video thumb

تحولات فناوری بلاک چین در سال ۲۰۲۰

بر اساس گزارش های منتشر شده می توان عنوان کرد که سال ۲۰۲۰ یک سال عالی برای فناوری بلاک چین بوده است و پایه های مهمی را برای سال آینده این فناوری بنا نهاده است. ماه ژانویه، ۱۲ سال می شود که از پیدایش بیت کوین می گذرد. در آن زمان نا کنون فناوری بلاک چین پیشرفت های چشمگیری را انجام داده است. راه اندازی اتریوم در سال ۲۰۱۵ با معرفی قرارداد های هوشمند و ضرب توکن همراه بود. در سال های بعد شاهد تحولاتی در حیطه هایی مانند حریم خصوصی تراکنش ها با راه اندازی Zcash (ZEC) ، پلتفرم هایی مانند EOS و Tezos بودیم که برای مقیاس پذیری با اتریوم رقابت می کنند و ده ها کاربرد آنها در حال بررسی است.

به طور خاص می توان گفت که سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سال های سختی بود. به دنبال سقوط بیت کوین از بالاترین حد خود در دسامبر ۲۰۱۷ ، منصفانه است که بگوییم اشتهای کلی بلاک چین و ارزهای دیجیتال در زمستان طولانی ارز دیجیتال به طور قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، هنوز نوآوری های زیادی دراین فضا اتفاق می افتد.

در سال ۲۰۲۰، چندین مضمون اصلی شکل گرفته است که چشم انداز بلاک چین برای سال ۲۰۲۱ و بعد از آن را شکل می دهد. در این مقاله، کوین تلگراف مهم ترین تحولات سال ۲۰۲۰ را در بلاک چین را آورده است که با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

 توسعه زیرساخت ها و پلتفرم ها

مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و حفظ حریم خصوصی از موضوعات اصلی در توسعه زیرساخت ها طی سال ۲۰۲۰ بوده است. البته مقیاس پذیری قبلاً به یک موضوع قدیمی در مکالمات مربوط به بلاک چین تبدیل شده است. با این حال، در سال های گذشته، تمرکز بر روی پلتفرم های جدید بود که ادعا می کنند مقیاس پذیرتر از اتریوم هستند. در سال ۲۰۲۰، تمرکز مقیاس پذیری به خود اتریوم تغییر یافت – تا حدی به این دلیل که مرحله اول ارتقا اتریوم ۲٫۰ سرانجام در پایان سال راه اندازی شد و همچنین چندین نقطه عطف مهم برای پلتفرم های لایه دوم اتریوم مشاهده شد.

با توجه به اینکه پروژه Eth2 حداقل دو سال تا اجرای کامل آن باقی مانده است، به نظر می رسد که پلتفرم های لایه دوم تا سال ۲۰۲۱ پیشرفت خوبی داشته باشند.

چندین پلتفرم قابلیت همکاری در این سال را در اولویت تلاش های توسعه خود قرار داده اند. در اوایل سال ۲۰۲۰ ، Syscoin و RSK از اولین پلتفرم هایی بودند که یک بریج را برای امکان دادن به توسعه دهندگان به منظور ارسال توکن ها به بلاک چین اتریوم راه اندازی کردند. برخی دیگر سریعاً این روند را دنبال کردند، Solana ، NEAR Protocol و Ontology نیز راه حل های قابلیت همکاری خود را با استفاده از فناوری های بریج راه اندازی کردند.

در دیگر اخبار مربوطه نیز، Polkadot پس از چندین سال توسعه، شبکه اصلی خود را در ماه مه راه اندازی کرد. دقیقاً مانند آنچه Eth2 قصد دارد باشد، Polkadot یک شبکه شارد است که توان عملیاتی بالا را امکان پذیر می کند. با این حال، این پروژه تأکید ویژه ای بر مکانیسم “تجزیه ناهمگن” آن برای قابلیت همکاری دارد.

در حالی که Eth2 فقط به شاردهای خود اجازه می دهد تا به زنجیره beacon مرکزی متصل شوند، شاردینگ های ناهمگن Polkadot از هر نوع بلاک چینی پشتیبانی می کند و به پلتفرم های دیگر مانند بیت کوین یا اتریوم اجازه می دهد تا با استفاده از بریج متصل شوند. Polkadot در حال حاضر جای خود را دارد و به راحتی در میان ۱۰ ارز دیجیتال برتر رتبه بندی می شود و توجه قابل توجهی از جامعه توسعه دهندگان DeFi را به خود جلب می کند.

