video thumb

هایپرلجر(Hyperledger) چیست؟

هایپرلجر یک شرکت، ارز دیجیتال و بلاک چین نیست. بلکه مرکزی برای توسعه بلاک چین‌های صنعتی منبع باز به شمار می‌‎آید که توسط بنیاد لینوکس توسعه یافته است.

 

هایپرلجر پروژه‌ای است که توسط بنیاد لینوکس توسعه یافته است تا در جهت همیاری توسعه دهندگان و شرکت‌ها با یکدیگر برای ایجاد پروژه‌های گروهی بلاک چین ایفای نقش کند. این پروژه مجموعه‌ای از بلاک چین‌های اپن سورس یا به اصطلاح متن باز و ابزارهایی است که هرکسی می‌تواند برای ایجاد لجرهای توزیع شده خود از آن استفاده کند.

هدف از به وجود آمدن چنین پروژه‌ای این بود که همکاری صنعت متقابلی ایجاد شود تا به پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین این امکان را دهد که در تعامل باشند. در مقایسه لجرها که در مرکز بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده نمی‌توانند با یکدیگر در تعامل باشند.

همانند سیستم عامل لینوکس، لجرها با ویژگی متن باز خود این امکان را به دیگران می‌دهند تا آزادانه روی آن کار کنند و این خود منجر به هجوم پروژه‌های مختلف از برخی بزرگترین شرکت‌های دنیا می‌شود.

پروژه‌های مهمی که هایپرلجر میزبان آنهاست

Hyperledger Sawtooth: مجموعه‌ای مدولار از بلاک چین است که توسط Intel توسعه داده شده است

Hyperledger Iroha: این پروژه چند شرکت ژاپنی است تا ساختارهای لازم برای بلاک چین را راحت‌تر ایجاد کنند و بر روی جایگزینی هایپرلجر برای موبایل تمرکز دارد.

 

Hyperledger Fabric: این پروژه توسط IBM رهبری می‌شود و از زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا پشتیبانی می‌کند.

 

Hyperledger Burrow: این پروژه در حال توسعه، یک پلتفرمبتنی بر قرارداد هوشمند است که با استفاده از خصوصیات اتریوم کار می‌کند.

 

Hyperledger Indy: پروژه‌ای است که برای پروژه‌های مبتنی بر هویت مجازی طراحی شده است.

در همان اوایل تاسیس پروژه هایپرلجر ابهاماتی در مورد آن به وجود آمده بود. تصور می‌شد قرار است ارز دیجیتال هایپرلجر ایجاد شود اما مدیراجرایی این پروژه بیان کرد که آنها هرگز قصد ندارند تا ارز دیجیتال متعلق به خود را درست کنند. او افزود، شما هرگز سکه هایپرلجر را نخواهید دید. با نرفتن سراغ ارز دیجیتال، تلاش داریم تا از چالش‌های سیاسی مرتبط با یک ارز جهانی دور بمانیم.

صدای ارزجو ارزهای دیجیتال مبادله اتمی EtherDelta

مخترع هایپرلجر کیست؟

بنیاد لینوکس برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۵ این پلتفرم را معرفی کرد.

 

خلاصه‌ای از تاریخچه این پلتفرم

در دسامبر سال ۲۰۱۶، این پروژه با همکاری ۳۰ عضو بنیان‌گذار راه‌اندازی شد.

در آوریل ۲۰۱۷، برایان بلندر، بنیان گذار بنیاد نرم افزاری آپاچی عنوان مدیر اجرایی این پروژه را از آن خود کرد.

در سپتامبر همان سال هایپرلجر خود را « چتر بلاک چین تجاری » معرفی کرد.

تعداد اعضای شرکتی و همکاران این پروژه تا دسامبر ۲۰۱۷ به ۲۰۰ عضو رسید.

در ژانویه سال جاری میلادی پروژه هایپرلجربه سریع‌ترین پروژه لینوکس در توسعه و رشد تبدیل شد.

در حال حاضر بیش از ۲۴۰ سازمان، هایپرلجر را برای توسعه بیشتر پشتیبانی می‌کنند. این رویکرد با بسیاری از محصولات بلاک چین که تاکنون ساخته شده‌اند متفاوت است. در بین این سازمان‌های حامی نام‌های بزرگی چون فوجیتسو، هوآوی و سامسونگ و همچنین موسسات مالی از قبیل امریکن اکسپرس، جی‌پی مورگان و ولز فارگو به چشم می‌خورند.

بنیاد لینوکس علاوه بر عرضه هایپرلجر، ابزارهای رایگانی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. از جمله این ابزارها عبارتند از:

Hyperledger Caliper: این ابزار امکان اندازه گیری عملکرد بلاک چین را برای کاربران فراهم می‌کند.

Hyperledger Cello: یک نوع ابزار برای عرضه بلاک چین به عنوان سرویس

Hyperledger Composer: ابزاری برای ایجاد شبکه‌های تجاری بلاک چین

Cardano ریپل ارز دیجیتال لایت کوین

هایپرلجر چگونه کار می‌کند؟

هایپرلجر قصد دارد انعطاف‌پذیری و قابلیت هماهنگی با نیازهای گوناگون تجارت را ایجاد کند. در نتیجه این پلتفرم از آنجایی که دارای طراحی ماژولار است از همین رو تیم‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. هم اکنون، پروتکل‌های هماهنگی مختلفی در پروژه‌های هایپرلجر استفاده می‌شود. تیم‌ها می‌توانند با یکدیگر هماهنگ و ترکیب شوند و بلاک چین اختصاصی خود را با کمک ابزارهای موجود توسعه دهند.

این را هم باید گفت که این نوع همکاری با شبکه‌هایی چون بیت کوین و اتریوم فرق می‌کند. در این شبکه‌ها، باید تمامی اعضا تغییرات را تایید کنند.

همانطور که بیان کردیم به لطف طراحی ماژولار در هایپرلجر، پروژه‌های متعددی وجود دارند که در حال توسعه با آن هستند. برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:

Social Plastic: تبدیل زباله‌های پلاستیکی به ارز قابل تجارت

Pokitdok: کمک به تجارت سازی محصولات جدید سلامت

Cicero: پلتفرم قرارداد هوشمندی که می‌تواند به طور قانونی قراردادهایی با قابلیت پیگیری ایجاد کند.

The Spot Exchange: سیستم ناشناس برای متصل شدن خریداران و فروشندگان محل پارک

گفتنی است، پروژه هایپرلجر در حال حاضر ۱۰ توسعه دهنده و عضو فعال برای ایجاد ساخت بلاک چین اختصاصی دارد.

این نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها پی بردند که بلاک چین نقش مهمی در آینده ایفا می‌کند از همین رو برای به حقیقت پیوستن این آینده با یکدیگر همکاری می‌کنند.

یکی از این چالش‌ها رقابت شدید راهکارهای تجاری بلاک‌چین مانند R3، EOS و اتریوم است. به‌هرحال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا رویکرد متن‌باز می‌تواند بلاک‌چین را در اختیار همه‌ی مردم جهان قرار دهد یا خیر.