video thumb

تله خرسی (Bear Trap)


بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به سمت پیشرفت حرکت می کند و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است. داشتن اطلاعات تکنیکی در خصوص این ارزهای دیجیتال و ابزار تحلیل آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با یکی از مسائل مهم تکنیکی در زمینه ارزهای دیجیتال با عنوان تله‌های خرسی به طور کامل آشنا شوید.

معرفی تله خرسی

یکی از الگوهای تکنیکال موجود در بازار ارز های دیجیتال تله خرسی است که زمانی در آن فردی گرفتار می‌شود که عملکرد یک شخص، سهام یا سایر دارایی‌های مالی موجب شود به اشتباه روند صعودی بازار پنهان شده و سیگنال از نزولی بودن بازار منتشر شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران کمتر به روند صعودی قیمت توجه می‌کنند و در تله خرسی می‌افتند. معامله‌گران بر اساس این روند اشتباه، پیش‌بینی نادرستی از تغییرات قیمت در روزهای آینده خواهند داشت و در نتیجه ممکن است وارد موقعیت شورت شوند. این مسئله تله خرسی گفته می‌شود و معکوس این روند نیز تله گاوی نام دارد.

نحوه عملکرد تله خرسی

هنگامی‌که افراد در تله خرسی می‌افتند، به دلیل پیش‌بینی اشتباه از نزولی بودن روند بازار، انتظار دارند ارزش دارایی آن‌ها کاهش پیدا کند و بنابراین تصمیم به فروش دارایی خود می‌گیرند و یا موقعیت شورت ایجاد می‌کنند. برخلاف این پیش‌بینی ارزش دارایی آن‌ها ممکن است نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه افزایش یافته یا بدون تغییر باقی بماند که در نتیجه فروش آن موجب ضرر و زیان معامله‌گران خواهد شد.

سرمایه‌گذاران زمانی که به اشتباه موقعیت شورت را باز کنند، تصمیم دارند از کاهش قیمت بازار سود کسب کنند، اما در حقیقت روند نزولی نیست و کاهش بازار اتفاق نمی‌افتد و در یک بازه زمانی کوتاه، شرایط بازار صعودی می‌شود و به این ترتیب معامله‌گران در تله خرسی می‌افتند.

معامله‌گری که اعتقاد به افزایش قیمت‌ها دارد، زمانی که می‌بیند دارایی‌اش در حال کاهش ارزش است، تصمیم می‌گیرد دارایی خود را بفروشد تا جلوی ضرر و زیان را بگیرد. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری که اعتقاد به کاهش قیمت‌ها دارد ترجیح می‌دهد با ایجاد یک موقعیت شورت پس از آنکه قیمت به میزان معینی افت کرد، دارایی خود را مجدداً بخرد؛ بنابراین اگر این افت قیمت اتفاق نیافتد، معامله‌گر نه تنها سود نمی‌کند بلکه با ضرر زیادی روبرو خواهد شد.

نحوه شناسایی تله‌های خرسی

فعالان در زمینه سرمایه‌گذاری در ارز های دیجیتال عموماً با استفاده از یک سری الگوهای تربیتی و ارزیابی‌های راهبردی روند بازار را تحلیل می‌کنند. از جمله این ابزارهای تحلیلی می‌توان به جابجایی‌های فیبوناچی، اندیکاتورهای حجمی، شاخص قدرت‌های نسبی RSI یا (Relative Strength Index) اشاره کرد که در شناسایی تله‌های خرسی به معامله‌گران کمک می‌کنند و در نتیجه فعالان در بازار ارز های دیجیتال می‌توانند با این ابزارها از روند صعودی یا نزولی بودن بازار پیش‌بینی صحیحی داشته باشند.

با به کارگیری موارد زیر می‌توانید تا حدودی از گیر افتادن در تله‌های خرسی در امان بمانید:

  • توجه داشته باشید که همواره حجم معاملات را بررسی کنید و با یک تغییر قیمت آنی بدون حجم معاملات زیاد، تصمیم‌گیری نکنید، زیرا اصلاحات آنی بدون حجم زیاد عموماً تله و حباب هستند.
  • اخبارها را بررسی کنید. ا اخبار می‌تواند روی معامله‌گران کم تجربه تأثیر زیادی بگذارد و در نتیجه آن‌ها را وادار به اتخاذ تصمیمات نادرست نماید.
  • یک حد ضرر برای خود تعیین کنید؛ زیرا ممکن است بازار حتی با به کارگیری استراتژی‌های مختلف تجاری برخلاف چیزی که تصور می‌کنید پیش برود. در نتیجه داشتن یک حد ضرر موجب می‌شود که کمترین ضرر را در معاملات خود داشته باشید.

آشنایی با موقعیت شورت در تله خرسی

همان‌طور که پیش از این نیز به این نکته اشاره شد، تله خرسی زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران به اشتباه فکر کنند که روند بازار نزولی است و در نتیجه به فکر فروش دارایی مالی خود بیفتند. این در حالی است که نه تنها روند بازار رو به سقوط نیست، بلکه صعودی است و در نتیجه معامله‌گران ضرر می‌کنند.

موقعیت شورت یکی از روش‌های تکنیکی در انجام معاملات ارز های دیجیتال است که برای کسب سودآوری از روند نزولی بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در موقعیت شورت معامله‌گر با قراردادهای خاصی از کارگزاری توسط اکانت مارجین یک دارایی خاص را قرض می‌گیرد و زمانی که ارزش این دارایی به قیمت معینی کاهش پیدا می‌کند آن را فروخته و مجدداً خریداری می نماید. در نتیجه زمانی که به اشتباه، روند پیش‌بینی شده حالت صعودی داشته باشد، فرد در تله خرسی گیر می‌افتد.

معامله‌گرانی که در موقعیت شورت دارایی خاصی را به قرض گرفته باشند، در صورت افزایش قیمت مجبورند موقعیت شورت را ببندند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. در این هنگام با توجه به افزایش تقاضا برای خرید دارایی‌های مذکور، روند صعودی‌تر شده و با یک جهش قیمت زیاد مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از این اتفاق، معامله‌گر می‌تواند یک حد ضرر تعیین کند و توسط آن ضررهای تله خرسی را برای خود به کمترین مقدار برساند.

سایر نکات با اهمیت

در تمام بازارهای مالی مانند اوراق قرضه، سهام و ارزهای دیجیتال تله خرسی وجود دارد. این تله‌ها با یک افت قیمت ایجاد می‌شوند که معامله‌گر را به ایجاد موقعیت شورت برای دارایی خود تشویق می‌کنند. این مسئله در حالی است که روند معکوس می‌شود و معامله‌گر با فروش دارایی خود، ضرر خواهد کرد.

سخن پایانی

تله‌های خرسی و تله‌های گاوی اتفاقاتی هستند که در بیشتر بازارهای مالی رخ می‌دهند و چنانچه فردی اطلاعات کافی در خصوص این تله‌ها نداشته باشد، با مشکل مواجه خواهد شد. معامله‌گر باید بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن تصمیم‌گیری درست داشته باشد و همواره برای خود یک حد ضرر تعیین کند و تا پیش از رسیدن به نقطه حد ضرر وارد موقعیت شورت یا فروش نشود. البته توجه داشته باشید کلیه سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات در زمینه بازارهای سهام یا ارزهای دیجیتال با ریسک همراه است و تنها باید پس از انجام تحقیقات دقیق معامله‌گر بهترین تصمیم را بگیرد تا به بیشترین سودآوری برسد.