video thumb

لبنان در برابر نابسامانی های اقتصادی و مالی، ارز دیجیتال راه اندازی می کند

رئیس بانک مرکزی لبنان می گوید این کشور که لیر آن در حال سقوط آزاد است، در حال آماده سازی برای راه اندازی ارز دیجیتال

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که بانک مرکزی لبنان قصد دارد یک ارز دیجیتال جدید در سال ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از تلاش گسترده تر برای مبارزه با یک بحران اقتصادی و مالی موازی که کشور را در بر گرفته است، راه اندازی کند.

ریاض سلامه (Riad Salameh)، رئیس بانک مرکزی در جمع مسئولان عنوان کرد که ما باید پروژه ارز دیجیتال لبنان را به عنوان راهی برای تقویت اعتماد به سیستم بانکی آماده کنیم.

سلامه اظهار داشت که طبق گزارش National News Agency، تخمین زده می شود که ۱۰ میلیارد دلار در داخل خانه ها ذخیره شده است.”

وی در ادامه افزود: پروژه ارز دیجیتالی که قرار است در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود، به اجرای یک سیستم مالی بدون پول کمک می کند تا جریان پول را در داخل و خارج افزایش دهد.

گفتنی است که لبنان تا حد زیادی به حواله ها از دیاسپورای جهانی گسترده خود متکی است. طبق گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۱۹ ، حواله های شخصی تقریبا ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی لبنان را نشان می داد. این رقم در سال ۲۰۰۴ به ۴/۲۶ درصد رسیده بود.

سلامه می گوید لبنان ذخایر طلای خود را به عنوان یک پوشش ریسک در برابر بحران گسترده تر بازار حفظ خواهد کرد. در صورت بروز چنین بحرانی، بانک مرکزی می تواند شمش های خود را در بازارهای خارجی برای تسکین فوری نقد کند.

می توان گفت که Banque Du Liban، بانک مرکزی این کشور حداقل سال ۲۰۱۸ میلادی به فکر ارز دیجیتال دولتی افتاده است. به نظر می رسد تلاش ها در اوایل سال جاری تسریع شده است.

در مواجهه با بحران دلار، بانک ها محدودیت های مربوط به تراکنش های ارز خارجی را تشدید کردند، به عنوان مثال، یک موسسه بزرگ برداشت ها را فقط به ۴۰۰ دلار در ماه محدود کرد. با سقوط لیر لبنان، تراکنش در ارز محلی را تقریباً غیرممکن کرده است.

در ماه ژوئن، معترضین با نشان دادن عصبانیت از سقوط لیر، چراکه مدت ها بود که ارزش ۱۵۰۰ لیر برابر یک دلار آمریکا تثبیت شده بود، بانک مرکزی در طرابلس را به آتش کشیدند. گفتنی است که قبل از ایجاد ثبات، ارزش ۵۰۰۰ لیر برابر با یک دلار آمریکاست.

سردرگمی فزاینده درباره فیات لبنان موجی از خرید بیت کوین را در میان مردم محلی ایجاد کرد، در حالی که بازارهای همتا به همتای لوکال بیت کوینز شاهد افزایش شدید فعالیت بودند.

در پایان لازم به ذکر است که هرج و مرج سیاسی در لبنان چیز جدیدی نیست. این کشور کوچک مدیترانه ای پس از یک جنگ داخلی ۱۵ ساله برای شکل گیری هویت خود تلاش کرده است. یک سیستم تقسیم قدرت فرقه ای که توسط نخبگان فئودال اداره می شود، اداره کشور را حتی در دوره های آرامش نسبی بسیار دشوار کرده است.