video thumb

بهره‌‎برداری از بلاک چین برای رفاه و تجارت کشورهای توسعه یافته (قسمت دوم)

در مقاله (بهره برداری از بلاک چین برای رفاه و تجارت کشورهای توسعه یافته) مروری بر توسعه تکنولوژی بلاک چین و اینکه چه چیزی این تکنولوژی را متمایز کرده است داشتیم. در این مطلب به تاثیر بلاک چین در کسب و کارها می‎پردازیم.

بلاک چین در اهداف کسب و کارها، برنامه‌ها و استارت اپ‌های در زمینه‌های گوناگون از جمله مراقبت‌های بهداشتی، تولید، تدارکات و کشاورزی نفوذ کرده است. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ آمریکایی و سازمان‌های دولتی در حال بکارگیری بلاک چین هستند. معاملات سهام در استارت اپ‌های بلاک چین در سراسر دنیا گسترش یافته است. به طوری که از ۵۰ معامله به ارزش ۹۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۶۴۰ میلیون دلار از ۱۴۴ معامله در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

در بخش مدیریت زنجیره فروشگاه بین المللی و زنجیره‎ای والمارت (Walmart)، تکنولوژی بلاک چین را در کسب وکار غذای زنده خود بکار برده است.والمارت به عنوان بزرگترین خرده فروش دنیا از بلاک چین برای ردیابی، شناسایی و در صورت لزوم حذف ماده غذایی از قفسه‌های فروشگاه استفاده می‌کند. والمارت از این پروژه به عنوان یک روش برای کاهش زمان برای مدیریت غذاها به جای چند هفته به چند ثانیه استفاده کرده است.

در بخش تولید افزایشی جنرال الکتریک (GE) شرکت چندمنظوره بین المللی آمریکا و نیروی دریایی آمریکا در بخش‌های مختلف خود از بلاک چین است برای ارتقای احراز هویت و ردیابی قطعات چاپ شده سه بعدی در زنجیره تامین استفاده می‌کنند.

در بخش مدیریت لجستیک شرکت دانمارکی مرسک (Maersk) با همکاری شرکت ماشین آلات بین‌المللی کسب و کار (IBM) فعالیت خود را در حوزه بلاک چین در سال ۲۰۱۶ آغاز کردند. برای یک سرمایه‌گذاری مشترک در جهت ایجاد روش‌های کارآمدتر و امن‌تر یه منظور بهبود تجارت جهانی با استفاده از فناوری بلاک چین خبر دادند. هدف شرکت جدید این است که دو صنعت حمل و نقل و تکنولوژی دیجیتال را در کنار هم قرار داده و پلتفرمی برای دیجیتالی کردن تجارت جهانی ایجاد کند که محصولات دیجیتال و خدمات مشترک ارائه دهد.

روند دیجیتالی کردن از فناوری‌های نوآورانه مانند بلاک چین برای ساخت اکوسیستمی متشکل از شرکت‌های موجود در زنجیره تامین استفاده می‌کند تا شبکه‌های تجارت جهانی کارآمدتر، امن‌تر و شفاف‌تر ایجاد شود. هدف از ایجاد این پلتفرم ایجاد بهبود در زمینه‌های هزینه‌ حمل و نقل، شفافیت و کاهش ناکارآمدی روند‌های کاغذبازی است.

در بخش تجارت الکترونیکی فرامرزی شرکت علی بابا در پلتفرم خود که تیمال (T-Mall) نام دارد با همکاری شرکت Cainiao از تکنولوژی بلاک چین برای زنجیره‌ها تامین فرامرزی خود استفاده کرده است. این پلتفرم به طرفین اجازه ضبط اطلاعات صادرات و واردات را در بلاک چین می‌دهد تا کشورهای تولید کننده محصولات، روش‌های حمل کالا، بندرگاه‌ها و اطلاعات گمرک را ردیابی کند.

صدای ارزجو ارزهای دیجیتال مبادله اتمی EtherDelta

در بخش تامین مالی تجاری شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی (HSBC) اعلام کرد اولین معاملات مالی تجاری پایدار مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین را انجام داده است.

