video thumb

رشد مداوم صنعت ارز دیجیتال در هند !

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که در حالی که Cashaa خدمات بانکی ارز دیجیتال

مردم هند منتظر دسترسی به خدمات بانکی رمزنگاری هستند ، زیرا شرکت فین تک مستقر در انگلیس Cashaa با United Multistate Credit Cooperative Society هند به منظور راه اندازی یک شرکت بانکی ارز دیجیتال به نام Unicas همکاری کرده است که در ابتدا ۳۴ شعبه در شمال هند افتتاح می کند و قصد دارد که تعداد شعبه هایش را تا سال آینده به ۱۰۰ شعبه گسترش دهد.

با توجه به اینکه هند عمدتا یک اقتصاد مبتنی بر پس انداز است، Unicas همچنین حساب های پس انداز ارز دیجیتال را ارائه می دهد که سود سپرده ارز دیجیتال را پرداخت می کنند. این مسئله می تواند به عنوان یک کاتالیزور عمل کند.

اما به طور کلی، صنعت ارز دیجیتال هند از زمان حذف ممنوعیت دو ساله بانک ها در سرویس دهی به صرافی های ارز دیجیتالدر مارس ۲۰۲۰، صنعت ارز دیجیتال هند شاهد رشد چشمگیری در حجم و مشتریان جدید بوده است. Nischal Shetty، بنیان گذار WazirX صرافی ارز دیجیتال مستقر در هند در این زمینه به کوین تلگراف گفت:

“اکوسیستم ارز دیجیتال هند از زمان برداشته شدن ممنوعیت ارائه خدمات بانکی به صرافی های ارز دیجیتال در هند توسط دیوان عالی، رشد چشمگیری داشته است. به دلیل شیوع همه گیری کووید ۱۹ این مسئله با رشد مثبتی همراه شد. این دوره همچنین به افراد فرصت بیشتری داده است تا درباره ارز دیجیتال مطالعه کنند و در آن شرکت کنند. “

آشو سوامی (Ashu Swami)، مدیر ارشد فناوری در Apifiny – ارائه دهنده نقدینگی و راه حل های ارز دیجیتال مستقر در نیویورک – دلیل این رشد را تبدیل شدن بیت کوین (BTC) به یک پناهگاه امن و سهولت انجام حواله های داخلی به کشور با ارزهای دیجیتال می داند. “کاربران متوجه شده اند که ارزهای مجازی واسطه کارآمدتری هستند”، از این رو در این زمینه رشد تقاضا صورت گرفته است. وی در ادامه افزود:

“نرخ INR بسیار بی ثبات است و در دهه گذشته بیش از ۸۰ درصد نسبت به دلار آمریکا کاهش یافته است. تجارت طلا بسیار سخت است و هزینه های تراکنشی بالایی دارد. از زمان تنزل ارزش پول در سال ۲۰۱۶ ، املاک و مستغلات در رکود قرار داشته اند. و بازار سهام در رکورد بالای ارزیابی قرار دارند و بسیاری معتقدند که اکنون مجبور به اصلاح هستند.”

در نتیجه این عوامل، طبق آماری که توسط Apifiny ارائه شده است، تقریباً همه صرافی های ارز دیجیتال بین المللی افزایش ترافیک را از پنج به ۱۰ برابر از کاربران هندی در سال ۲۰۲۰ گزارش کرده اند. در عین حال، صرافی های ارز دیجیتال محلی در هند افزایش ده برابری رادر میزان ثبت نام های خود در سال ۲۰۲۰ گزارش داده اند که که ۲٫۵ برابر میانگین جهانی است.

بازیکنان بزرگی وارد بازار هند می شوند

بایننس WazirX، Bain & Company ، CoinDCX و Polaris Capital رابه دست آورده و شروع به سرمایه گذاری در بازار رمزنگاری در هند کرده است، بدیهی است که بازیکنان بزرگ پتانسیل اساسی بازار هند برای ارز دیججیتال را تشخیص داده اند و شروع به تخصیص سرمایه برای مشارکت در این رشد کرده اند.

حتی Tata Consultancy Services ، یک شرکت فناوری اطلاعات و مشاوره چند ملیتی هندی، اوایل سال جاری و در ماه جولای راه حل هوشمند کوارتز خود را راه اندازی کرد که به موسسات مالی برای ارائه معاملات ارز دیجیتال کمک می کند. شتی معتقد است که همه اینها باعث افزایش اعتبار به این صنعت می شود: “TCS با شرکت های بزرگ به عنوان مشتری کار می کند. ما پیش بینی می کنیم که موسسات مالی بزرگ احتمالاً با این کار یک طرح آزمایشی راه اندازی کنند تا با عرضه ارز دیجیتال خود به مشتریان خود، تکامل یابند. “

این نشان دهنده علاقه بانک های بزرگ هندی برای ورود به این صنعت می باشد، درست به همان صورتی که DBS Bank، بزرگ ترین بانک تجاری و خرده فروشی سنگاپور با راه اندازی ارزهای دیجیتال و ارائه خدمات کاستدی وارد این صنعت می شود. حتی پی پال نیز اخیرا اعلام کرده است که خدمات پرداخت ارزهای دیجیتال را در سال ۲۰۲۱ آغاز می کند که این مسئله می تواند تعداد سرمایه گذاران در هند را افزایش دهد.