در سطح زیرساختی، همکنش پذیری شاید مهم ترین حوزه تمرکز در سال ۲۰۲۰ باشد. بنابراین، مطمئناً می توان انتظار داشت که برنامه های بیشتری از این فناوری در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن بهره گیری کنند.

افزایش حریم خصوصی بلاک چین

توانایی تراکنش در حریم خصوصی از طریق بلاک چین با راه اندازی دو مکانیسم محافظت از حریم خصوصی در سال جاری افزایش یافت. در ماه ژانویه، مونرو ازTriptych اطلاع رسانی کرد که ساخت حلقه های جدیدی است که با ایجاد دشواری در تشخیص تراکنش های واقعی در میان طعمه ها، از درجه حریم خصوصی بیشتری محافظت می کند. ازTriptych در ماه سپتامبر به صورت مستقیم آغاز به کار کرد.

در جای دیگر، Aztec Protocol ، یک شبکه لایه دوم و محافظت کننده از حریم خصوصی برای اتریوم ، شبکه اصلی خود را در ماه فوریه راه اندازی کرد. در اولین نخه آن، Aztec از فناوری زی کش برای فعال کردن “توکن های محرمانه” استفاده می کند که مقادیر تراکنش ها را پنهان می کنند. با این حال، در ماه اکتبر، Aztec نسخه ۲٫۰ خود را راه اندازی کرد که از دانش صفر در قراردادهای هوشمند خصوصی استفاده می کند که مقیاس پذیری اتریوم را نیز افزایش می دهد.

شرکت Electric Coin، مجری Zcash در ماه سپتامبر اعلام کرد که در حال همکاری با بنیاد اتریوم برای توسعه شبکه متن باز “Halo 2” می باشد. Halo 2از انواع اثبات پیشرفته دانش صفر استفاده شده توسط آزتک استفاده می کند. تحقیقات مشترک بین اتریوم، Aztec و Zcash ثابت کرده است که پیشرفت در حریم خصوصی بلاک چین را به سود کاربران در همه پلتفرم ها تسریع می کند.

هموار کردن تجربه کاربری

تجربه کاربری ضعیف مدت هاست که صنعت ارز دیجیتال و بلاک چین را آزار می دهد. سرانجام برخی علائم در سال ۲۰۲۰ وجود داشت که نویدبخش بهره مندی تازه واردان ارز دیجیتال در خرده فروشی ها و موسسات بود.

بدون شک، مهم ترین پیشرفت در UX برای تازه واردان ارز دیجیتال خرده فروش ، خبر ادغام ارز دیجیتال توسط PayPal بود. این غول پرداخت، خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال خود را در ماه نوامبر به کاربران ایالات متحده ارائه داد. تحول بزرگ بعدی یکپارچه سازی معامله گران در اوایل سال ۲۰۲۱ است که به کاربران امکان می دهد منابع ارز دیجیتال خود را با ۲۶ میلیون معامله گر در شبکه PayPal صرف خرید کالاها و خدمات کنند. PayPal می گوید با این کار تمام تبدیل های فیات را از طریق مشتری انجام می دهد، به این معنی که در صورت تمایل، معامله گران می توانند از نوسانات ارزهای دیجیتال جلوگیری کنند.

با این حال، از آنجا که UX ضعیف سال هاست که یک مسئله مداوم برای برنامه های مبتنی بر بلاک چین و کیف پول های ارز دیجیتال است، خبر خوب این است که ما شاهد تحولاتی در میان راه حل های غیرمتمرکزتر نیز هستیم. Argent ، نوع جدیدی از کیف پول است که در سال ۲۰۲۰ به محبوبیت قابل توجهی دست یافت و از قراردادهای هوشمند برای فعال کردن کیف پول های غیر حضوری بدون نیاز به کلیدهای خصوصی استفاده می کند. علاوه بر ویژگی های امنیتی، این کیف پول همچنین دارای ادغام مستقیم با امور مالی غیرمتمرکز است، از جمله ادغام با برنامه کارآمد Yearn.finance.

مثال دیگر، کیف پول Authereum است که بر روی اولین لایه کیف پول های غیر کاستدی مانند MetaMask بنا شده است. Authereum با استفاده از نام کاربری ساده و دسترسی به رمز عبور، با پشتیبان گیری از برنامه هایی مانند Google Authenticator ، تمام مزایای امنیتی کیف پول غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار می دهد. همچنین پرداخت گس را از بین می برد.

انتظار می رود که در سال ۲۰۲۱ شاهد پیشرفت های بیشتر در UX باشید زیرا توسعه دهندگان به دنبال رفع موانع ورود کاربران جدید در برابر رقابت غول هایی مانند PayPal هستند.

