سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

رونق ارزهای دیجیتال با پشتوانه فیات در میان عدم اطمینان اقتصادی

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که استیبل کوین ها فضای بیشتری از ارزهای دیجیتال

علی رغم عدم اطمینانی که اقتصاد جهانی را در سال جاری آزار داده است، اما با وجود با تحولات چشمگیر بخش دیجیتال، سال ۲۰۲۰ با توجه به رشد فوق العاده این بخش به عنوان سال استیبل کوین ها پایان می یابد. در حالی که برخی این رشد را ناشی از علاقه روزافزون به امور مالی غیرمتمرکز در بین علاقه مندان به ارز دیجیتال می دانند، برخی دیگر آن را یک روند صعودی می دانند که ورود ارز فیات به اکوسیستم ارز دیجیتال را تأیید می کند.

با ادامه رشد بخش دیفای، محبوبیت استیبل کوین ها نیز افزایش می یابد که برای کسب بازده بالا از پروژه های مختلف وام دهی غیرمتمرکز مورد استفاده می کردند.. استیبل کوین ها همچنین به دلیل توانایی در پر کردن شکاف بین ارزهای فیات و دارایی های دیجیتال مفید هستند. استیبل کوین ها سال را با دقت بالا آغاز کردند، زیرا حجم معاملات آنها برای اولین بار در سه ماهه مالی از مرز ۹۰ میلیارد دلار فراتر رفت. اگرچه تتر (USDT) هنوز سهم بیشتری از بازار استیبل کوین را در اختیار دارد، Dai و USDC نیز در سال ۲۰۲۰ با رشد روبرو بودند.

از زمان پیدایش اولین استیبل کوین در سال ۲۰۱۲ همراه با پروپوزال پروژه Mastercoin به عنوان راهی برای گره خوردن ارزهای دیجیتال به دارایی های سنتی برای کاهش نوسان قیمت، توسعه دهندگان عادت کرده اند از دلار آمریکا به عنوان یک دارایی پایدار استفاده کنند.

در حال حاضر، با این وجود، توسعه دهندگان در حال بررسی دارایی های پایدار دیگر مانند طلا، سایر ارزهای فیات و حتی ارزهای دیجیتال هستند. در اینجا یک بررسی در مورد وضعیت فعلی پذیرش استیبل کوین با لیستی از بهترین استیبل کوین ها در بازار وجود دارد.

استیبل کوین های وابسته به دلار آمریکا

تتر  (USDT)

مثل هر استیبل کوین دیگری، تتر نیز به این منظور طراحی شده است که سرمایه گذاران بتوانند سود حاصل از معاملات کریپتویی را با ارز دیجیتال وابسته به دلار ذخیره کنند. هر تتر همیشه ۱ به ۱ به وسیله ارزهای سنتی که در ذخایر ما نگهداری می شود، پشتیبانی می شود. این بدان معنی است که برای هر کوین USDT ، معادل ۱ دلار در ذخیره شرکت وجود دارد. بر اساس گفته کوین مارکت کپ، در حال حاضر تتر محبوب ترین استیبل کوین است و ارزش بازار آن بیش از ۱۵ میلیارد دلار و حجم معاملات روزانه آن بیش از ۴۰ میلیارد دلار می باشد.

علی رغم ادعای شرکت صادر کننده تتر مبنی بر اینکه توکن ها به طور ۱۰۰ درصد به وسیله ذخایر نقدی پشتیبانی می شوند، اما در گذشته، طرفین زیادی در مورد ادعاهای این شرکت شک و تردید کرده اند. اما در کنار این بحث و جدال ها، تعداد USDT در گردش که در آغاز سال ۲۰۲۰ کمی بیش از ۴ میلیارد دلار بوده، اخیرا به رقم عظیم ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. اکثر کارشناسان بر این باورند که دیفای سهم بزرگی در ایجاد انبوه USDT داشته است.

علاوه بر این، رشد سریع تسلط USDT باعث شده است که این کوین از پلتفرم های پرداخت بزرگ مانند Bitcoin و PayPal سبقت بگیرد. با افزایش محبوبیت تتر، این کوین در حال حاضر قصد دارد اکثر منابع خود را به شبکه های سریعتر منتقل کند، زیرا شبکه اتریوم همچنان با افزایش کارمزدهای گس همراه می باشد.

USD Coin (USDC)

USD Coin که توسط Circle صادر شده است، یک ارائه دهنده خدمات مالی با محوریت بلاک چین می باشد USD Coin در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک استیبل کوین به دلار آمریکا با نسبت ۱ به ۱ متصل شد. از نظر شفافیت نیز باید عنوان کرد کهCircle در وب سایت خود ادعا می کند که ذخایر USDC ماهانه توسط سرویس های برتر حسابداری برای مردم حسابرسی و منتشر می شود.

درست همانند تتر، USDC نیز رشد چشمگیری داشته است، به طوری که در شش ماه گذشته گردش مالی آن بیش از ۱٫۸ میلیارد دلار افزایش یافته است. به تازگی، Centre (کنسرسیومی که توسط Circle و Coinbase برای توسعه مدیریت USDC تاسیس شده است) از گسترش USDC از اتریوم به بلاک چین های اضافی خبر داد. این اقدام برای اطمینان از انعطاف پذیری USDC برای نوآوری های مالی گسترده در میان پروژه های دیفای انجام شده است.