در گذشته، پی پال حتی با پرداخت های مبتنی بر فیات نیز ورود صحیحی به هند نداشت. از نظر فنی، بانک مرکزی هند هرگز فعالیت این شرکت را در هند منع نکرده است، اما در سال ۲۰۱۰، پی پال خدمات خود را در این کشور تعطیل کرد. به گفته سوامی، این امر به دلیل بیش از حد سنگین بودن استانداردهای هندی و قوانین صدور مجوز برای فرآیند احراز هویت مشتری بوده چرا که این عوامل مانع سهولت استفاده مشتری از این خدمات می شود. در سال ۲۰۱۷، پی پال نسخه جدید خود را برای هند راه اندازی کرد، اما بازار از قبل توسط استارت آپ های بومی اشباع شده بود. سوامی معتقد است که ارز دیجیتال می تواند فرصت جدیدی برای پی پال فراهم کند. وی در این خصوص عنوان کرد:

“با تلاقی درست رویدادها، مانند این موضوع که دولت هند اجازه می دهد تا ارزهای مجازی و استارت آپ های بومی در پذیرش بلاک چین، کُند عمل کنند (که به نظر می رسد تاکنون چنین بوده است) ، پی پال می تواند در موقعیتی منحصر به فرد قرار گیرد تا ورود به سیستم پی پال را برای بازرگانانی که ارز دیجیتال را مورد پذیرش قرار می دهند، آسان کند.”

صنعت پر رونق ارز دیجیتال در هند نیز توسط مبتکرانی هدایت می شود که محصولات جدیدی را برای سرمایه گذاران هندی متناسب با رفتار پس انداز محور آنان تولید می کنند و به آنها بازدهی سودآورتر از کلاس های دارایی سنتی ارائه می دهند. Gaurav Dahake، مدیرعامل BitBNS صرافی ارز دیجیتال هندی در این خصوص به کوین تلگراف گفت: “تجارت یکی از جنبه های آن است. اما جنبه جالب دیگر توسعه و عرضه محصولات جدید است.”

علاوه بر این، اولین صرافی کسب و کار به کسب و کار هندی یعنی DigiTx، در تاریخ ۲۷ اکتبر آغاز به کار کرد که این امر ممکن است کسب و کارهای بیشتری را به صورت مستقیم یا از طریق شرکت های تابعه مختلف به سمت بازار ارزهای دیجیتال سوق دهد.

قانون گذاران همچنان جاهل هستند

شاید تنها عامل مهار کننده این صنعت که در حال حاضر مهم ترین عامل نیز می باشد، فقدان یک چارچوب نظارتی روشن است که در آن شرکت های ارز دیجیتال می توانند فعالیت کنند. اگرچه اخیراً “درز” اطلاعاتی مبتنی بر اینکه دولت ممنوعیت دیگری را بر ارزهای دیجیتال وضع خواهد کرد، توسط کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است، اما علی رغم تلاش های مختلف شرکت های ارز دیجیتال در این زمینه به نظر می رسد که هنوز هیچ صحبتی در مورد این مسئله که دید دولت نسبت به این صنع چگونه است، وجود ندارد.

WazirX بخشی از انجمن اینترنت و موبایل هند است و به طور مداوم این مکالمه را با نهادهای حاکم انجام می دهد. شرتی در این باره بیشتر توضیح داد:

“IAMAI در حال کار بر روی یک آیین نامه برای صرافی های ارز دیجیتال در هند است تا هند در زمنیه مقررات عقب نماند. ما یک نسخه پیش نویس آماده داریم و در حال به روز رسانی دستورالعمل ها متناسب با تغییرات فن آوری است که در چند سال گذشته اتفاق افتاده است. این امر به مهار فعالیت های غیرقانونی و همچنین کلاهبرداری کمک می کند. از این طریق، صرافی ها می توانند به سازمان های اجرای قانون و همچنین آموزش توده مردم کمک کنند. “

علاوه بر WazirX ، CoinDCX و چند صرافی دیگر نیز بطور فعالانه در حال تأیید فرآیند احراز هویت مشتری و کنترل های نظارتی هستند تا بیانیه RBI را رد کنند، که حاکی از آن است که ارزهای مجازی فقط برای اهداف شیطانی مانند قاچاق مواد مخدر و تأمین مالی تروریسم قابل استفاده می باشند. در حال حاضر، به نظر می رسد که نهادهای حاکم هند چشم خود را بر روی صنعت پر رونق ارز دیجیتال بسته اند و قصد ندارند در مورد آینده آن در هند بحث کنند. علاوه بر این، اینن صنعت حتی در لیست دستور کارهایی که برای بحث در جلسه زمستان پارلمان در ماه نوامبر ارائه می شود نیز وجود ندارد.

سوامی بر این عقیده است که دولت در جستجوی راه هایی برای بهره مندی از این صنعت است بدون اینکه تحت هر یک از خطرات موجود باشد.

همچنین گفتنی است که صرافی ارز دیجیتال BuyUcoin حتی پیشنهاد کرده است یک رویه سندباکس نظارتی اجرا شود. بسیار مهم است که نهادهای حاکم با یک چارچوب نظارتی روشن گام بردارند که به رشد صنعت کمک کرده و کلاهبرداری های احتمالی را به حداقل برساند.