video thumb

دیفای به پذیرش واقعی نیاز دارد


ارز دیجیتال

ناشناس بودن و مکانیسم استخراج ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Natakmoto) نمونه های کلیدی از آن چیزی است که بیت کوین (BTC) را منحصر به فرد کرده و منجر به موفقیت بی نظیر آن شده است. اما برای دستیابی به پول و سرمایه واقعی دموکراتیک، لازم است به علاقه مندان یادآوری کنیم که بیت کوین ازتکرار یک سری آزمایشات و خطاها حاصل شده که به دهه ۱۹۸۰ برمی گردد.

یوید چوم از اوایل سال ۱۹۸۲ تحقیقاتی را انجام داد که زمینه را برای اختراع “سیستم های رایانه ای ایجاد شده، حفظ شده و مورد اعتماد گروه های مشکوک متقابل” ایجاد کرد. سایر رمزنگاران – از جمله آدام بک ، هال فینی ، نیک سابو و ویتالیک بوترین نیز در پیشبرد این فناوری پیشگامانه بسیار تأثیرگذار بوده اند. به لطف این پیشگامان اولیه، در حال حاضر سفری را آغاز کرده ایم که در آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا کارشناسان و متفکران بی وقفه به دنبال راه هایی برای بهبود مشکلات موجود و حل مشکلات دنیای واقعی هستند.

رواج فناوری هایی مانند بیت کوین به طور یکسان نیز به تکامل زیرساخت ها و دستگاه هایی که به آنها امکان فعالیت می دهند وابسته است. وایت پیپر ساتوشی در سال ۲۰۰۸ با اختراع آیفون و گسترش تلفن های هوشمند همزمان بود که به توسعه دهندگان برنامه های تلفن همراه اجازه داده است کیف پول و سایر ابزارهای متمرکز بر رمزگذاری را به دست میلیون ها نفر در سراسر جهان برسانند.

نوآوری بدون مجوز

نزدیک ترین ارز دیجیتال به بیت کوین یعنی اتریوم، در سال های اخیر رشد عظیم و بزرگی را تجربه کرده است و به طور گسترده ای توافق شده است که عامل اصلی ICO 2017 است .در آن سال، شاهد بودیم که ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال با یک افزایش نجومی به بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار رسید و این فناوری را به شکلی ناگهانی مورد توجه رهبران سیاسی و مالی در سطح جهان قرار داد.

اکنون اتریوم به طور مسلم استاندارد دیفکتوی همه آزمایشات غیر بیت کوینی است. مدیریت هویت، بازارهای پیش بینی ، مدیریت زنجیره تأمین و املاک و مستغلات تنها چند زمینه ای است که از زمان ایجاد آن تاکنون، مورد آزمایش و ایده پردازی بر روی پلتفرم اتریوم قرار گرفته است. با این حال، آخرین فشار بزرگ برای نوآوری، در دنیای مالی غیرمتمرکز وجود دارد.

پروژه های متن باز مانند Uniswap ، Compound ، Yearn.finance و Synthetix در سال ۲۰۲۰ با رشد زیادی روبرو شده اند. با توجه به داده ها، ۱۱ میلیارد دلار در قراردادهای هوشمند قفل شده است که به بسیاری از خدمات و ابزارهای مالی در وام دهی، پرداخت ها، بیمه، مشتقات و صرافی های غیرمتمرکز، نقدینگی ارائه می دهد.

برخلاف زیرساخت های بانکی قدیمی، آنچه شرکت کنندگان و علاقه مندان به صنعت را در مورد دیفای هیجان زده می کند این است که به هر کسی اجازه می دهد تا محصولات مالی را به روشی غیرمجاز تولید کرده و روانه بازار کند. شکستن اینرسی که از دهه های گذشته مشخصه بانکداری جهانی بوده است، باعث می شود تا بازیگران متمرکز از قدرت انحصاری و اهرم فشار در طول زمان محروم شوند. بسیاری امیدوارند که دیفای اجازه دهد تا خدمات امور مالی به روشی عادلانه تر ساخته شود و باعث رشد اقتصادی افراد و جوامعی شود که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

تمرکززدایی همه چیز؟

در دنیای شرکت ها، چشم اندازهای بلند مدت شرکت از بالا به پایین ساخته می شود، از اتاق هیئت مدیره شروع می شود و از طریق مدیریت به کارمندان می رسد.

در مقابل، بسیاری از آخرین پروژه های دیفای با هدف عدم تمرکز سریع مدیریت به جامعه ای وسیع تر از دارندگان توکن برای ایجاد ساختارهای از پایین به بالا ساخته می شوند. این کار با کنار گذاشتن کنترل مولفه های اصلی مانند مدیریت خزانه داری، تغییرات کد و اشخاص حقوقی برای از بین بردن نقاط حمله واحد توسط دولت های ملی یا بازیگران مخرب انجام می شود.