در بخش اداره کل گمرک خدمات گمرکی کره و اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده آمریکا (CBP)، گروهی جهت بررسی استفاده بالقوه بلاک چین در سازمانی تشکیل داد. در واقع برای کنترل و اعتبارسنجی مجوزها به‌صورت آزمایشی از فناوری بلاکچین استفاده کرد.گمرک کره جهت سرعت بخشیدن خدمات گمرک از پلتفرم مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کند. Maltail و  KSC تفاهم نامه‌ای برای راه اندازی این پلتفرم امضا کرده‌اند.

در بخش اطلاعات مراقبت‎های بهداشتی  MedRec که یک پروژه پشتیبانی شده توسط  مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) است در ابتدا برای ثبت تارخچه پزشکی افراد طراحی شده بود و از بلاکچین برای ایجاد رکورد پزشکی برای بیماران استفاده می‌کند. MedRec با استفاده از بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی شده و از فناوری قرارداد هوشمند برای اجرای اسکریپت‌ها روی بلاکچین استفاده می‌کند. همچنین استارت اپ simplyvital health از تکنولوژی بلاک چین برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای دریافت آسان اطلاعات و صرفه جویی در هزینه استفاده می‌کند و همچنین اطلاعات مشتریان را به طور امن تر به اشتراک می‌گذارد.

در بخش بیمه، Etherisic در حال ساخت پلتفرمی برای برنامه‌های بیمه غیرمتمرکز است. از اهداف اصلی این پلتفرم این است که به شرکت‌ها و نه گروه‌های غیرانتفاعی و استارت اپ‌های صنعت بیمه این امکان را می‌دهد محصولات و خدمات بهتری را با تکنولوژی بلاک چین ارائه دهند.

در بخش کشاورزی شرکت اگریلجر (AgriLedger) از اپلیکیشنی برای متصل شدن کشاورزها با یکدیگر استفاده می‌کند.

در بخش رای گیری با موبایل و اینترنت ایالت وریجینای غربی آمریکا، جز اولین ایالت‌ها آمریکا است که با استفاده از بلاک چین امکان رای دادن اینترنتی را فراهم کرد. این پروژه در یکی از انتخابات ایالت اجرا شد. همچنین کشور استونی بیشتر از هر کشور دیگری از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند. ۳۰ درصد مردم استونی با رای دادن اینترنتی در انتخابات اخیر شرکت کردند.

در بخش مدیریت و تجارت انرژی  استارت اپ (LO3 Energy) از Exergy که یک پلتفرم بلاک چین مجوز محور است پشتیبانی می‌کند.

در بخش شهری، شهر مدرن دبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ از تکنولوژی بلاک چین در بیش از ۱۰۰ میلیون اسناد سالیانه دولتی مانند برنامه‌های ویزا، پرداخت صورتحساب‌ها و تجدید لایسنس‌ها استفاده کند. طبق برآوردهای انجام شده دبی با این تکنولوژی می‌تواند سالانه ۲۵٫۱ میلیون ساعت کار یا ۱٫۵ میلیارد دلار ذخیره  کند.

مبادله اتمی کریپتو صدای ارزجو

۱- محصولات تجاری در زنجیره تامین جهانی

نگرانی‌های مصرف کنندگان در مورد امنیت غذایی  شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده است تا تمام بخش‌ها، اجزا و عناصر تامین کننده‌های مربوطه، تامین کننده‌های تامین کنندگان و منابع خود را ردیابی کنند. به عنوان مثال، مدیر امنیت غذایی فروشگاه والمارت (Walmart) سال‌ها تلاش کرد تا مواد غذایی از قبیل کاهو، میوه، استیک و کیک‌ها را از کشاورز و کارخانه تا مغازه‌های والمارت به منظور تشخیص سریع منشا مشکلاتی مانند شیوع سالمونلا پیگیری کند. این فرآیند بسیار دشوار و زمان بر بود تا با ظهور بلاک چین کار برای فروشگاه والمارت آسان شد و مدیر بخش امنیت غذایی توانست با سرعت بالا و تنها در ۲ ثانیه تمام محصولات از کارخانه تا قفسه‌های والمارت ردیابی کند. جالب است بدانید بدون تکنولوژی بلاک چین اینکار ۶ روز و ۱۸ ساعت و ۲۶ دقیقه طول می‌کشید.

