video thumb

آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

همه می‌خواهند بدانند آیا واقعاً استخراج بیت کوین به صرفه است. آیا مردم واقعاً از استخراج بیت کوین پول درمی‌آورند؟ پاسخ این سؤال مثبت است. استخراج بیت کوین می‌تواند سودآور باشد و بسیاری از افراد هنوز از این راه کسب درآمد می‌کنند؛ ولی اوضاع تغییر کرده و استخراج حالا سخت‌تر از گذشته است. این مسئله به خاطر افزایش محبوبیت بیت کوین است که استخراج را رقابتی‌تر می‌کند.

 

ارزجو: سؤال مهمی که این روزها ذهن بسیاری را مشغول ساخته این است که آیا استخراج بیت کوین‌ کار سودآوری است. استخراج بیت کوین کاربردهای گوناگونی هم برای تراکنش‌ها و هم برای تولید بیت کوین‌های جدید دارد.

فرایند استخراج بیت کوین مشتمل بر انباشتن تراکنش‌های اخیر درون بلوک‌هایی به منظور حل یک معمای دشوار است. اساساً اولین شخصی که معما را حل کند، بلوک بعدی را روی زنجیره بلوک‌ها قرار می‌دهد و پاداش‌ها را مطالبه می‌کند. پاداش‌ها افراد را به ادامه استخراج بیت کوین تشویق می‌کنند.

بیت کوین اولین ارزی بود که تحت کنترل یک پروتکل رمزنگاری و نه یک بانک مرکزی قرار گرفت؛ و این یعنی شما می‌توانید با ارسال بیت کوین‌ها از کیف پول مجازی رایانه‌تان به رایانه فروشنده، هزینه کالایی که می‌خرید را بپردازید.

 

شیوه استخراج بیت کوین

هر کس می‌تواند به استخراج بیت کوین‌ها بپردازد، مواد لازم فقط عبارتند از یک رایانه و دسترسی به اینترنت. از این به بعد، باید یک کیف پول رایگان و یک برنامه استخراج رایگان را دانلود کرده و دست به کار شوید.

خیلی ساده به نظر می‌رسد، درست است؟ بله از دیدگاه فنی همینطور هم هست، اما توان محاسباتی لازم برای این کار بینهایت بالا است، و اینجا است که هزینه‌ها بالا می‌روند. پس، اگر از رایانه شخصی‌تان برای استخراج بیت کوین‌ها استفاده کنید، شاید سال‌ها طول بکشد و هیچ دستاوردی نداشته باشید. ولی عبور از این مانع چاره‌ای هم دارد، و این همان راهی است که بسیاری از استخراج‌کنندگان بیت کوین انتخاب می‌کنند، و آن پیوستن به یک استخر است، جایی که می‌توانید با مشارکت دیگران کار کنید و حاصل کارتان را با هم شریک شوید.

فارغ از شیوه انتخاب استخراج بیت کوین‌ها، برای شروع هنوز باید برخی آیتم‌ها را بخرید، که خیلی هم ارزان نیستند. این هزینه‌ها گهگاه بسیار متغیر هستند، برخی استخراج‌کنندگان توانسته‌اند تمام آیتم‌های مورد نیازشان را با چند صد دلار بخرند، در حالی ‌که این کار برای دیگر افراد بیش از یک هزار دلار هزینه در بر داشته است. از آنجا که محبوبیت بیت کوین از آغاز با شتاب فزاینده‌ای بالا رفته، استخراج این ارز دیجیتال حتی به توان بیشتری نیاز دارد، که این یعنی تعداد کمتری از افراد می‌توانند از رایانه‌های خودشان استفاده کنند، و چاره‌ای جز این ندارند که رایانه‌های جدیدی با یک کارت مخصوص بخرند که تنها کاربردشان استخراج بیت کوین است.

