video thumb

پیش نیازهای مهم برای استفاده عمومی ارزهای دیجیتال


اعتماد هنوز هم در این دنیای نا امن ارزهای دیجیتال یک امر ضروری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال یک نوآوری در زمینه معاملات به شمار می‌روند و مردم کاربران اصلی این بازار هستند، پس اعتماد مردم گزینه حائز اهمیتی است.

ارز دیجیتال بیت کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است، هسته اصلی بازار ارزهای دیجیتال است که یک سیستم مالی بی‌نظیر می‌باشد و نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها را از میان برمی‌دارد. همین امر موجب شده این سیستم مالی نسبت به سیستم‌های بانکداری سنتی به سرعت در سراسر جهان محبوبیت پیدا کند.

با این حال باید به این نکته توجه داشت که طرفداران ارزهای دیجیتال در سراسر جهان محدوده سنی خاصی دارند و به عنوان مثال نمی‌توان از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که کار با گوشی‌های دیجیتال را هم به سختی انجام می‌دهند، انتظار داشت بتوانند با نحوه مدیریت ارزهای دیجیتال و کیف پول‌ها و انجام معاملات بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال به سادگی آشنا شوند.

با این حال بازار ارزهای دیجیتال که شامل تولید و استخراج نقدینگی و خرید و فروش است، یک بازار بی‌واسطه و غیرقابل کنترل است.

ربات‌ها نیازی به اعتماد ندارند اما انسان‌ها وابسته به اعتماد هستند.

اعتماد یکی از شاخصه‌های مهم هر تمدن برای زندگی روزمره انسان‌ها است. افراد برای درمان به پزشکان اعتماد می‌کنند، برای حمل‌ونقل به رانندگان اعتماد می‌کنند و برای خورد و خوراک به آشپزها و رستوران‌ها اعتماد دارند؛ بنابراین اعتماد شاخصه اصلی یک تمدن انسانی است.

در دنیای بی‌اعتماد ارزهای دیجیتال چگونه می‌توان تصمیم گیری کرد؟

بسیاری از افرادی که در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند نمی‌توانند کدهای پروتکل‌های دیفای را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. این افراد نهایتاً می‌توانند اطلاعاتی از جوامع مختلف جمع‌آوری کرده و بر اساس بررسی و تحلیل آن ها تصمیم گیری نمایند. از جمله سوالات اصلی که در این فرآیند به افراد کمک می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 آیا به پروتکل ها و سازمان های حامی آن ها می‌توان اعتماد کرد؟

آیا پروتکل‌ ها و نهادها همه آنچه را که می ‌گویند انجام خواهند داد؟ تحقیقات نشان می‌دهد انسان‌ها به فرایندهایی که در راستای پیشرفت فناوری به کار گرفته می‌شود، اعتماد دارند؛ بنابراین با وجود جدید بودن الگوریتم‌های ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی، مردم به این فناوری‌ها بیشتر از همنوعان خود اطمینان دارند. یک تحقیق دیگر نیز نشان داده است که اعتماد فرد به فناوری به میزان وابستگی وی به آن فناوری ربط دارد؛ یعنی هر چه فرد آشنایی بیشتری با الگوریتم‌های آنلاین و هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ داشته باشد، بیشتر به این فناوری‌ها اعتماد خواهد داشت.

نتایج این تحقیقات در دنیای ارزهای دیجیتال نیز صادق است. افزایش اعتماد به فناوری موجب شده است ارزهای دیجیتال گسترش پیدا کنند. توجه داشته باشید این مسئله در نقاط مختلف با جمعیت‌های مختلف و سنین متفاوت، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. کسانی که بیشتر در ارتباط با فناوری‌های جدید هستند از جمله افراد تحصیل ‌کرده در زمینه‌های مهندسی، کسانی هستند که زودتر به این فناوری اعتماد می‌کنند؛ بنابراین برای افزایش اعتماد به ارزهای دیجیتال باید در این حوزه فعال بود. ضمناً باید به این نکته توجه داشت که هدف ارزهای دیجیتال محبوبیت یافتن در میان تمامی اقشار مختلف جامعه است و هدف این ارز این نیست که افراد با دانش فنی بالا بیشترین امتیاز و افراد با دانش فنی پایین کمترین امتیاز در این بازار را کسب کنند.

چالش کاربردهای رمزنگاری

حوزه رمزنگاری چالش‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد. در حال حاضر حدود ۴.۶۶ میلیارد نفر در اینترنت و فضای مجازی فعالیت دارند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ایمیل و جستجو در گوگل در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. حوزه ارزهای دیجیتال انقلابی در سیستم‌های مالی ایجاد کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را بدون نیاز به واسطه در اختیار داشته باشند و به بانک‌ها و اشخاص ثالث اعتماد نکنند. با این حال این مسئله می‌تواند موجب شود در صورت نداشتن دانش کافی افراد با ضرر و زیان‌های مالی جبران ناپذیری روبرو شوند.

بنابراین بسیاری از منتقدان عقیده دارند نباید افراد تازه وارد با دانش ناکافی را وارد بازارهای رمزنگاری کرد، بلکه این افراد باید به تدریج تحت آموزش قرار بگیرند و کم‌کم وارد این بازار پر قدرت شوند.

کاربران جدید باید کاملاً تحت پشتیبانی قرار بگیرند.

کاربران دیفای تقریباً حدود ۱.۷۵ میلیون نفر تخمین زده می‌شوند. این مسئله در مقایسه با تعداد زیاد کاربران اینترنت نشان می‌دهد که هنوز حوزه رمزنگاری جای پیشرفت دارد. منتقدان عقیده دارند ارزهای دیجیتال باید به کاربران جدید آموزش داده شوند و تازه واردها تحت پشتیبانی افراد با سابقه قرار بگیرند.

این مسئله خصوصاً درباره کاربران زن اهمیت پیدا می‌کند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد تنها ۹ درصد زنان نام را شنیده‌اند و وجود این اختلاف بین تعداد کاربران زن و مرد غیر قابل‌قبول است.

بنابراین تنها راه دستیابی به پتانسیل واقعی ارزهای دیجیتال و یکی از پیش نیازهای مهم برای استفاده عمومی ارزهای دیجیتال، آموزش دادن به همه اقشار جامعه با جنسیت، سن و تحصیلات گوناگون است.