در تولید، بلاک چین موجب بهبود پیچیدگی زنجیره تامین می‌شود. ساخت یک ماشین معمولی که از ۳۰ هزار قطعه که هر کدام در نقاط مختلف دنیا ساخته شده‌اند را در نظر بگیرید. اگر تولید کننده تمام حرکات در زنجیره تامین از تامین کننده‌های تایر۲، تایر۳ و تایر۴ و به طور کلی مواد خام گوناگون را مشاهده کند هزینه‌ها هماهنگی و زمان‌‌های فرآوری می‌توانست کاهش بیابد. در این صورت به مشتریان محصولات ارزان‌تر و سریع‌تر ارائه داده می‌شود.

هواپیماهای غول پیکر ایرباس‌های اروپایی از تکنولوژی بلاک چین برای تحلیل تامین کنندگان و منبع قطعات استفاده می‌کنند. این اطلاعات نیز به خطوط هوایی کمک می‌کند به این صورت که، فهرست قطعات موجود در بلاک چین توسط کارکنان بخش تعمیرات ایرلاین به منظور تشخیص عمر قطعات در پروازها و یا اینکه قطعه نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد یا خیر خوانده می‎شوند و این موجب می‌شود ایرلاین‌ها بتوانند هواپیماها را به موقع تعمیر کنند و ثبت بهتری از چرخش‌ هواپیماها داشته باشند و مسافران را به موقع به مقصد برسانند.

این برنامه همچنین می‌تواند در تایید کشور مبدا محصولاتی که در زنجیره تامین چندین کشور قرار دارند سودمند باشد. به عنوان مثال، با وجود ۱۰ صادرکننده بزرگ سنگاپور، اتاق بازرگانی بین المللی گواهینامه‌های مبدا مبتنی بر بلاک چین را برای همه طرفین حمل کالا کنترل می‌کند و اجازه ردیابی کالاها از میان زنجیره‌های غذایی را می‌دهد.  کاربران می‌توانند کد QR مرتبط با محصول را اسکن کنند و آن را به آدرس بلاک چین برای تایید هویت کالا لینک دهند. اگر کشور وارد کننده از تکنولوژی بلاک چین استفاده نمی‌کند در این صورا سند کاغذی ایجاد می‌کنند و آن را به همتای دیجیتالی ذخیره شده در دفتر کل لینک می‌دهند.

Cardano ریپل ارز دیجیتال لایت کوین

۲-اطمینان کیفیت و ردیابی قطعات چاپ شده سه بعدی

چاپ سه بعدی در تولیدات آمریکا در حال تغییر است. بیش از ۵۰ درصد تولیدکنندگان آمریکایی در حال حاضر از این تکنولوژی برای نمونه اولیه قطعات و محصولات نهایی داخلی استفاده می‌کنند. اکنون دسکتاپ چاپگر‌های سه بعدی برای ساخت آیتم‌های کوچک تر گسترش یافته‌اند که هزینه‌های آن کمتر از ۱٫۰۰ دلار می‌شود. در دهه ۱۹۸۰ چاپگرهای ۲ بعدی Kinko را می‌توانستید در گوشه خیابان‌های آمریکا مشاهده کنید که مشتری‌ها از آنها برای چاپ اسناد، بنرها و کارت‌های تجارت استفاده می‌کردند.

