video thumb

سوئیس به قطب مبادلات ارزهای دیجیتال اروپا تبدیل می‌شود

طی روزهای اخیر، رگولاتورهای زیر مجموعه سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) از امکان صدور مجوز برای نهادهای مالی فعالی در زمینه تجارت محصولات مبادلاتی (ETP) جهت تسهیل در امر مبادله ارزهای دیجیتال در بازار سهام این کشور خبر داده‌اند.

به گزارش ارزجو، بر اساس پست وبلاگی منتشر شده از سوی XTRABYTES، استارت آپ سوئیسی Amun AG یکی از نخستین نهادهای مالی در این کشور است که مجوز مذکور را دریافت کرده تا بتواند فعالیت خود در زمینه ETP را جهت پوشش پنج ارز دیجیتال آغاز کند. گفته می‌شود عمده سرمایه گذاری و حوزه کاری شرکت سوئیسی Amun AG بر روی بیت کوین متمرکز شده است.

فعالیت شرکت سوئیسی Amun AG قرار است تحت نام تجاری HODL آغز به کار کند. این شرکت سوئیسی امیدوار است با راه اندازی این پروژه بتواند ثبات نسبی را به بازار ارزهای دیجیتال بازگرداند.

«هنی رشوان»، معاون مدیر عامل شرکت Amun AG در خصوص این پروژه توضیح داد: ETP ارائه شده از سوی Amun AG به سرمایه گذاران سازمانی ارائه می‌شود که فعالیت آنها در حوزه ارزهای دیجیتال تنها بنا به دلایل امنیتی محدود شده و یا اینکه نمی‌خواهند سرمایه دیجیتال خود را به دست شرکت‌ها و یا نهادهای مالی واسطه بسپارند.

این مقام ارشد مالی  Amun AG همچنین تاکید کرد که اجرای این پروژه دسترسی خرده سرمایه گذارانی که در حال حاضر به بازار مبادلات ارزهای دیجیتال دسترسی ندارند را به حمایت های ارائه شده از سوی رگولاتورهای فعال در این بخش آزاد خواهد کرد.

بر اساس خبرهای اعلام شده از سوی Amun AG، پروژه ETP ارائه شده از سوی این شرکت سوئیسی امکان تبادل ارزهای دیجیتال تحت پوشش با شش ارز رسمی در سوئیس را از طریق مبادلات بازار سهام رسمی این کشور امکان‌پذیر خواهد کرد. گفته می‌شود اجرای این پروژه در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ دستکم منجر به مبادله بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار پول شده و برآورد می‌شود این رقم به یک تریلیون دلار نیز برسد.

لازم به ذکر است مرکز مبادله ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات تحت قالب پروژه مذکور در شهر زوریخ، پایتخت سوئیس واقع شده، اما شرکت Amun AG خود در شهر کوچک اما مهم زاگ در همین کشور قرار دارد.

جالب توجه اینکه شهر کوچک زاگ امروزه به پایگاه اصلی فعالیتهای ارزهای دیجیتال سوئیس بدل شده و دولت این کشور به دنبال آن است تا این شهر را به قطب ارزهای دیجیتال اروپا بدل سازد. هرچند که اقدام موثر دولت در این زمینه بسایر مهم به نظر می‌رسد، اما نقش نهادهای مالی سوئیسی در خصوص همکاری در این پروژه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. البته در کشورهای دیگر پیشرو در زمینه بازار ارزهای دیجیتال هنوز پروژه ETP به اجرا در نیامده است. به عنوان مثال در آمریکا، کمیسیون مبادلات مالی و امنیت ایالات متحده که مسئول مستقیم نظارت بر فعالیت ارزهای دیجیتال در این کشور اعلام شده، تاکنون با صدور مجوز ETP به نهادهای مالی آمریکایی موافقت نکرده است.

با این حساب، همکاری با رگولاتورهای ناظر بر فعالیت ارزهای دیجیتال در کشوری همچون سوئیس به مراتب ساده تر از آمریکا بوده و به نظر می‌رسد رویای سوئیسی‌ها برای راه اندازی قطب مبادلات ارزهای دیجیتال در این کشور چندان هم دور از واقعیت نباشد. اکنون باید منتظر پیشرفت‌های بعدی سوئیس در زمینه توسعه ارزهای دیجیتال در این کشور بوده تا ببینیم با توجه به سابقه طولانی مدت و درخشان سوئیسی‌ها در بانکداری جهانی، این بار نهادهای مالی این کشور به چه پیشرفتی دست خواهند یافت.