Paxos Standard (PAX)

Paxos ، شرکت پشتیبان استیبل کوین PAX Standard می گوید که استیبل کوین آن نقدترین استیبل کوین در جهان است که به خوبی قانون گذاری شده است. PAX با درج در بیش از ۱۵۰ صرافی لیست شده و حجم معاملات روزانه آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می باشد و در مجموع ۲ میلیارد دلار کوین PAX ضرب شده در گردش موجود می باشد.

مانند همتایان خود ، PAX به عنوان یک دلار دیجیتال طبقه بندی شده است که می تواند برای جابجایی سریع پول در سراسر جهان و در هر زمان استفاده شود. این استیبل کوین بر اساس پروتکل ERC-20 Ethereum ساخته شده است و اعتبارات مشتری در حساب های جداگانه بیمه شده توسط شرکت بیمه سپرده های فدرال نگهداری می شود.

بایننس (BUSD)

Binance USD (BUSD) که از طریق همکاری بین یکی از بزرگ ترین صرافی های ارز دیجیتال و Paxos راه اندازی شده است، یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل می باشد. این استیبل کوین تاکنون از وزارت خدمات مالی امور خارجه نیویورک تأییدیه دریافت کرده است. این امر، اجازه می دهد تا سایر موسسات مالی در منطقه نیویورک نیزخدمات کاستدی  BUSD را بدون نیاز به مجوزهای کاستدی دیگری انجام دهند.

در رقابت برای دستیابی به جایگاه خود به عنوان استیبل کوین برای کاربردهای دیفای ، Binance USD به تازگی در بلاک چین Flow Dapp Labs راه اندازی شده است. انتظار می رود Binance USD از طریق مشارکت با Dapper Labs – تیم پیشگام بازی های ارز دیجیتال مانند Crypto Kitties ، درهایی را برای توسعه دهندگانی که قصد دارند برنامه های دیفای مبتنی بر استیبل کوین را ایجاد کنند، باز کند. BUSD در Binance Smart Chain نیز کاملاً مشهور است، Binance Smart Chain یک بلاک چین فعال با قرارداد هوشمند است که برای تسریع در توسعه پروتکل های دیفای طراحی شده است.

به لطف تسلط بر بازار بایننس، BUSD یکی از مهم ترین نرخ های رشد را داشته است، به طوری که ارزش بازار آن که در ابتدای سال جاری حدود ۲۰ میلیون دلار بوده، اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

TrueUSD (TUSD)

در حالی که تتر به دلیل مدیریت متمرکز و عدم شفافیت مورد انتقاد قرار می گیرد، TrueUSD ادعا می کند که خلاف این عمل را انجام می دهد. TrueUSD یک استیبل کوین وابسته به دلار است که بر روی پلتفرمTrustToken بنا شده است.

حتی تیم TrueUSD به حساب سپرده دسترسی ندارد، زیرا به جای یک تیم مدیریتی، قراردادهای هوشمند منعقد شده است تا بتواند میزان بین دلار آمریکا و کوین  TUSD را در ۱: ۱ حفظ کند.

علاوه بر TrueUSD، پلتفرم TrustToken همچنین مکانی برای استیبل کوین های با پشتیبانی سایر ارزهای ملی از جمله پوند انگلیس، دلار استرالیا، دلار کانادا و دلار هنگ کنگ است. همه آنها در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شده اند و اکثراً بصورت فعال در Uniswap معامله می شوند، Uniswap  یک صرافی غیرمتمرکز است که میزبان انواع پروتکل های دیفای می باشد.

قسمت دوم: پروژه هایی که به سایر ارزهای ملی وابسته اند

XSDG Stablecoin

در تاریخ ۵ اکتبر، شرکت Xfers که یک شرکت پرداخت مستقر در سنگاپور است، یک استیبل کوین وابسته به دلار سنگاپور تحت عنوان XSGD را راه اندازی کرد. به عنوان اولین توکن مبتنی بر دلار سنگاپور، سازندگان XSDG انتظار دارند که این کوین هم برای کسب و کارها و هم برای اشخاص وسیله ای برای مواجهه با صنعت ارز دیجیتال فراهم کند.

برای اطمینان از دسترسی آسان، این توکن را می توان آزادانه برداشت و معامله کرد، حتی با کیف پول های غیر کاستدی. همچنین، با توجه به اینکه ادعای این استیبل کوین با قانون سفر کارگروه ویژه اقدام مالی مطابقت دارد، موسسات مالی می توانند از آن برای نقل و انتقال پول برون مرزی نیز استفاده کنند. مانند اکثر استیبل کوین ها، تیم پشتیبان XSGD در تلاش برای پذیرش این توکن در اکوسیستم دیفای است. این توکن در حال حاضر در Ziliswap به عنوان یک توکن ERC-20 در دسترس است.