اکنون  UPS مجهز به چاپگرهای سه بعدی در فروشگاه‌ه‌های UPS شده‌اند که مشتری‌ها می‌توانند از یک  محصول پرینت بگیرند. تکنولوژی بلاک چین می‌تواند عمل چاپ سه بعدی را با حل پرسش‌های پیچیده تولیدکنندگان صنعتی در مورد کیفیت، مبدا و حقوق معنوی محصولات چاپ شده سه بعدی تسریع بخشد. با استفاده از بلاک چین برای رمزگذاری و پنهان کردن اطلاعات در فرآیند تولید و محصولات یک جریان داده‌ها امن ایجاد می‌شود. این تغییر باعث شده است که تولید کنندگان از کیفیت محصولات اطمینان حاصل کنند و مشکلات به وجود آمده در قطعات را ردیابی کرده.

یکی از پیشگامان این حوزه فناوری‌های کیوب چین (Cubichain Technologies) هستند که برای استفاده از شبکه‌های امن رمزنگاری شده، برای ذخیره داده‌های پرینتر سه بعدی و فایل‌های قطعات سه بعدی و حقوق تولیدکنندگان صنعتی در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت جنرال الکتریک (GE) ارائه شد. اخیرا نیروی دریایی آمریکا بلاک چین را وارد فناوری تولید افزایشی خود آورده است و اظهار داشته بلاک چین مزایای امنیتی بسیاری دارد.

جنرال الکتریک (GE) همچنین یک پرونده ثبت اختراع را ارائه داده است که امکان استفاده از فناوری بلاک چین را برای بررسی و تائید فایل‌های سه بعدی، قطعات چاپ شده سه بعدی و فرآیند چاپ سه بعدی در زنجیره عرضه را فراهم می کند. جنرال الکتریک سعی دارد این تکنولوژی را در فرآیند تولید خود بکار ببرد تا قطعات را تایید و ردیابی کند. این فناوری نیز می‌تواند در جایگزینی قطعات کمک شایانی کند به عنوان مثال،  بلاک چین به تولید کننده این اطمینان را می‌دهد که قطعه جدید با استفاده از فایل و فرآیند ساخت صحیحی تولید می‌شود.

بلاک چین همچنین می‌تواند خدمتی بزرگی به کسب و کارهای کوچکی که قصد دارند به قطعات و اجزای سازنده دسترسی داشته باشند می‌کند. این کار قبلا از نظر امنینی بسیار هزینه بردار بود. برای مثال،  DTOKEN3 پروژه ای است که توسط استارتاپ ایتالیایی Politronica  کلید خورد. هدف اصلی این پروژه ایجاد یک پایگاه ساخت و تولید جهانی که بسیار سریع، غیرمتمرکز است بود. در واقع این استارت اپ تلاش می‌کند تا چاپ سه بعدی شخصی را رونق دهد و افراد بتوانند مدل‌های قابل چاپ سه بعدی به صورت آنلاین دانلود یا محصولات را با ایده خود طراحی کنند سپس آنها را دسکتاپ پرینتر سه بعدی خود به چاپ برسانند.

با توسعه اینترنت که با پیشرفت گوشی‌های هوشمند، تبلت و کامپیوترها گسترش بیشتری پیدا کرده است بلاک چین نیز می‌تواند موجب رونق شگرفی در چاپگرهای سه بعدی شود و مردم را قادر سازد محصولات خودشان را تولید کنند. بلاک چین نیز می‌تواند با استفاده از قراردادهای  هوشمند برای کاربران زمانیکه مدل سه بعدی چاپ شد پرداختی داشته باشند.

۳-ایجاد شخصی سازی و مراکز یک مرحله‌ای رکوردهای پزشکی

بلاک چین می‌تواند تاثیر مهمی بر روی سیستم مراقبت‌های پزشکی آمریکا داشته باشد. برای مثال، بلاک چین در حوزه مراقبت‌های بهداشتی قادر است سابقه کامل پزشکی هر فرد را از قبیل بیماری‌ها، داروها، جراحات و تراکنش‌های انجام شده در سیستم سلامت، پزشکان، داروخانه‌ها و دیگر برنامه‌های سلامت را ردیابی کند و این اختیار را به بیماران می‌دهد که اطلاعاتشان را کنترل کنند. گفتنی است، حتی زمانی که فرد شغل خود را عوض کند یا مجبور شود پزشک خود را تغییر دهد یا به یک ایالتی دیگر برود و یا برنامه‌های بیمه او تغییر پیدا کند این اطلاعات همواره همیشه همراه او خواهند بود و هیچگونه تغییری نمی‌کنند.

