سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

دادگاه عالی ونزوئلا ارز دیجیتال ملی این کشور را به رسمیت شناخت

کشور ونزوئلا در آمریکای لاتین، نخستین کشور در این قاره به حساب می‌آید که از ارز دیجیتال ملی خود به نام «پترو» رونمایی و بهره برداری کرده است. البته انتشار پترو کار ساده‌ای نبوده و دولت این کشور پس از چندین بار تاخیر و تلاش برای رفع موانع موجود در این راه، سرانجام توانست آن را راه اندازی کرده و به بهره برداری برساند.

اما اینها تمامی دردسرهای مربوط به ارز دیجیتال ملی ونزوئلا نبود. از زمان انتشار پترو، دولت آمریکا با راه اندازی کمپینی قدرتمند به مخالفت با آن پرداخته و این ارز را تحت شدیدترین تحریم‌های ممکن قرار داد که البته بار عمده این تحریم‌ها نیز مانند همیشه بر دوش مردم ونزوئلا بوده است.

نخستین تلاش دولت ونزوئلا برای راه اندازی پترو به مارس ۲۰۱۸ باز میگردد که علیرغم انتشار اعلامیه رسمی از سوی پرزیدنت مادورو در خصوص راه اندازی این ارز دیجیتال، هیچ کس نتوانست هیچ دسترسی به پترو پیدا کند. البته مادورو بار دیگر در تاریخ ۲۱ ماس ورود پترو به بازارهای جهانی را به همگان تبریک گفت که البته باز هم از ورود این ارز دیجیتال به بازار خبری نشد.

پس از سلسله تلاش‌های ناموفق و متمادی دولت ونزوئلا برای به کارگیری پترو، سرانجام ‌در تاریخ اول اکتبر سال جاری میلادی پس از رفع نقایص فنی در سیستم بلاک چین ملی پترو، دولت این کشور رسما اعلام کرد که از این تاریخ به بعد، پترو امکان تبدیل به ارز ملی ونزوئلا را خواهد داشت.

البته این پایان مشکلات پترو نبود. بلکه در حقیقت با راه اندازی سیل کثیری از تبلیغات دولتی برای پترو، این ارز باز هم نه تنها به دست مردم نرسید، بلکه هاله ای از ابهام در خصوص ماهیت پترو تمامی مردم ونزوئلا را فرا گرفت.

نهایتا دولت ونزوئلا در پایان ماه گذشته میلادی اعلام کرد که ارز دیجیتال ملی پترو از روز دوشنبه، ۵ نوامبر در سرتاسر کشور قابل عرضه و در دسترس خواهد بود. این ارز نخستین بار توسط دولت ونزوئلا به فروش می‌رسد و مردم می‌توانند پول‌های فیات خود را با آن عوض کنند و در مرحله بعد دیگر به عنوان یک ارز ملی در سرتاسر ونزوئلا قابل هزینه خواهد بود.

دادگاه عالی ونزوئلا به عنوان حامی بی چون و چرای دولت این کشور، پا را فراتر هم نهاده و اولین حکم پرداخت غرامت یک کشاورز روستایی در این کشور را به میزان ۲۶۶ پترو اعلام کرد که باید به وی پرداخت شود. حکمی که به معنای پذیرفته شدن پترو به عنوان یک ارز ملی آن هم از سوی عالی ترین دادگاه قضایی در ونزوئلا تلقی می شود.

این رویکرد دادگاه عالی ونزوئلا تاکنون توسط بسیاری از حقوقدانان و منتقدین ارزهای دیجیتال در این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. چراکه به گفته منتقدین، دادگاه عالی ونزوئلا حق ندارد به جز ارز ملی این کشور، ارز دیگری را به عنوان وجه محکومیت پذیرفته و قرار پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال صادر نماید.

البته دادگاه عالی نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی در پاسخ به انتقادات نوشت: دادگاه عالی ونزوئلا بر اساس اجرای فرمان مصوب قانونی در خصوص فعالیت‌های دیجیتال و ارز حاکمیتی پترو حکم را صادر کرده و هدف از صدور چنین حکمی اعلام حمایت و گارانتی پشتوانه موثر ارزش پترو بوده است.

با این حساب هر سه قوه مقننه، مجریه و قضایی کشور ونزوئلا از این پس پترو را به عنوان ارز ملی دیجیتال این کشور به رسمیت خواهند شناخت.

اما گارانتی پترو نه تنها به عنوان یک ارز ملی بلکه به عنوان یک ارز دیجیتال، عرصه را برای فعالیت تمامی ارزهای دیجیتال در این کشور باز خواهد کرد. روی کار آمدن پترو باعث شد تا مجموعه قوانین استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان بستر استفاده از ارز دیجیتال ملی در این کشور تصویب شود. به عنوان مثال در ماده ۹ قوانین استفاده از ارزهای دیجیتال در ونزوئلا آمده است: دولت ونزوئلا خود را به بهبود استفاده و تضمین ارزهای دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت در نهادهای عمومی و همچنین شرکت‌های خصوصی متعهد می‌داند …. چه در داخل و چه در خارج از مرزهای ونزوئلا.

تا به این لحظه استفاده از ارز ملی پترو با این همه حواشی در ونزوئلا به دلیل در دسترس نبودن آن برای عموم مردم امکان پذیر نبوده است. به نظر می رسد این ارز همچنان برای مواردی همچون تضمین اعتبار و فراهم آوردن زیرساخت های فنی نیاز به کارهای جدی فنی دارد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location