پس از سخت‌افزار استخراج که باید برای بروزرسانی منظم آن آمادگی داشته باشید (حداقل سالی یکبار، البته این عدد هم متغیر است)، آیتم‌های دیگری نیز لازم هستند. همچنین باید به انرژی مورد نیاز هم اشاره کنیم، چراکه رایانه‌های استخراج بیت کوین به توان خاصی نیاز دارند و می‌توانند پرهزینه باشند.

همچنین باید قبل از پا به گذاشتن به این عرصه، انواع و اقسام مقررات پیرامون استخراج بیت کوین را مدنظر قرار دهید. اگر می‌خواهید وارد استخراج بیت کوین شوید، باید مراقب تمام تغییرات به وجود آمده در مقررات مخصوصاً در کشور یا منطقه خود باشید. اداره درآمدهای داخلی آمریکا اخیراً مقررات مالیاتی جدیدی را درباره استخراج بیت کوین اعلام کرده که تصریح می‌کنند هر درآمد به دست آمده از راه استخراج می‌تواند به ‌عنوان یک درآمد خوداشتغالی لحاظ شود، پس مشمول مالیات می‌شود. شبکه اعمال جرائم مالی آمریکا نیز تمام داده‌های بکار رفته در تراکنش‌های مالی را به منظور پیشگیری از وقوع هرگونه جرائم مالی اعم از پولشویی و تأمین مالی تروریسم بررسی می‌کند. این شبکه تاکنون اعلام کرده که استخراج‌کنندگان بیت کوین به ‌عنوان انتقال‌دهندگان پول تحت قانون امنیت بانکی به حساب نمی‌آیند، ضمن این که عرضه‌کنندگان سرویس‌های استخراج ابری نیز به ‌عنوان انتقال‌دهندگان پول در نظر گرفته نمی‌شوند.

پس به بیان ساده، هرکس می‌تواند یک استخراج‌کننده بیت کوین باشد؛ هر چند که خرید ماشین‌آلات برای استخراج از چاه بیت کوین نیازمند هزینه و زمان است. به خاطر داشته باشید که بلافاصله پس از شروع استخراج به پول نمی‌رسید، ولی با گذشت زمان می‌توان به کمی سود دست یافت؛ صبر و پشتکار زیادی لازم است.

 

آیا استخراج بیت کوین دشوار است؟

یکی از پرسش‌های متداول این است که آیا استخراج بیت کوین کار سختی است. به بیان ساده، این فرایند آن ‌قدرها دشوار نیست، هر چند که در طول کار هزینه‌های اضافی به وجود می‌آیند که افراد را عقب می‌اندازد.

با داشتن یک رایانه استخراج، یک پنکه و نیروی برق کافی، می‌توانید با پشت سر گذاشتن ۸ گام بیت کوین‌ها را استخراج کنید.