برای آمریکایی‌هایی که سیستم‌ها بیمه و گزینه‌های درمانی مختلفی را انتخاب می‌کنند این امر پزشکان آنها را مطمئن می‌سازد که به سوابق آنها دسترسی دارند. بلاک چین همچنین می‌تواند موجب تغییر پرداختی‌های بیمه شود. قراردادهای هوشمند می‌توانند پس از آنکه کلینیک پزشکی بیمار تایید کرد که بیمار درمان شده است پرداخت بیمه را پوشش دهد و در این صورت از بروز هرگونه مشکل یا ادعاهای نادرست جلوگیری می‌شود.

تعدادی از نوآوران این عرصه ظهور پیدا کردند تا از این مفاهیم استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکت « Medicalchain» سعی دارد به بیماران کمک کند تا به اطلاعات پزشکی خود دسترسی داشته باشند و آنها را کنترل کنند. شرکت Gem در حال کار بر روی پلتفرم تعیین کننده هویت بیمار مبتنی بر بلاک چین است که می‌تواند به رکوردهای بیمارستانی بیمار و همچنین اطلاعاتی از دیگر منابع مانند برنامه سلامت کارکنان متصل شود. محققان MIT نمونه اولیه محصولی با نام « MedRec» ایجاد کرده‌اند که مجوز مشاهده و تغییر رکوردهای درمانی یک فرد را صادر می‌کند در واقع تعیین می‌کند چه کسی اجازه این تغییرات را دارد.

برنامه‌های بالقوه مبتنی بر بلاک چین فراوانی نیز وجود دارند به عنوان مثال، بخش خدمات انسانی و سلامت (HHS) بیان می‌کند بلاک چین به عنوان یک روش کاربردی برای پرداختی‌ها القا شود. بلاک چین همچنین می‌تواند کیفیت و حمل کالاهای پزشکی و دارویی را تضمین کند در نتیجه از گسترش داروهای تقلبی که به زنجیره تامین دارویی نفوذ کردند جلوگیری کند و از این طریق به ارائه دهندگان محصولات غیرآلوده کمک کند.

جالب است بدانید بلاک چین می‌تواند نقش مهمی در تناسب اندام شما  داشته باشد. برای مثال، شرکت نوکیا اعلام کرده است برنامه آزمایشی طراحی کرده که اطلاعات خواب و فعالیت‌ شرکت‌کننده‌های داوطلب را بر روی بلاک چین ذخیره می‌کند و به فرد این امکان را می‌دهد تا از اطلاعات وسیعی از سلامت و تناسب اندام خود آگاهی پیدا کند. برخی نوآوران عرصه بلاک چین در قبال رفتارهای سلامت پاداش در نظر می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال بلاک چین کریپتو

۴-تسهیل لجستیک تجاری

تمام کسانی که نقشی در معاملات تجاری بین المللی دارند از قبیل واردکننده‌، صادر کننده، حمل کننده‌ها کالا با کشتی، بانک‌ها و غیره تاکنون مجبور بودند از پایگاه‌های داده خود با تمام اسناد مربوط به معاملات مانند اعتبارنامه‌ها، صورتحساب و رسیدهای انبار و فاکتورها نگه داری و مراقبت کنند. شرکت‌هایی که تجارت می‌کنند مجبور هستند تمام اطلاعات از اعتبارنامه‌ها برای فاکتورها و فهرست بسته بندی و دیگر اسناد را چند بار بازنویسی کنند. شرکت بزرگ کشتیرانی مرسک (Maersk) برآورد کرده است که یک صادر کننده گل از کشور کنیا مجبور است ۲۰۰ ارتباط جداگانه با ۳۰ بخش مختلف از جمله کشاورزان، فرستنده‌های بار، حمل و نقل‌های زمینی، کارگزاران گمرک، دولت‌ها، بنادر و حمل کننده داشته باشد تا این محموله را به هلند برساند.