مبارزه با افزایش نابرابری ثروت، فساد سیاسی و انحصار فناوری توسط شرکت ها در مراکز نوآوری مانند سیلیکون ولی، همگی بخشی از انگیزه بسیاری از بازیگران این صنعت است. فرهنگ عدم تمرکز افراطی در جناح های بزرگ جامعه ارز دیجیتال ایجاد شده است. با این حال، اینکه این روش افراطی موثرترین راه برای حل مشکلات اجتماعی است، جای بحث دارد.

نفوذ نامتناسب از سوی بازیگران متمرکز، یک اولویت بدون چون و چرا است. با این وجود، هدایت عمدتا با اخلاق ” تمرکز گرایی در همه چیز” ، در تمام سطوح صنعت و فناوری، می تواند منجر به عدم کارایی شود.

مشارکت نامحدود

ماهیت دیفای که به سرعت در حال تحول است همان چیزی است که پیش بینی آینده را بسیار دشوار می کند. آیا تأمین نقدینگی روی زنجیره ای نهادینه می شود؟ آیا میلیاردها نفر در سراسر دنیا به استخرهای بازدهی خود که انتخاب می کنند متصل می شوند؟ آینده صرافی متمرکز با نوآوری های تغییر دهنده بازی مانند Uniswap و Loopring که اکنون مرحله مرکزی را طی می کنند، چیست؟ با دور شدن نقدینگی از سیستم های متمرکز، آینده پرداخت ها چه می شود؟

در این دنیای جدید بی حد و مرز قراردادهای هوشمند و “پول های اضافی”، چه روش های جدید و خلاقانه ای برای امنیت شبکه ها، اطمینان از سرعت تراکنش های سریع و ایجاد مشوق های جذاب برای کسب و کارها و مصرف کنندگان برای اختراع وجود دارد؟ راه کشف این مسئله، شرکت در این فرآیند نوآوری است.

آخرین پیشرفت در دیفای نشان داده است که چیزهای زیادی از دست رفته است و هنوز باید کارهای زیادی انجام شود. در سال های آینده افراد بیشتری وارد این عرصه می شوند تا با ساخت و آزمایش مفاهیمی پیرامون دارایی های دیجیتال که قبلاً تصور نشده بودند، به پیشرفت فناوری و موارد استفاده از آن کمک کنند. حل مشکلاتی که سال هاست گریبانگیر بانکداری سنتی هستند باید در راس برنامه های نوآوری قرار گیرد – ساخت محصولات و خدماتی که به شرکت کنندگان در همه سطوح اجازه می دهد تا از فعالیت اقتصادی و رشد اقتصادی بهره مند شوند.

مشارکت لازم نیست محدود به افرادی باشد که دانش برنامه نویسی دارند. وردپرس طی ۲۰ سال گذشته در گسترش دسترسی به ایجاد وب سایت بسیار تأثیرگذار بوده است و امروزه بیش از ۳۵٪ از کل وب های موجود را تأمین می کند. وردپرس نه تنها توسط برخی از شناخته شده ترین وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه توسط بازیگران کوچکتر نیز استفاده می شود که به لطف رابط کاربری آسان آن و با استفاده از یک کلیک که امکان دسترسی به نرم افزار را برای هر شخص دارای رایانه فراهم می کند، ایده های خود را امتحان کرده اند.

ابزارهای کم هزینه که به مهارت برنامه نویسی کم نیاز دارند، به مخترعان اجازه می دهند تا به سرعت آزمایشات خود را انجام دهند و منجر به ایجاد یک اکوسیستم دیفای واقعا قوی می شوند.

بر اساس یک مطالعه، اعتقاد بر این است که این فناوری هنوز فقط به حدود ۱٫۲٪ از جمعیت جهان خدمات ارائه می دهد. تحول پولی که شاهد آن هستیم بخشی از روندی است که در آن پول نقد به تدریج منسوخ می شود.

در سال های اخیر شاهد رشد زیاد شرکت های فین تک بوده ایم که باعث افزایش تجربه کاربر از طریق مولفه هایی مانند فرآیند احراز هویت مشتری می شود که به عنوان مثال به مشتریان بانک های رقیب مانند Revolut و N26 این امکان را می دهد تا در عرضه چند دقیقه به راحتی در خانه های خود و با استفاده از دستگاه تلفن همراه شان حساب باز کنند.

با این وجود، این نوآوری ها به طور پیچیده ای با پلتفرم هایی که در ابتدا برای پول نقد ساخته شده بودند، در ارتباط هستند. این زیرساخت جدید بلاک چین می تواند محصولات بانکی نهادی را به دست مردم روزمره بگذارد و با دور زدن کامل سیستم های بانکی قدیمی، آخرین مشکل را نیز را حل کند.

عمیق ترین تغییرات زمانی اتفاق می افتد که زیرساخت های جدید منجر به اییجاد رفتارهای جدید در مصرف کننده می شود. این به نوبه خود، پشتیبانی غیرقابل تصوری از افزایش فعالیت اقتصادی را فراهم می کند و زندگی افراد روزمره را بهبود می بخشد.