video thumb

رفتار شیدا گرایانه سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال

هر یک ازطرفداران ارزهای دیجیتال برای توجیه جهش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ توجیهی مخصوص به خود دارند. آنها حتی ادعا می‌کنند که بیت کوین مانند اوراق بهادار سود آوری نداشته و مانند سهام شرکت‌ها نیز آورده لازم را ندارد. با این حساب این دسته از افراد با اتخاذ برخی معیارهای ارزیابی برای خود، به دنبال تفسیر و توجیه هستند. به عنوان مثال، برخی می‌گویند قیمت بیت کوین باید بر اساس ارزش تراکنش‌های انجام شده در شبکه سنجیده شود.

ارزش بیت کوین به ما یادآوری می‌کند که این نخستین بار نیست که سرمایه گذاران به راه‌های جدیدی برای محاسبه سود خود دست یافته‌اند. آیا سود حاصل از بیت کوین (در سال ۲۰۱۷) را به یاد دارید؟ در طول دوران احاطه شرکت «دات کام» بر اقتصاد آمریکا در دهه ۱۹۹۰ میلادی، زمانی که کسب درآمدهای متداول پاسخ خواسته‌های سرمایه گذاران را نداد، این دسته از سرمایه گذاران و تحلیلگران بر روی نحوه عملکرد شرکت و سود حاصل از هر سهم برای سرمایه گذاران آن تمرکز کرده بودند و یا معیارهای دیگر را ملاک سنجش عملکرد شرکت قرار دادند.

همین موضوع نیز منجر به شکست سرمایه گذاران شد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، نزدک به خانه بسیاری از شرکت‌هایی بدل شد که از روش‌های نوینی برای افزایش سود خود به بالای ۳۰ درصد بهره می‌بردند. ظهور رفتارهای شیدا گرایانه در خصوص کشف ارزش ذاتی چیزهایی که وجود خارجی ندارند، کاملا مشهود است.