  • در گام اول، یک سخت‌افزار استخراج متعارف را خریداری کنید
    • قبل از هر اقدامی باید سخت‌افزار لازم را تهیه کرد. رشد محبوبیت بیت کوین به همین دلیل است، و استخراج با استفاده از سی‌پی‌یو و گرافیک یک رایانه رومیزی کار بسیار دشواری است.
    • سخت‌افزارهای مخصوص استخراج در قالب کارت موجود هستند؛ آنها شباهت زیادی با کارت‌های گرافیک دارند و می‌توانند روی رایانه کار گذاشته شوند.
    • سخت‌افزارهای استخراج زیادی وجود دارند، اما محبوب‌ترین آنها بیت کوین اولترا (Bitcoin Ultra) و کوین ترا (Bitcoin Ultra) هستند؛ ولی تعداد بسیار زیادی از آنها وجود دارند، پس به نفعتان است قبل از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید.
    • یادتان باشد که این وسایل ارزان نیستند، و شاید بسته به تعداد عملیات‌هایی که در هر ثانیه انجام می‌دهند، از چند صد تا ده‌ها هزار دلار قیمت داشته باشند.
  • وقتی سخت‌افزار استخراج را تهیه کردید، نوبت به کیف پول می‌رسد:
    • کیف پول محل ذخیره و رمزگذاری بیت کوین‌های شما و محافظت از پولتان است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که سرویس‌های آنلاینی که از کیف پولتان میزبانی می‌کنند، نمی‌توانند به پولتان دست یابند، ولی ایمنی کمتری دارند، چون اگر اتفاقی برایشان بیافتد، ممکن است پولتان را از دست بدهید، پس بدون ریسک هم نیستند.
    • برای کاهش این ریسک، توصیه می‌شود کیف پولتان را به جای فضای آنلاین، به طور محلی ذخیره کنید.
    • ذخیره محلی کیف پول مستلزم بازبینی تمام بلاک چین است که نهایتاً اجرای ایمن بیت کوین را به دنبال دارد؛ اما در اینجا باید خاطر نشان کنیم که این فرایند می‌تواند یک یا چند روز طول بکشد.
    • درست مانند فناوری استخراج، کیف پول‌های مختلف زیادی اعم از بیت‌ کوین‌ کیو تی‏ (BitcoinQT)، ایربیتس بیت کوین والت (Airbitz Bitcoin Wallet) و میلتی بیت (Miltibit) وجود دارند که از شما نمی‌خواهند تمام بلاک چین را دانلود کنید. بهتر است بدانید که برنامه‌های کیف پول برای ابزارهای سیار عموماً از شما نمی‌خواهند تمام بلاک چین را دانلود کنید.
    • یادتان نرود، از دست دادن کیف پولتان به معنی از دست رفتن پولتان است! به همین سادگی!
  • مراقب کیف پول خریداری‌شده‌تان باشید
    • محافظت از کیف پول مخصوصاً وقتی تملکی وجود نداشته باشد، فوق‌العاده مهم است. این یعنی هرکسی که به کیف پولتان دسترسی یابد، آزادانه می‌تواند از سکه‌هایتان استفاده کند.
    • پس، باید از این مسئله جلوگیری کنید. این کار نسبتاً ساده‌ای است و برای این منظور باید یک تصدیق هویت دوعاملی را فعال و کیف پولتان را در رایانه‌ای بدون اتصال به اینترنت ذخیره کنید.
    • می‌توانید کیف پول را در یک فلش مموری یا رم ذخیره کنید، و به این صورت بیت کوین‌هایتان را در هر زمان برای انتقال در دسترس داشته باشید.
  • سپس باید تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید به تنهایی به استخراج بیت کوین بپردازید یا بهتر است به یک استخر استخراج بپیوندید.
    • هردو راهکار معایب و مزایای خاص خود را دارند، اما مهم آن است که تصمیمتان آگاهانه و بر اساس تحقیق باشد.
    • یک استخر استخراج به شما امکان می‌دهد منابعتان را به اشتراک بگذارید و تمام ماحصل کار را تقسیم کنید، که گرچه شاید کمتر باشد، ولی بازده‌های سریع‌تری را به دنبال دارد.
    • استخراج به تنهایی در ابتدا کند و دشوار است، چون کاری بسیار رقابتی است؛ ولی مزیتش آن است که تمام سودی که به دست می‌آورید مال خودتان خواهد بود، و مجبور نیستید آن را با کسی شریک شوید؛ البته قبل از آنکه به درآمدی برسید احتمالاً باید حداقل یک سال منتظر بمانید.
    • اغلب استخرهای استخراج کارمزد ناچیزی را اخذ می‌کنند، که معمولاً حدود دو درصد عوایدتان است. همچنین باید یک “کارگر” را بسازید که یک زیر حساب برای ردیابی کمک‌های شما به استخر است. می‌توانید تعداد زیادی کارگر داشته باشید و هر یک از استخرها دستورالعمل‌های مخصوص به خود را برای ساخت کارگر دارند.
  • باید یک برنامه استخراج را دانلود کنید
    • تقریباً تمام آنها متن باز و رایگان هستند، هر چند که برنامه‌های استخراجی وجود دارند که بسته به نوع سخت‌افزارتان متفاوت هستند.
    • اگر به استخری متصل هستید، به یک فایل دسته‌ای نیاز دارید.
    • برنامه‌های استخراج محبوب بسیاری وجود دارند، پس قبل از دانلود باید تحقیقات زیادی را انجام دهید.
    • اگر نمی‌خواهید در یک استخر استخراج عضو شوید، باید برنامه استخراجتان را به کیف پولتان وصل کنید، تا تمام عوایدتان به شکل خودکار پس‌انداز شود.
    • اگر در یک استخر استخراج عضو هستید، باید کیف پولتان را به حساب کاربری وصل کنید و هر سکه به دست آمده بلافاصله انتقال خواهد یافت.
  • حالا زمان آن رسیده که استخراج‌کننده‌تان را اجرا کنید
    • اگر دیدید سرعت رایانه‌تان با اجرای این برنامه افت شدیدی کرد، وحشت نکنید، این کاملاً طبیعی است.
  • حواستان به دما باشد
    • یادتان هست که گفتیم پنکه هم جز هزینه‌های راه‌اندازی این کسب‌وکار است؟ دلیل این مسئله آن است که برنامه استخراج شما بیشترین فشار را بر سخت‌افزارتان می‌آورد، مخصوصاً اگر برای این کار ساخته نشده باشد.
    • برنامه‌های تخصصی مانند اسپیدفن (SpeedFan) را امتحان و استفاده کنید، این برنامه‌ها اجازه نمی‌دهد دمای رایانه‌تان از حد مجاز بالاتر رود.
  • در نهایت، حاصل کارتان را بررسی کنید
    • این کار را در ابتدا انجام ندهید، چون درآمد آرام آرام بالا می‌رود، اما پس از مدتی از انجام کار استخراج، تمام اعداد و ارقام‌هایتان را چک کنید و ببینید آیا ارزش آن همه تلاش را داشت یا خیر.
    • به پولی که به دست آورده‌اید فکر کنید، و این را با هزینه رایانه و اجرای برنامه‌ها با تمام توان مقایسه کنید.