اییمریک سالی (Aymeric Salley)، رئیس این پروژه در حالی که با کوین تلگراف صحبت می کرد، عنوان کرد: “اکنون زمان ظهور استیبل کوین هایی است که به سایر ارزهای ملی مانند دلار سنگاپور متصل شده اند.”

Saga (SGA)

Saga ، یک شرکت بلاک چین مستقر در انگلیس، اواخر سال ۲۰۱۹ یک استیبل کوین جایگزین برای لیبرای فیس بوک راه اندازی کرده است. درست همانند لیبرا، SGA با گره خوردن به سبد ارزهای ملی ارزش پایدار خود را حفظ می کند. آنچه Saga را از پروپوزال لیبرا متمایز می کند این است که ارزش توکن SGA به حقوق ویژه برداشت سپرده های بانکی صندوق بین المللی پول متصل است. حقوق ویژه برداشت صندوق بین المللی پول، سبدی از دارایی هاست که برابر با دلار آمریکا و همچنین یورو، یوان چین، پوند استرلینگ انگلیس و ین ژاپن می باشد.

علاوه بر این، برخلاف لیبرا، Saga از این استیبل کوین سود نخواهد برد، اگرچه به عنوان صادرکننده اصلی این توکن عمل خواهد کرد. ایدو ساد من (Ido Sadeh Man)، بنیان گذار Saga هنگام صحبت با CNBC عنوان کرد که هدف این این استیبل کوین این است که به عنوان یک ارز مکمل برای پرداخت های برون مرزی عمل کند، به این ترتیب که مصرف کنندگان از آن برای پرداخت در پلتفرم های تجارت الکترونیکی مانند آمازون استفاده می کنند. Saga به دلیل عدم شفافیت قانونی، در حال حاضر در ایالات متحده و اسرائیل در دسترس نمی باشد.

EURS

استیبل کوین EURS  با پشتوانه یورو توسط Stasis ، یک شرکت مرتبط با بلاک چین صادر می شود که هدف آن توکنیزه سازی دارایی های سنتی است. این شرکت ادعا می کند که برای اطمینان از انطباق و ثبات دارایی های توکنیزه شده خود، واسطه های مالی مجاز مختلف از جمله شرکت های حسابداری و موسسات حقوقی را با هم جمع می کند.

استیبل کوین EURB در ژوئن ۲۰۱۸ راه اندازی شد. EURS براساس استاندارد EIP-20 اتریوم ساخته شده و به عنوان اولین استیبل کوین با پشتیبانی یورو پیشگام بوده است. تاکنون EURS نزدیک به ۳۲ میلیون کوین صادر کرده است که حجم معاملات روزانه آن کمی بالاتر از مرز ۱ میلیون دلار است.

Monerium

Monerium یک شرکت فین تک است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و امیدوار است دسترسی به ارزهای دیجیتال را ساده کند. این شرکت پس از دور سید ۲ میلیون دلاری به رهبری Crowberry Capital ، با مشارکت ConsenSys و Hof Holdings، اولین استیبل کوین خود را در ژانویه ۲۰۱۹ راه اندازی کرد.

ادعا می کند که با استانداردهای فنی نظارتی و باز برای پشتیبانی از استیبل کوین خود، امور مالی را غیرمتمرکز می کند. در حال حاضر، خدمات Monerium در شش کشور در دسترس است که عبارتند از: انگلیس، آلمان، دانمارک، فرانسه، لیتوانی و سوئد.

آیا استیبل کوین ها می توانند از ارزهای دیگر پیشی بگیرند؟

افزایش گزارش شده در عرضه کلی استیبل کوین ها باعث شده است بسیاری از ناظران بازار گیج شوند. اگر تجزیه و تحلیل های کوین متریکس برای انجام هر کاری امکان پذیر باشد، ۲۰ آوریل اولین باری بود که تعداد استیبل کوین های موجود در گردش از مرز ۹ میلیارد دلار عبور کرد. برخی از تحلیلگران استدلال می کنند که افزایش عرضه استیبل کوین ها یک سیگنال صعودی است،چرا که مردم دارایی های خود را از خطر محافظت می کنند. برخی دیگر معتقدند که این یک سیگنال نزولی از خروج افراد از فضای ارز دیجیتال است.

با این حال، این رشد در استیبل کوین ها در شرایطی اتفاق می افتد که حوزه های قضایی مختلف نیز شروع به استقبال از ایده ایجاد استیبل کوین های خود می کنند. با ادامه فراخوان ها برای توکنیزه سازی دارایی های سنتی، ورود تازه واردان به بازار استیبل کوین مانند XSDG Stablecoin به یک امر عادی تبدیل می شوند.

همراه با افزایش نوسانات، بیشتر توسعه دهندگان چشم به تحولاتی که در میان استیبل کوین ها رخ می دهد،چشم می دوزند تا  نوآوری های مالی را ایجاد کنند که که نوسانات را کاهش می دهد. اکنون سوال این است که آیا استیبل کوین ها مانند تتر سودمندی بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان پروتکل های پرداخت برون مرزی و همچنین ارزهای فیات مورد استفاده خود تحت الشعاع قرار می دهد؟

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location