video thumb

بازگشت قیمت بیت کوین به ۵۰ هزار دلار؛ آینده قیمتی این رمزارز چه خواهد بود؟

بازار ارزهای دیجیتال در ۷ روز گذشته افزایش ۱۲٫۵ درصدی را تجربه کرده و به ارزش بازار ۲٫۴۴ تریلیون دلاری دست پیدا کرده است. با این وجود، به نظر نمی‌رسد که این اتفاق باعث ایجاد اعتماد به نفس برای حرکت‌های صعودی باشد. به نظر می‌رسد که قوانین تصویبی دولت‌ها یکی از عوامل مهم برای خریداران باشد، چرا که انتظار می‌رود مجلس نمایندگان ایالات متحده در ماه جاری به لایحه زیرساختی ۱ تریلیون دلاری رای دهد و خریداران منتظر نتیجه آن هستند. این قانون علاوه بر تعیین افراد واجد شرایط کارگزاری، قوانینی مربوط به منع پولشویی (AML) و مشتری مداری (KYC) را بر انواع معاملات ارزهای دیجیتال تحمیل می‌کند که می‌تواند برای پروتکل‌های دیفای (DeFi) سودمند نباشد.

8 رمزارز برتر بازار در 30 و 7 روز گذشته
8 رمزارز برتر بازار در ۳۰ و ۷ روز گذشته

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، عملکرد منفی ۱۰ رمزارز برتر بازار در ۳۰ روز گذشته، باعث شده که سرمایه‌گذاران احساس خوبی نداشته باشند. به همین دلیل، به همین دلیل، تحلیل و بررسی اتفاقات بسیار مهم‌ است و بالا رفتن قیمت نشان دهنده همه چیز نیست.

حق بیمه معاملات فیوچرز نشان می‌دهد که معامله‌گران کمی خوش‌بین هستند

نرخ پایه (basis rate) نیز اغلب به عنوان نرخ بهره و حق بیمه معاملات فیوچرز شناخته می‌شود و تفاوت بین قیمت قرارداد دائمی و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که ۵ تا ۱۵ درصد از این حق بیمه در یک بازار‌ سالم وجود داشته باشد. این تفاوت قیمت در بازار ناشی از این است که فروشندگان برای اینکه مدت زمان بیشتری در بازار بمانند پول بیشتری درخواست می‌کنند. این وضعیت با نام کانتانگو (contango) شناخته می‌شود.

حق بیمه معاملات فیوچرز 3 ماهه بیت‌کوین
حق بیمه معاملات فیوچرز ۳ ماهه بیت‌کوین

در نمودار بالا مشاهده می‌کنید که حق بیمه فعلی ۹ درصد (خنثی) است اما نسبت به چند هفته گذشته بهبود خوبی را تجربه کرده است. این نشان می‌دهد که تریدرها خوش‌بین هستند و وقتی اعتماد آنها به طور کامل بازیابی شود، فضا برای اهرم‌های طولانی مدت مهیا می‌شود.

معامله‌گران قراردادهای اختیار در حال خروج از ناحیه ترس هستند

شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد (Delta Skew)، قرارداد‌های اختیار خرید و فروش (Call And Put Options) مشابه را مقایسه می‌کند. زمانی که ترس در بازار وجود داشته باشد، این معیار مثبت می‌شود چرا که حق بیمه قراردادهای اختیار فروش که نقش مدیریت ریسک را دارد بالاتر از قراردادهای اختیار خرید با ریسک مشابه می‌شود.

برعکس این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که بازارسازها در مسیری صعودی قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند که شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد وارد ناحیه منفی شود. معمولا بین ۸ درصد منفی تا ۸ درصد مثبت ناحیه خنثی در نظر گرفته می‌شود.

شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین
شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصد قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین

توجه داشته باشید که معامله‌گران قراردادهای اختیار بیت‌کوین در ۲۵ سپتامبر با وجود پشتیبانی ۴۱,۰۰۰ دلاری بیت کوین، باز هم وارد ناحیه ترس شدند. با این وجود، تغییر قابل توجه‌ای در ۳۰ سپتامبر رخ داده است و این شاخص را وارد یک منطقه خنثی کرده است.

با توجه به شرایط فعلی، معاملات فیوچرز و قراردادهای اختیار هر دو سناریو همیشگی نیمه پر لیوان را نشان می‌دهند. به این معنا که اگرچه بیت‌کوین به بالاترین سطح خود در ۲۷ روز گذشته رسیده و بالاتر از مقاومت ۵۰,۰۰۰ دلاری قرار گرفته است. اما هنوز فرصت خرید به پایان نرسیده و خریداران می‌توانند قبل از شروع حرکت صعودی به جمع سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به پیوندند.