 

آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

همه می‌خواهند بدانند آیا واقعاً استخراج بیت کوین به صرفه است. آیا مردم واقعاً از استخراج بیت کوین پول درمی‌آورند؟ پاسخ این سؤال مثبت است. استخراج بیت کوین می‌تواند سودآور باشد و بسیاری از افراد هنوز از این راه کسب درآمد می‌کنند؛ ولی اوضاع تغییر کرده و استخراج حالا سخت‌تر از گذشته است. این مسئله به خاطر افزایش محبوبیت بیت کوین است که استخراج را رقابتی‌تر می‌کند.

بی‌شک کسب درآمد از راه استخراج بیت کوین خیلی دشوارتر شده؛ و این مسئله در کنار افزایش محبوبیت بیت کوین چند دلیل دارد. قیمت سخت‌افزارها یکی از این دلایل است. شاید مجبور باشید چند هزار پوند برای این ابزارها هزینه کنید، و این موجب می‌شود رسیدن به سود از راه استخراج زمان بیشتری ببرد. بهای برق نیز مانند مخارج سخت‌افزار از جمله موانعی است که می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها شود. نتیجه این که استخراج بیت کوین حالا خیلی دشوارتر از گذشته است. پروتکل بیت کوین دشواری محاسباتی معماها را برابر با اتمام یک بلوک در هر ۲,۰۱۶ بلوک تنظیم می‌کند. به بیان ساده، هرچه توان عملیاتی بیشتری برای استخراج بکار رود، معما دشوارتر خواهد بود.

ولی فکر استخراج بیت کوین را کلاً از سر بیرون نکنید، و اگر می‌خواهید درآمدی از این راه داشته باشید، می‌توانید به یک استخر استخراج بپیوندید. گرچه، چنانچه قبلاً بحث شد، سودها در آنجا به اشتراک گذاشته می‌شوند، احتمال کسب سود خیلی بیشتر از استخراج انفرادی است. برای انتخاب استخر استخراج چندین گزینه دارید، پس قبل از هر اقدامی حتماً تحقیقات لازم را انجام دهید.