video thumb

سرمایه‌گذاران دوباره به بیت کوین روی آورده‌اند

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که افزایش نرخ بیت کوین

انتظار طولانی بیت کوین برای بازار گاوی و موج اخیر سرمایه گذاران شرکتی و نهادی برای تخصیص بخش قابل توجهی از ذخایر خود به بیت کوین (BTC)، همه نشانه هایی از سرعت بخشیدن به روند پذیرش ارز دیجیتال است: اما آیا مسیر پذیرش گسترده به قیمت حفظ حریم خصوصی و تمرکززدایی صورت گرفته است؟

فرآیند احراز هویت مشتری و قوانین مبارزه با پولشویی، اکثر صرافی های ارز دیجیتال را مجبور به شفاف سازی بیشتر در مورد کاربران خود می کند و کسانی که از انجام این کار امتناع می ورزند مجبور به محدود کردن حوزه های قانونی هستند که می توانند  در آنها به ارائه خدمات بپردازند.

به منظور فعالیت قانونی در بسیاری از کشورها، بسیاری از صرافی ها چاره ای جز رعایت روش های سختگیرانه AML نداشته اند و به غیر از مونرو (XMR) ، تعداد زیادی کوین مبتنی بر حفظ حریم خصوصی از اکثر صرافی های بزرگ حذف شده اند.

اخیراً، رگولاتورها شروع به سختگیری کرده اند و حوزه های قضایی در سراسر جهان به اقدامات خود ادامه می دهند تا اطمینان حاصل شود که سرمایه گذاران دارایی های دیجیتال خود را عنوان می کنند و مالیات بر سود خود را پرداخت می کنند.

و این همه در حالی اتفاق می افتد که وزارت دادگستری ایالات متحده بنیان گذار بیتمکس را دستگیر کرد و CFTC صاحبان آن را به اداره یک صرافی مشتقات ارز دیجیتال غیرقانونی متهم کرد.

تقریباً یک هفته بعد، اداره رفتار مالی، برترین نهاد نظارتی پادشاهی انگلستان تا آنجا پیش رفت که سرمایه گذاران را از تجارت مشتقات در همه صرافی های ارز دیجیتال منع کرد.

همه این کارها برای ایجاد انطباق با ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال طراحی شده اند و گرچه در نهایت ممکن است به پذیرفتن انبوه کمک کند، اما بسیاری از نظریه پردازان ارز دیجیتال به دنبال گزینه هایی برای اعمال خودمختاری مالی هستند.

صرافی های غیرمتمرکز ممکن است راه حل باشد

تعداد فزاینده ای از سرمایه گذاران احساس می کنند که روش کار صرافی های ارز دیجیتال متمرکز اساساً به همان روشی است که بانک های سنتی کار می کنند. در واکنش به این مسئله، صرافی های غیرمتمرکز مانند Uniswap ، ۱inch ، Curve Finance و Balancer در سراسر سال ۲۰۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

برای سرمایه گذاران پیچیده تر، صرافی های غیرمتمرکز ارائه دهنده معاملات مشتقات نیز در دسترس قرار گرفته اند. درست همانند مشتقات سنتی، صرافی های ارز دیجیتالی که ارائه دهنده خدمات هستند، اساساً به عنوان دلال عمل می کنند، اما روند کار در صرافی های غیرمتمرکز تفاوت اندکی دارد. دلیل آن این است که آنها از قراردادهای هوشمند به جای کارگزار استفاده می کنند و قراردادهای مشتقات با تحقق شرایط قرارداد تسویه می شوند.

در حال حاضر، Synthetix یکی از محبوب ترین صرافی های مشتقات غیرمتمرکز است و در سال ۲۰۲۰، قبل از اینکه یک اصلاح شدید در کل بخش منجر به کاهش TVL و کاربران فعال روزانه در اکثر صرافی های غیرمتمرکز شود، ارزش کل دارایی های قفل شده در آن به ۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

ارزش کل دارایی های قفل شده در Synthetix منبع: DeFi Pulse

این صرافی به کاربران امکان می دهد تا ابزاری به نام دارایی مصنوعی “Synth” ایجاد کنند که می تواند طلا، ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال را ردیابی کند.