از طرف دیگر کشتیرانی و شرکت‌های لجستیک می‌بایست برای تایید و بررسی بیش از ۴۰ اسناد مربوط به این بار  فرآیندی پیچیده‌ای را طی کنند و ۷۰ درصد اطلاعاتشان دوباره وارد شود که این خود زمان بسیاری می‌گیرد و درصد خطا را نیز افزایش می‌دهد. در چنین مواقعی پایگاه‌های داده مختلف باید با یکدیگر منابع را تطبیق دهند که به طور کلی تمام این مراحل زمان بر و تا ۲۰ درصد هزینه صادرکننده را افزایش می‌دهد.

بلاک چین در اینجا می‌تواند این جنگ کاغذ بازی را پایان دهد. شرکت مرسک با همکاری IBM پلتفرمی را ایجاد و آن را به درون سرتاسر محیط تجارت آورده‌اند تا با یکدیگر بر روی یک پلتفرم مبادله اطلاعات که روی بلاک چین در حال اجراست کار کنند. در این سیستم، تمام عوامل یکی دید کلی از تمام معاملات و دسترسی کامل به همه اسناد مربوطه دارند و این داده‌ها را می‌توانند به اشتراک بگذارند.

هیچ ورودی جدیدی نمی‌تواند این اطلاعات را تغییر دهد و تمام نوشته‌ها و ثبت‌ها در صفحه نمایش همه بروز رسانی می‌شوند.  این پلتفرم قبلا برای حمل بار گل از کشور کنیا و آناناس از کلمبیا  آزمایش شده است. هر شرکت کننده همچنین می‌تواند وضعیت اسناد گمرک یا صورتحساب‌ها و دیگر اطلاعات را در زمان واقعی مشاهده کند. تمام این اطلاعات ایمن هستند و هیچ یکی از طرفین قادر به حذف یا تغییر آنها نمی‌باشند.

کریپتو Iota اتریوم ارزهای دیجیتال

۵-راحتی و ایمنی تجارت در گمرک

هر روزه میلیون‌ها محصول به سواحل آمریکا می‌رسند. فناوری‌هایی از قبیل تحلیل پیشگویانه و یادگیری ماشینی در حال توانا ساختن آژانس‌های گمرکی سرتاسر دنیا هستند. در سال ۲۰۱۰، فناوری تحلیل پیشگویانه به مامورین آمریکایی کمک کرد تا بمبی را که در یک کارتریج پرینتر جاسازی شده بود و از یمن به سوی شیکاگو در حال ارسال بود را شناسایی کنند. در گمرگ سنگاپور، مدل‌های یادگیری ماشینی چنین حلیه و فریب‌هایی را نیز افشا کرده‌اند.

از آنجایی که این انتقال کالاها مراحل پیچیده‌ای دارند به عنوان مثال ارسال کننده‌هایی مانند Fedex و DHL باید مشتری‌هایشان فرم‌های گمرک را پر کنند تا بسته‌های آنها ارسال شود. اما با وجود بلاک چین این مراحل کاغذ بازی تمام می‌شود. بلاک چین در حال حاضر در بسیاری از دفاتر کل گمرک‌ها از قبیل انگلستان، کره، سنگاپور، کاستاریکا، مکزیک و پرو آزمایش شده است. در سال ۲۱۰۷، گمرک‌های آمریکا بلاک چین را توسعه دادند. بلاک چین به ویژه برای انگلستان از زمانی که اتحادیه گمرکی اروپا را ترک کرده است بسیار سودمند است. زیرا پس از جدا شدن از اتحادیه گمرکی اروپا، اظهارنامه‌های گمرکی انگلستان از ۵۵ میلیون به بیش از ۲۵۰ میلیون افزایش یافت.

بلاک چین همچنین می‌تواند منبع محصولات را ردیابی کند که این امر موجب می‌شود منشا کالاها را تشخیص داد و تعرفه گمرکی مناسبی را در نظر گرفت.