DeFi راه را در توسعه برنامه ها هدایت می کند

DeFi در سال ۲۰۲۰ رهبر بی چون و چرای بسته های نرم افزاری بود و ارزش کل قفل شده آن با یک رشد نجومی روبرو شد و از ۶۷۵ میلیون دلار به بیش از ۱۵ میلیارد دلار رسید.

این رشد با تحولات متعددی تقویت شد. در اوایل سال، چندین پلتفرم مانند Aave و Uniswap ، در ارائه وام های فلش به dYdX پیوستند، برای اولین بار وام های بدون وثیقه بی حد و حصر در DeFi را امکان پذیر کردند. یک کاربر می تواند وجوهی را قرض بگیرد ، آنها را در پروتکل های دیگر برای کسب سود سهام گذاری کند و وام را بازپرداخت کند، همه اینها در یک تراکنش اتریوم صورت می گیرد. در صورت عدم بازپرداخت، کل تراکنش باطل می شود. علی رغم چندین حملات برجسته، وام های فلاش در بین داوطلبینی که به دنبال سود بردن از تغییرات قیمت در صرافی های غیرمتمرکز هستند، بسیار محبوب مانده اند.

راه اندازی Uniswap V2 نیز با بهبود عملکرد اوراکل آن، معرفی تعویض های فلش و متعاقباً سرمایه گذاری ۱۱ میلیون دلاری آندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz)، یک اتفاق مهم بود. تا ماه آگوست، حجم Uniswap بیش از Coinbase Pro بود.

در حالی که چندین سال است که بازارسازان خودکار Uniswap یا AMM ها فعالیت می کنند، در سال ۲۰۲۰ تعداد متقاضیان جدیدتری از جمله Balancer و Curve Finance نیز در این فضا مشاهده شدند. هر دو با هدف تکرار مفهوم AMM به بازار عرضه شدند.

قابلیت ترکیب

محرک واقعی ارزش DeFi در سال ۲۰۲۰ از این واقعیت پدیدار شد که ترکیب برنامه های غیرمتمرکز DeFi از مجموع قطعات جداگانه آنها بزرگ تر است. برنامه های DeFi توسعه یافته در اتریوم قابل ترکیب هستند، بدین معنی که کاربران در حال یافتن راه های جدید برای جمع آوری این money Legoها برای ارائه امکانات جدید هستند. حتی در ساده ترین سطح، کاربران می توانند ETH خود را در Maker برای گرفتن وام در دای به کارگیری کنند که می تواند با قرض دادن بر روی Compound سود آنها را بدست آورد.

آندره کرونژ (Andre Cronje)، توسعه دهنده DeFi ، یکی از اولین کسانی بود که نیاز به دسترسی بیشتر به این ویژگی را تشخیص داد، بنابراین او Yearn.finance را به عنوان “دروازه ورود به DeFi” ایجاد کرد. با توجه از تلاش های او، Yearn به دلیل ویژگی های خود که قابلیت ترکیب پذیری DeFi را به صورت خودکار و قابل دسترس می کند، ثابت کرده است که یکی از محبوب ترین پروژه های DeFi در سال جاری است.

نظارت غیرمتمرکز نیز پس از آنکه کامپوند در ژوئن توکن COMP خود را در بازار عرضه کرد، در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک روند اصلی ظاهر شد.

در حالی که توکن های نظارتی با سفته بازی روبرو هستند، به نظر می رسد که نظارت غیرمتمرکز در سال آینده همچنان برجسته شود. با این وجود، برخی از مسائل فنی و اقتصادی باید در سال ۲۰۲۱ حل و فصل شود، از جمله تمرکز ثرو ، مقیاس پذیری و روش مناسب برای اجرای پروپوزال های نظارتی.

هویت دیجیتال – یک چالش اساسی

هویت دیجیتال مدت هاست که به عنوان یک مورد استفاده بالقوه قوی برای بلاک چین شناخته می شود تا برخی از افراط ها در استفاده از داده های شخصی را مهار کند. همچنین این موضوع در حال تأیید کردن موارد معتبر برای استفاده از بلاک چین است.

هویت دیجیتال در حال حاضر به عنوان یک کاربرد آزمایشی در زیرساخت خدمات بلاک چین اروپا تحت حمایت اتحادیه اروپا، در مرحله مرکزی قرار دارد. در ژاپن، Layer X در حال کار بر روی سیستم رأی گیری مبتنی بر بلاک چین است که هویت های دیجیتالی آن را پشتیبانی می کند.