کاربران پلتفرم های نرم افزاری همچنین می توانند توکن بومی SNX  را به عنوان وثیقه به منظور استفاده از مصنوعات جدید در نظر بگیرند و مشابه Uniswap ، کسانی که نقدینگی ارائه می دهند با کسب بخشی از کارمزد تراکنش های این صرافی پاداش می گیرند.

کسانی که با صرافی غیرممرکز مانند Uniswap آشنایی دارند، می دانند که به معنای واقعی کلمه، هرکسی می تواند دارایی جدیدی را لیست کند که در مورد مشتقات  به این معنی است که هر دارایی اساسی می تواند به یک ابزار مشتقات تبدیل شود.

این پلتفرم ها به کاربران اجازه می دهند تا بدون نیاز به واریز وجوه در هر سیستم متمرکزی، مشتقات خود را معامله کنند و آنها نیازی به تکمیل هیچ رویه KYC ندارند.

در حالی که برخی از سرمایه گذاران از KYC و رعایت مالیات اجتناب می کنند، این یک مسئله جدی برای ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال است. طبق گفته های مولی وینترموت (Molly Wintermute)، توسعه دهنده ای ناشناس که بنیان گذار Hegic DEX می باشد، انطباق بیشتر مسئله ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال متمرکز است ، نه صرافی های غیر متمرکز.

هنگامی که از وی پرسیده شد که چگونه صرافی های غیر متمرکز می توانند با قانون گذاران مالی سازگار باشند، وینترموت صریحاً توضیح داد که:

“آنها نمی توانند. این یک لایه جدید از زیرساخت های مالی است، نه یک سیستم مالی فعلی اضافی ۲ z. آن مانند TCP / IP یا FTP است، نه یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز. شما نمی توانید z code را متوقف کنید یا اینترنت را ممنوع کنید. مگر اینکه بلاک چین عمومی باز و بدون مجوز باشد، تقریباً غیرممکن است که بتوانید ۲ پروتکل مشتقات غیرمتمرکز را ممنوع کنید. “

طبق گفته وینترموت، در مقایسه با تعداد کل سرمایه گذاران ارز دیجیتال، تعداد سرمایه گذارانی که در واقع از صرافی غیرمتمرکز استفاده می کنند بسیار ناچیز است. از نظر وی، این بدان معنی است که ممنوعیت مشتقات توسط  FCA و اقدامات قانونی اخیر علیه بیتمکس کاملاً بی ربط بوده و در مورد پروتکل های مالی غیرمتمرکز قابل استفاده نیستند. وینترموت اظهار داشت:

“مشتقات غیر متمرکز بخشی از جهان ارز دیجیتال است. بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سطح جهان دارنده ارز دیجیتال هستند. حدود ۵-۱۰ نفر از آنها ممکن است به طور فعال با مشتقات ارز دیجیتال (در سطح جهانی) تجارت کنند. من فکر نمی کنم که ممنوعیت FCA فرصت جالب جدیدی ایجاد کرده باشد. هیچ چیز تغییر نکرده است.”

در سال ۲۰۲۰، ارزش کل قفل شده در پلتفرم های دیفای به ۱۲٫۶ میلیارد دلار رسیده است و داده های Dune Analytics نشان می دهد که Uniswap در ماه اکتبر ۱۱٫۲ میلیارد دلار معامله پردازش کرده است. این ارقام عظیم مطمئناً مورد توجه مقررات نظارتی ایالات متحده و بین المللی قرار خواهد گرفت، بنابراین ممکن است فقط زمان لازم باشد تا اقدامات قانونی علیه صرافی های غیرمتمرکز انجام شود.

صرافی های غیرمتمرکز زمینه آزمایش راه حل های لایه دو هستند

علاوه بر پرداختن به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی و بازیابی عدم تمرکز در بخش ارز دیجیتال، صرافی های غیرمتمرکز همچنین یک سندباکس برای توسعه دهندگان لایه دو فراهم می کنند. همانطور که توسط کوین تلگراف به طور کامل گزارش شده است، مقیاس پذیری در شبکه اتریوم یک چالش مداوم بوده است.

