video thumb

مدیران فراری AfiCrypt همچنان هک را دلیل از دست رفتن دارایی کاربران معرفی می کنند


هفته گذشته مدیران صرافی آفریقایی AfriCrypt یعنی Ameer Cajee و Raees Cajee پس از ارسال یک ایمیل به کاربران خود مبنی بر هک شدن دارایی های آنها که طبق گزارشات ۶۹ هزار بیت کوین اعلام شده است، از کشور خارج شدند.

در حالی که این هک در تاریخ ۱۳ آوریل به اطلاع کاربران رسیده بود، اما ایمیل ارسالی صرافی AfriCrypt باعث شد تا نسبت به واقعی بودن این هک شبهه ایجاد شود. در این ایمیل از کاربران خواسته شده بود که به مراجع قانونی اطلاع نشود، زیرا با ورود آنها به پرونده روند بازیابی اطلاعات کاربران به کندی انجام می شود. مدت کوتاهی پس از ارسال این ایمیل، تمام فعالیت های صرافی متوقف و دو برادر از کشور خارج شدند.

با این حال اکنون Raees Cajee در مصاحبه با نشریهThe Wall Street Journal  ادعا کرده است که او و برادرش توسط افراد بسیار خطرناکی به مرگ تهدید شده اند و برای حفظ جان خود از کشور فرار کرده اند؛ همچنین برخلاف گزارشات منتشر شده که وجوه مفقود شده ۳٫۶ میلیارد دلار اعلام شده بود، Raees Cajee این عدد را رد کرده است و ادعا کرد که صرافی AfriCrypt در ماه آوریل حدود ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار داشته است و فقط ۵ میلیون دلار از دارایی ها در هک از دست رفته است.

این پرونده از لحاظ قانونی در حال حاضر توسط شرکت حقوقی Hanekom Attorneys نماینده مشتریان AfriCrypt در حال پیگیری است. شرکت Hanekom Attorneys گفته های بنیانگذاران AfriCrypt را رد می کند و ادعا دارد که این دو برادر بیت کوین های مشتریان خود را که ارزشی ۳٫۶ میلیارد دلاری داشته است را خارج کرده اند و با استفاده از ابزارها و سرویس های دارک وب سعی در جلوگیری از ردیابی انتقالات خود داشته اند.

اگر این ادعا درست باشد، این حادثه از کلاه برداری قبلی انجام شده در آفریقای جنوبی که توسط سازمان Mirror Trading International (MTI) انجام شد و منجر به دزدیده شدن ۲۳ هزار بیت کوین شد پیشی می گیرد و تبدیل به بزرگترین کلاه برداری رمزارز کشور می شود.

هرچند وکیل برادران Cajee، آقای John Oosthuizen در مصاحبه با BBC در روز ۲۷ ژوئن ادعای دزدیده شدن ارزهای کاربران صرافی را قاطعانه رد کرده است. وی افزود:«دوبرادر قبلا اعلام کرده اند که این حادثه هک بوده است و آنها به اشتباه به دزدیدن دارایی های از دست رفته متهم شده اند.»

اداره بخش مالی آفریقای جنوبی یا FSCA نیز در این رابطه بیانیه ای منتشر کرده است. در این بیانیه صرافی متهم به استفاده از طرح کلاه برداری پانزی شده است.

«صرافی AfriCrypt به کاربران خود سود فوق العاده بالا و غیرواقعی ارائه می دهد، این بازدهی مشابه اکثر طرح های سرمایه گذاری غیرقانونی یا پانزی است.»

با این وجود، به دلیل عدم قانون گذاری مناسب برای رمزارز ها در آفریقای جنوبی، این سازمان اعلام کرده است که نمی تواند اقدامی بر علیه AfriCrypt انجام دهد.

این دو برادر در ۱۹ جولای باید در مورد ادعاهای مطرح شده در دادگاه حاضر شوند.