافی های ارز مجازی نیست. بانک ها نیز باید به فکر قرار گرفتن در معرض ارز دیجیتال خود باشند. اینها مواردی است که بازرسان شما و FinCEN، هنگام ارزیابی اثربخشی برنامه مبارزه با پولشویی از شما سوال می کنند. “

طبق تحقیقات شرکت تجزیه و تحلیل ارز دیجیتال CipherTrace Labs در سال ۲۰۱۹، هشت بانک از ده بانک بزرگ خرده فروشی ایالات متحده با کسب و کارهای خدمات پولی ارز دیجیتال غیر قانونی (MSB) معامله داشتند. این MSB ها پرداخت های نقدی را در ازای ارز دییتال می پذیرند و اساساً به عنوان صرافی های همتا به همتای ثبت نشده در حال اجرا هستند.

علاوه بر این، بسیاری از صرافی های همتا به همتا هیچ برنامه AML یا احراز هویت مشتری(KYC) را در دسترس ندارند، که همین مسئله منجر به خطرات گسترده پولشویی برای بانک ها و سایر موسسات مالی می شود.

گفتنی است؛ مدت هاست که بانک ها به دلیل عدم حفظ برنامه های AML و KYC مورد انتقاد قرار می گیرند. کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICJI) گزارش داد که بیش از ۲ تریلیون دلار از تراکنش های پردازش شده توسط بانک ها، مشکوک شناخته شده و باید مسدود شود. میزان پول مشکوکی که توسط بانک ها شناسایی نشده است می تواند چندین برابر بیشتر از این مبلغ باشد.