video thumb

پذیرش معاملات ارز دیجیتال همتا به همتا در خاورمیانه متأثر از سیاست و فناوری است

داده های منتشر شده توسط Arcane Research حاکی از آن است که پلتفرم های ارز دیجیتال

این داده ها نشان می دهد که با وجود تقاضا برای پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال همتا به همتا در خاور میانه، مقررات حاکم و کمبود زیرساخت ها روند پذیرش آنها را کند می کند. اما مهاجران فاقد مدارک قانونی در کشورهای غربی از این پلتفرم ها برای ارسال پول به خانه خود استفاده کرده اند.

طبق گزارش این شرکت در ماه اکتبر، حجم معاملات ارز دیجیتال همتا به همتا، در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا تقریباً ۱۵ درصد است که در اواخر سال ۲۰۱۷ در پلتفرم های بزرگ لوکال بیت کوینز و پکسفول وجود داشت.

در این گزارش آمده است: “به طور کلی، چندین صرافی متمرکز وجود دارد که در کشورهای پیشرفته تر عربی خدمات ارائه می دهند.” “با این حال، سایر کشورهای منطقه از زیرساخت صرافی و همچنین از ثبات مالی و سیاسی برخوردار نبوده و هیچ پذیرش کرپتویی قابل توجهی را در صرافی های همتا به همتا مشاهده نکرده اند.”

تقاضا برای خدمات همتا به همتا در کشورهای خاورمیانه ای که با تورم روبرو هستند وجود دارد، زیرا به ساکنان امکان می دهد تا پول را از کشور خارج کنند یا به سادگی به ارز دیجیتال تبدیل کنند. پوند لبنان در سال ۲۰۲۰ از تورم گسترده ای رنج برده است. و در حالی که ایران به دلیل ارزان بودن هزینه برق کانون ماینرهای ارز دیجیتال شده است، از زمان اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ ، ارز آن نیز با تورم فلج کننده ای روبرو بوده است.

با وجود این، صرافی های همتا به همتا در لبنان و ایران در تلاشند تا خود را در آنجا به اثبات برسانند، زیرا “زیرساخت های اینترنتی، ضعیف و رژیم های سیاسی نسبت به بیت کوین منفی است.”

در عوض، محققان Arcane دریافتند که روش های معاملاتی همتا به همتای بیت کوین (BTC) “کمتر پیچیده” در همان دوره در این منطقه رشد کرده است که توسط برنامه های پیام رسانی مانند WhatsApp ایجاد شده است.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که وقتی قوانین محلی، ارسال ارز دیجیتال را دشوارتر می کند، مهاجران فاقد مدارک قانونی در کشورهای غربی برای ارسال وجه به خانه، از کارت های هدیه به همراه با پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال همتا به همتا روی می آورند.

در ماه سپتامبر، پکسفول اعلام کرد که به دلیل مقررات و تحریم های مربوط به دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده، دیگر خدماتی در ونزوئلا ارائه نمی دهد. علی رغم این مسئله که این کشور ۴۲ درصد از حجم معاملات همتا به همتای کل آمریکای لاتین را تشکیل می دهد که اکنون بالغ بر ۴٫۳ میلیون دلار است.

Arcane Research نشان می دهد که مهاجران ونزوئلا “راه حل هایی” برای ارسال پول به خانه در میان “کاهش فشار ارزهای ارز دیجیتال و کنترل دقیق ارز” پیدا کرده اند.

به گفته محققان، مهاجران می توانند از هر خرده فروش معروف مانند آمازون، کارت های هدیه و یا فقط یک کارت اعتباری پیش پرداخت خریداری کنند و تصویری از آن را برای خانواده و دوستان خارج از کشور ارسال کنند. سپس گیرندگان می توانند با استفاده از یک پلتفرم همتا به همتا آن را درازای بیت کوین بفروشند و آن را به ارز محلی تبدیل کنند. در این گزارش عنوان شده است که چنین روش حواله ای سریع و قابل اعتماد بوده اما هزینه های قابل توجهی را در بر دارد.

گفتنی است که بیت کوین همچنین روش خوبی برای خارج کردن پول از کشور است. در این گزارش آمده است: “بیت کوین می تواند به عنوان ابزاری برای خروج سرمایه توسط ونزوئلایی ها استفاده شود.” “تورم بیش از حد یک مشکل بزرگ برای ونزوئلاست و باعث شده که بیش از ۱۰ درصد از مردم، این کشور راترک کنند.”