video thumb

رئیس بانک مرکزی ژاپن: آزمایش‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی در بهار ۲۰۲۱ آغاز می‌شود

در اظهاراتی تازه، Kuroda Haruhiko، رئیس بانک مرکزی ژاپن عنوان کرد که آزمایش های ارز دیجیتال بانک مرکزی بومی در بهار ۲۰۲۱ آغاز می شود.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که ژاپن رویکردی سنجیده راجع به انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی در پیش گرفته است. Kuroda Haruhiko، رئیس بانک ژاپن در آخرین اظهارات خود خاطرنشان کرد که این موسسه موضع خود را تغییر نداده است و در حال حاضر هم برنامه مشخصی برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ندارد.

با این حال، این عدم تعهد به معنای عدم فعالیت در جبهه تحقیق و توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی است. در اکتبر سال ۲۰۲۰ ، بانک مرکزی ژاپن متعهد شد که اولین مرحله از چندین مرحله آزمایش را برای اثبات مفهوم ارز دیجیتال بانک مرکزی خود آغاز کند. Haruhiko اکنون تأیید کرده است که قرار است این برنامه آزمایشی را در بهار امسال آغاز کند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد که طبق گزارش بانک تسویه حساب های بین المللی، ۸۶ درصد از بانک های مرکزی در حال حاضر در حال بررسی مزایا و معایب ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. از این تعداد، ۶۰٪ در مرحله آزمایش یا اثبات مفهوم توسعه قرار دارند.

Haruhiko عنوان کرد که “از نظر اطمینان از ثبات و کارآیی سیستم های کلی پرداخت و تسویه، ما آماده سازی کامل برای پاسخگویی به تغییرات شرایط را به روشی مناسب مهم می دانیم.” وی با در نظر گرفتن “تغییرات قابل توجه” که در جامعه دیجیتالی به طور فزاینده ای در حال انجام است، نشان داد که این بانک از این فرصت استفاده می کند تا روش های مختلف تغییرات بالقوه در تهیه پول بانک مرکزی را با دقت بسنجد.

Haruhiko تا آنجا پیش رفت که این رویکردهای نوظهور را تحت عنوان “بانکداری مرکزی به عنوان یک سرویس” گروه بندی کرد. وی در گزارش گسترده تر از این روندها عنوان كرد كه “به عنوان یك سرویس” یك گرایش نوظهور در امور مالی است كه از تحولات قبلی در حوزه های شركت و نرم افزار فراتر رفته است. این به معنای حرکت به سمت ساخت مدل های تجاری است که منوط به ارائه خدمات بر اساس تقاضای مشتری است تا یک روش فروش سنتی با محوریت محصولات.

Haruhiko خاطرنشان كرد: “همه چيز به عنوان يك سرويس”، هم اكنون پديده هايي نظير پویایی به عنوان يك سرويس (خريد يك سرويس سیار به جاي اتومبيل) و زيرساخت ها به عنوان يك سرويس را شامل مي شود، كه اين امر بيش از پيش باعث مي شود که شركت ها مجبور به داشتن سخت افزار خاصی در چارچوب امور مالی باشند. وی عنوان کرد:

“همچنین اخیراً گرایش به تفکیک خدمات مالی وجود دارد که موسسات مالی قبلاً آنها را بصورت کاملاً فشرده ارائه می دادند، در نتیجه امکان ترکیب خدمات مالی متشکل از خدمات با شرکت های غیر مالی فراهم می شود. این امر به “بانکداری به عنوان یک سرویس” اشاره دارد که به عنوان امور مالی نهفته نیز شناخته می شود.”

بانک مرکزی ژاپن از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ نوآوری در امور مالی دولتی و خصوصی را از نزدیک ردیابی می کند، به طوری که با بانک تسویه حساب های بین المللی و پنج بانک بزرگ جهانی دیگر در زمینه تحقیقات ارز دیجیتال بانک مرکزی همکاری می کند و به هنگام بحث از پشتیبانی از یک پول دیجیتال به مواردی از جمله دسترسی آفلاین توجه می کند.