video thumb

چطور یک صرافی انتخاب کنیم؟

مواردی که باید پیش از انتخاب صرافی مد نظر قرار داد عبارتند از: امنیت، نقدشوندگی، حق‌الزحمه و تجربه‌ی کاربر. انتخاب بهترین صرافی کریپتوکرنسی برای برآوردن نیازهای‌تان بررسی چندین فاکتور را شامل می‌شود.

نحوه‌ی انتخاب بهترین صرافی کریپتوکرنسی از سوی این راهنما ارائه شده است ولی به خاطر داشته باشید ممکن است در مورد شما متفاوت باشد. زمانی‌که صرافی پیدا کردید که نیازهای اصلی شما را – پشتیبانی از ارزها، طرف‌های تجاری و هر تابع پیشرفته‌ای که نیاز دارید – برآورده می‌کند آن گاه به بررسی جنبه‌های زیر نیز بپردازید:

 

۱- امنیت

اگر یک صرافی امن نباشد، وجوه شما به سرقت می‌روند و تمام مزایایی که می‌توانست برایتان داشته باشد بی ارزش می‌شوند. در زمینه‌ی امنیت صرافی موارد ذیل را به خاطر داشته باشید.

الف. فناوری
شایسته است آدرس اینترنتی صرافی با HTTPS شروع شود. از صرافی‌هایی که با HTTP شروع می‌شوند اجتناب کنید.

– برای امنیت ورود به درگاه شایسته است از اهراز هویت دو مرحله‌ای استفاده شود (نام کاربری و رمز عبور به علاوه‌ی یک بخش اطلاعاتی که صرفا در اختیار خودتان است).

– شایسته است سپرده‌های مشتریان به صورت آفلاین ذخیره شوند، یعنی در “کیف پول سرد” نگهداری شوند.

– برنامه‌های حسابرسی که بر فعالیت صرافی نظارت می‌کنند باید ۲۴/۷ (هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز) باشند و از اعلان‌های پیام کوتاه و ایمیل استفاده کنند، تمام این موارد تضمین‌های مضاعفی برای ایمن بودن مشتریان است.

ب. جنبه‌های قانونی
– توصیه می‌شود از صرافی استفاده کنید که در کشور خودتان است، چرا که سازگار شدن با تغییرات نظارتی را تسهیل می‌کند. هرچند این امکان نیز وجود دارد که از صرافی‌های دیگر کشورها نیز استفاده کنید. ولی به خاطر داشته باشید برخی ارزها تنها در تعداد محدودی از کشورها پشتیبانی می‌شوند.

ج. شفافیت
– آیا آن صرافی، مالکان و اعضای خود را فاش می‌کند؟

– صرافی‌های شفاف آدرس کیف پول سرد خودشان را نیز منتشر می‌کنند یا در بررسی ذخایرشان به روش‌های دیگر مانند اطلاعات حسابرسی کمک می‌کنند.

در هر صورت، به خاطر داشته باشید بیشتر از میزان وجه مورد نیازتان برای معامله در نزد صرافی نگه ندارید. مابقی بیت کوین‌های‌تان را در کیف پول خودتان ذخیره کنید.

دیگر چیزهایی که باید برای انتخاب یک صرافی کریپتو مد نظر داشته باشید عبارتند از:

 

۲- نقدشوندگی

هرچه حجم داد و ستدها بالاتر باشد، آن تبادل نقدپذیرتر است. این امر باعث می‌شود تراکنش‌ها سریع‌تر و ساده‌تر تکمیل شوند و مجبور نباشید با تغییرات قیمت زیاد کنار بیایید. همچنین بررسی کنید آیا یک تراکنش، قیمت‌گذاری “قفل شده”ای ارائه می‌کند که حتی با وجود این‌که ممکن است تراکنش بلافاصله انجام نگیرد ولی قیمت زمان تراکنش را تضمین می‌کند.

آگاه باشید که نقدشوندگی می‌تواند برای جفت‌های مختلف معاملاتی متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است برای بیت کوین / اتریوم بالا باشد ولی برای بیت کوین / پوند پایین باشد.

کیف پول صرافی

۳- حق الزحمه

– تمام حق الزحمه‌های شارژ شده برای تبدیل را مقایسه کنید. حق الزحمه‌ها معمولا کمتر از ۱٪ به ازای هر تراکنش هستند و ممکن است با بالاتر رفتن حجم داد و ستد کاهش پیدا کنند.

 

۴- تجربه‌ی کاربر

– اگر به ناشناس بودن اهمیت می‌دهید، احتمالا صرافی را انتخاب نمی‌کنید که مستلزم افشای زیاد مسائل هویتی‌تان باشد.

– آیا رابط کاربر ساده است و استفاده از آن توسط کامپیوترهای خانگی و گوشی تلفن همراه آسان است؟

– دیگر کاربران درباره‌ی مزایا و نقایص این صرافی خاص چه می‌گویند، چه پشتیبانی عرضه می‌کند و غیره؟ از اتاق‌های عمومی مانند Bitcoin Reddit یا Bitcoin Forum استفاده کنید.

برخی صرافی‌ها در وب سایت رسمی بنیاد بیت کوین (Bitcoin.org) فهرست شده‌اند.

قیمت در صرافی‌های مختلف متفاوت است.

به خاطر داشته باشید که بیت کوین و تمام زیرساخت‌های آن هنوز در دست ساخت هستند و ممکن است بسیاری چیزها به سرعت تغییر کنند. ممکن است قوانین جدیدی معرفی شوند و فناوری‌های جدید یا حتی مشکلات جدید ایجاد شوند. بنابراین اخبار را دنبال کنید و به روز باشید. این‌که چطور بهترین صرافی بیت کوین یا کریپتوکرنسی را پیدا کنیم پرسشی نیست که همیشه یک پاسخ داشته باشد، به همین دلیل لازم است خودتان تحقیق کنید و اطلاعات‌تان را به روز نگه دارید.