 

۶-جلوگیری از رای جعلی و حفظ هویت رای دهندگان

در ماه می ۲۰۱۸، ویرجینیای غربی به عنوان اولین ایالت شناخته شده که مجوز رای دادن اینترنتی توسط بلاک چین را صادر کرد. این پروژه آزمایشی، در انتخابات اولیه ایالت Mountain صورت گرفت. استفاده از بلاک چین برای انتخابات یکی از برنامه‌های امیدبخش تکنولوژی محسوب می‌شود. امنیت و هویت رای دهندگان را حفظ می‌کند و منجر به کاهش تقلب در انتخابات می‌شود و این اطمینان را به رای دهندگان می‌دهد که رای آنها به صورت ناشناس باقی می‌ماند.

با وجود این فناوری رای دهندگان قادر خواهند بود اثرانگشت خود را بر روی گوشی‌های هوشمند اسکن کنند و از هرکجایی که هستند در انتخابات شرکت کنند. اگر کسی از طریق بلاک چین رای دهد دیگر به هیچگونه نمی‌تواند برای دومین بار در رای ریزی شرکت کند. در محل رای گیری بلافاصله پس از رای دادن رکورد هر شناسه رای ثبت می‌شود.

ارز دیجیتال

۷-راه اندازی سیستم بیمه محصولات برای کشاورزان

سیستم بیمه صنعت گسترده‌ای است اما سیاست‌های سفارش سازی در بسیاری از بخش‌ها غیرممکن است. برای مثال، سیاست سفارش سازی بیمه محصولات در خور نیازهای خاص کشاورزان اغلب هزینه‌های گزافی به بار می‌آورند. اما تکنولوژی بلاک چین قادر است برخی از هزینه‌ها را با فرآیندهای اتوماتیکی کاهش دهد. Etherisic مثالی است که می‌توان زد. این استارت اپ برتر از بلاک چین هم برای تشخیص خودکار زمانیکه شرایط به گونه‌ای است که نیاز به تقاضای بیمه محصول است و هم در روند پرداخت سریع استفاده کرده است. برای یک مزرعه کوچک که دسترسی به ارتباطات کمتر است این نوع بیمه محصول اتوماتیک بسیار مفید می‌تواند باشد. برای مثال، سیاست بیمه در برابر شرایط آب و هوایی وخیم به این صورت است که اگر آب و هوا بر روند برداشت محصولات تاثیر بگذارد قرارداد بیمه مبتنی بر بلاک چین بلافاصله این موقعیت را تشخیص می‌دهد و حق بیمه را پرداخت می‌کند.

 

۸-ایجاد شبکه تولید کنندگان انرژی و کاربران

چند دهه قبل، چندین شرکت شبکه‌های هوشمندی را برای تولید برق معرفی کردند که تولید و تقاضای خرید برق را برابر کرد. یکی از ویژگی‌های این شبکه‌ها راه اندازی پنل‌های خورشیدی بودند که به خانواده‌ها این امکان را می‌داد این پنل‌ها را نصب کنند و خود به تولید انرژی بپردازند و برق مازاد را به دیگران بفروشند.  اکنون بلاک چین می‌تواند این شبکه‌ها را بهینه سازی و اندازه‌گیری کند و به عنوان پلتفرم تجاری انرژی واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمل می‌کند.

برای مثال، در کشور آلمان، مناطق صنعتی جنوبی نسبت به مزارع بادی شمال به انرژی برق بیشتری نیاز دارند از آنجایی که هر ساله هزینه این جابه جایی برق بیش از ۱٫۲ میلیارد دلار می‌شود، شرکتی با نام « TenneT» سعی دارد این مشکل را با کمک بلاک چین حل کند.