سایر پروژه های هویت دیجیتال نیز پیشرفت چشمگیری دارند Oasis Labs در ماه دسامبر اعلام کردند که در پروژه ای متمرکز بر حریم خصوصی داده های کاربر با BMW همکاری می کنند. این پروژه به اشخاص داخلی و خارجی اجازه می دهد تا داده های کاربر را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی جستجو کنند.

در ماه سپتامبر، تیم Ontology نحوه استفاده از “ONT-ID” خود را برای دسترسی به وسایل نقلیه و ضبط ایمن اطلاعات راننده به نمایش گذاشت. با این حال، شناسه Ontology در زمینه های دیگری از جمله مشارکت با Waves در مورد راه حل رای گیری الکترونیکی نیز کاربرد دارد.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی پس از لیبرا به صورت گسترده جذب می شوند

با کاشت بذر در سال ۲۰۱۹ ، امسال محبوبیت CBDC در بین بانکداران مرکزی در سراسر جهان با گسترش شدید روبرو شد که این مساله شاید در واکنش به حوادث ۲۰۱۹ باشد که مربوط به برنامه های بحث برانگیز فیس بوک برای یک ایجاد یک استیبل کوین با نام لیبراست که بعدها به Diem تغییر نام داده است.

چین بسیار در حال پیشرفت است، اگرچه هنوز از راه حل مبتنی بر بلاک چین فاصله دارد. بانک خلق چین یک نسخه آزمایشی از یوان دیجیتال را در ماه آوریل راه اندازی کرد و تا ماه نوامبر، بیش از ۴ میلیون تراکنش را با ارزش نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار پردازش کرد.

علیرغم اینکه کریستینا لاگارد (Christina Lagarde)، رئیس بانک مرکزی اروپا اظهار داشت که اتحادیه اروپا برای اولین بودن در زمینه انتشار یوروی دیجیتال رقابت نخواهد کرد، اما به نظر می رسد که این اتحادیه پس از مشاوره در ژانویه ۲۰۲۱ به سوی ارز دیجیتال خود در حرکت باشد. ، بر اساس نظرات یکی از مدیران ECB ، این یک دوره اجرای بسیار طولانی است. باید عنوان کرد که سایر نقاط مانند سوئد، انگلستان، کانادا و سوئیس نیز به تازگی شاخص های قدرتمندی را منتشر کرده اند که نشان می دهد طی ماه ها و سال های آینده به سمت نسخه ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت خواهند کرد.

استفاده از فناوری بلاک چین در برابر کووید ۱۹

همه گیری جهانی کووید ۱۹ سایه تاریکی را بر سال ۲۰۲۰ ایجاد کرده است. ظهور چندین واکسن در اواخر سال بارقه ای از امید را ایجاد کرده است. با این حال، به نظر می رسد که فناوری بلاک چین در مدیریت مبارزه مداوم با کووید ۱۹ و هر همه گیری جهانی دیگر که ممکن است در آینده ای نزدیک یا دور ایجاد شود، نقشی ایفا می کند.

به عنوان مثال، راه حل های هویت دیجیتال فوق الذکر می توانند به “گذرنامه های سلامتی” که وضعیت مصونیت شهروندان را مشخص می کنند، گسترش یابد و امکان انتقال سریعتر به جامعه قبل از همه گیری را فراهم کند. مبارزان حفظ حریم خصوصی به طور قابل قبولی نگرانی های خود را ابراز کرده اند، اما کشورهایی مانند چین و سنگاپور در حال حاضر از فناوری بلاک چین برای کمک به تولید سوابق قابل تأیید سلامت استفاده می کنند.

مجمع جهانی اقتصاد به تأثیر استفاده از بلاک چین در زنجیره تأمین جهانی برای توزیع واکسن کووید ۱۹ اشاره کرده است. IBM نیز دست یاری می دهد و نظر مشابهی را ابراز کرده است.

در پایان گفتنی است که در سال ۲۰۲۰، علاوه بر اشتیاق عمومی برای ارزهای دیجیتال و مزایایی که این فناوری می تواند داشته باشد، رشد مجدد در توسعه بلاک چین مشاهده شده است. از آنجایی که آخرین رونق بزرگ سال ۲۰۱۷ منجر به وقوع یک زمستان ارز دیجیتال طولانی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شد، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این اتفاق در سال ۲۰۲۱ نیز تکرار خواهد شد. فناوری بلاک چین از آخرین بازار گاوی پیشرفت چشمگیری داشته است و آماده است تا راه حل های قابل استفاده برای مقیاس پذیری، حریم خصوصی و هویت را ادامه دهد که ممکن است چرخه اصلی بعدی پذیرش ارز دیجیتال را تقویت کند.