وقتی شبکه در دوره های تقاضای زیاد متراکم می شود، هزینه های سوخت به طور فزاینده ای افزایش می یابد و سرعت تراکنش ها کاهش می یابد. با استفاده از اتریوم ۲٫۰ در “توسعه” ادراکی، تعدادی از صرافی های غیرمتمرکز شروع به آزمایش یکپارچه سازی راه حل های لایه دو کرده اند تا گزینه های ارزان تر و سریعتری را به کاربرانی که مایل به چشم پوشی از شبکه اتریوم هستند، ارائه دهند.

Project Serum احتمالاً یکی از معروف ترین داستان های موفقیت برای یک صرافی غیرمتمرکز غیر اتریومی است.

این پروژه مبتنی بر مشتقات غیرمتمرکز به جای شبکه پیش فرض اتریوم که اکثر صرافی های روی آن کار می کنند، در بلاک چین Solana ساخته شده است، اما با دارایی های مبتنی بر ERC-20 و بیت کوین نیز کاملاً قابل همکاری است.

سام بانکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل FTX و تیمش مغز متفکر Project Serum هستند و طبق گفته بانکمن فرید، این پروژه برای دور زدن حریم خصوصی و نگرانی های ایمنی صرافی های متمرکز با دادن یک روش مجاز به کاربران برای سرمایه گذاری با دارایی های سواپ و لوریج طراحی شده است.

این پروژه همچنین جایگزین ارزان تری برای کارمزدهای بالای گس و سرعت تراکنش های کُند که غالباً شبکه اتریوم را در دوره های پرترافیک آزار می دهد، ارائه می دهد. سام بانکمن-فرید در این زمینه اظهار داشت:

“برای ساخت یک محصول با قابلیت سفارش ارزان و عرضه سریع، به زنجیره ای با توان تولید بالا نیاز دارید. این تقاضا برای معاملات بازارهای غیراستاندارد و کنترل ریسک یا تسویه ها بیشتر افزایش می یابد. Serum ترجیح داد از Solana استفاده کند زیرا این زنجیره بر روی دید منحصر به فرد و قدرتمندی برای مقیاس پذیری متمرکز شده است. “

طبق گفته بانکمن-فرید، مسائل فنی مانند ازدحام و کارمزدهای بالا می تواند باعث ورشکستگی یک سرمایه گذار شود. وی در مورد کارمزدهای بالا نیز عنوان کرد:

“آنها کشنده هستند: شما به دلیل مشکلات مقیاس پذیری اساساً نمی توانید بر روی اتریوم، مشتقات داشته باشید. برای اینکه مشتقات غیرمتمرکز فرصت رشد داشته باشند، یا بر روی یک L1 جدید خواهند بود یا بر روی L2. “

بانکمن-فرید همچنین با ادعای وینترموت مبنی بر اینکه افراد به سختی از صرافی غیرمتمرکز استفاده می کنند موافقت کرد، زیرا “اکثر قریب به اتفاق حجم مشتقات مربوط به صرافی های متمرکز است”، اما وی پیشنهاد کرد که از نظر تئوری “ترکیب پذیری و خود نگهداری” باید انگیزه بیشتری برای کاربران باشد تا به این جنبش بپیوندند.

یک صرافی غیرمتمرکز برای اداره همه آنها

مقدار کل قفل شده در دیفای. منبع: Digital Assets Data

در حال حاضر، سرمایه گذاران توجه خود را به سمت بیت کوین معطوف کرده اند زیرا این دارایی دیجیتال به بالاترین سطح جدید خود می رسد و داده های کوین تلگراف و Digital Assets Data نشان می دهد که حجم معاملات صرافی های غیرمتمرکز و کاربران فعال روزانه همچنان رو به کاهش است.

کاربران فعال روزانه صرافی های غیرمتمرکز. منبع: Digital Assets Data

اگرچه این مسئله احتمالاً برای سرمایه گذاران ناامید کننده است، اما حداقل به توسعه دهندگان زمان می دهد تا بتوانند روی یکپارچه سازی صحیح راه حل های لایه دو در پروتکل های دیفای تمرکز کنند.

البته باید عنوان کرد که روند تمرکز گرایی صرافی های ارز دیجیتال بزرگ بعید به نظر می رسد که به این زودی ها تغییر کند.