 

۹-ایجاد شهرهای هوشمند که خودشان اداره می‌شوند

امروزه صدها شهر به سمت برنامه‌های هوشمند شهری برای مدیریت جریان‌های ترافیکی، جرم و جنایت، تحویل انرژی و هشدار به مردم در مورد آلودگی هوا سوق داده شده‌اند. پشت صحنه‌ همه این فعالیت‌ها فناوری اینترنت اشیاه (IoT) است که برای دریافت اطلاعات به حسگر‌ها و دیگر ابزارها متصل می‌شود. بلاک چین اکنون تاثیر اینترنت اشیاه را بسیار عظیم نشان می‌دهد. برای مثال، شهری مدرن همانند دبی اکنون در حال اجرای خدمات شهری مبتنی بر بلاک چین است. دبی قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ از تکنولوژی بلاک چین در بیش از ۱۰۰ میلیوت اسناد سالیانه دولتی از جمله، ویزا، پرداخت صورتحساب‌ها و تجدید لایسنس بهره‌مند شود.

طبق برآوردهای انجام شده دبی با این فناوری می‌تواند ۲۵٫۱ میلیون ساعت کاری یا به عبارتی ۱٫۵ میلیارد دلار هر ساله صرفه جویی کند. بلاک چین این قدرت را به مردم می‌دهد تا به طور مستقیم با یکدیگر معامله کنند. به عنوان مثال دبی سیستم‌های قدرتمند مبتنی بر بلاک چین راه اندازی کرده است که تمام قراردادهای املاک و صاحبخانه‌ها و مستاجران و خدمات پرداختی مانند برق، آب و مخابرات ضبط کند.

ارز دیجیتال ریپل بلاک چین

 

۱۰-پرداخت‌های اتوماتیک برای صادرکنندگان هنگامیکه کالاها به دست خریداران خارجی می‌رسد

تامین مالی تجارت بین الملل یعنی اطمینان حاصل شود که فروشنده یک محصول در کشور A پرداختی را از خریداری که در کشور B محصول را دریافت می‌کند خواهد گرفت. گاهی اوقات خریدار و فروشنده یکدیگر را به خوبی می‌شناسند و برای سال‌های طولانی باهم تجارت می‌کنند و به هم اعتماد دارند در این مواقع دیگر نیازی به تامین مالی تجارت نیست. فروشنده به سادگی برای پرداخت به خریدار اعتماد می‌کند.

با این حال در بسیاری از موارد خریدار و فروشنده چنین رابطه‌ای با هم ندارند و با یکدیگر آشنا نیستند و فروشنده ممکن است بخواهد از پرداخت پول توسط خریدار اطمینان حاصل کند. این عدم اطمینان که فروشنده محصول ممکن است با آن مواجه شود باعث می‌شود فروشندگان و خریداران در کشورهای مختلف مدیریت پرداختی‌ها به بانک‌ها یا شرکت‌های بیمه را نماینده یا همان وکیل واگذار کنند.

ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد اما اینگونه نیست. بانک‌ها به دلایل مختلفی در مورد جعل یا مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید احساس نگرانی می‌کنند. برای مثال، در سال ۲۰۰۸، J.P Morgan Chase، تقریبا ۷۰۰ میلیون با سفارشات خرید ساختگی و فاکتورهای جعلی اقدام به وام گرفتن از بانک گرفت و از این طریق اقدام به کلاهبرداری کرد. از آن پس بانک‌ها برای تایید و بررسی هر گونه پرداختی به طور دستی اسناد را ثبت می‌کردند و این کار موجب تولید کاغذ بیشماری می‌شد.

با ظهور بلاک چین این بازی خاتمه پیدا کرد و باعث شد که طرفین معامله به اطلاعات و اسناد به صورت دیجیتالی دسترسی پیدا کنند. دیگر نیازی به هیچگونه کپی برداری از اسناد نیست. اگر از قراردادهای هوشمند استفاده شود. پرداخت از خریدار به فروشنده هنگامیکه کالاها با حسگرهای متصل به قراردادهای هوشمند به خریدار می‌رسد به صورت اتوماتیک پرداخت می‌شود. برخلاف انتقالات تلگرافی که ممکن است روزها به طول بینجامد دیگر پرداختی‌های مبتنی بر بلاک چین مانند ارسال یک ایمیل تنها چند ثانیه زمان می‌برد.

بلاک چین همچنین می‌تواند تامین مالی زنجیره تامین را بهبود ببخشد. در این صورت خریدار یا بانک آن به سرعت به فروشنده پرداخت می‌کند.