video thumb

قیمت بیت‌کوین با وجود چندین شاخص نزولی، ۵۵ هزار دلار باقی مانده است

تحلیلگران و رسانه‌های باتجربه معمولا شاخص‌هایی را نشان می‌دهند که می‌تواند حرکت بعدی بیت‌کوین را قبل از شروع پیشبینی کند. یکی از این دیدگاه‌ها متعلق به جان بولینگر (John Bollinger)، خالق شاخص Bollinger bands است که به خریداران پیشنهاد می‌کند چه زمان شروع به خرید پله‌ای کنند.

با این حال، لازم به ذکر است که چارت‌های Bollinger Bands و شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) معیارهای عقب گرد هستند. بنابراین، هر زمانی که ۳۰ درصد حهش هفتگی وجود داشته باشد، سطح خرید را بیش از اندازه نشان می‌دهند. یکی از تحلیلگرهای رمزارز می‌گوید که هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم در حال ورود به یک اصلاح بزرگ احتمالی هستیم، یا قرار است وارد یک جهش بزرگ شویم.

برای مثال، تریدر و یوتیوبر معروف، نبراسکانگونر (Nebraskangooner) می‌گوید که قیمت ۵۶,۰۰۰ دلاری اخیر بیت‌کوین می‌تواند نقطه جهشی باشد که بیت‌کوین را از اواخر ماه ژوئیه تاکنون هدایت کرده است.

حالت طمع می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها دوام بیاورد

اکنون می‌خواهیم با بازگشت به شاخص ترس و طمع، به شما ثابت کنیم که چنین معیاری چگونه می‌تواند سطوح خرید بالا را برای سه یا چهار هفته حفظ کند. دقت کنید که چگونه شاخص ترس و طمع بیت‌کوین بین ۲۹ ژانویه تا ۲۶ فوریه بالای ۶۵ باقی مانده است، این نشان می‌دهد که تریدرها بیش از اندازه اعتماد به نفس دارند.

شاخص ترس و طمع بیت‌کوین (تصویر بالا) و قیمت بیت‌کوین (تصویر پایین)
شاخص ترس و طمع بیت‌کوین (تصویر بالا) و قیمت بیت‌کوین (تصویر پایین)

این شاخص بر اساس حجم معاملات، سود معاملات فیوچرز، شاخص‌های اجتماعی و داده‌های جستجو شده، حالت بازار و احساس سرمایه‌گذاران را مشخص می‌کند. بنابراین، بعد از اینکه شاخص ما هشدار می‌دهد که یک اصلاح در راه است، چهار هفته طول خواهد کشید تا اصلاح قابل توجه‌ای در قیمت بیت‌کوین صورت بگیرد.

یک الگوی مشابه بین ۲۳ جولای و ۲۵ آگوست اتفاق افتاده بود، زمانی که قیمت بیت‌کوین همچنان در حال افزایش بود اما بسیاری به دنبال هشدارها اقدام به فروش کردند و سود بسیاری را از دست دادند. اصلاح همیشه اتفاق می‌افتد و امری اجتناب ناپذیر است، اما زمان دقیق آن هرگز مشخص نیست.

شاخص Bollinger Bands یک شاخص کوتاه مدت خوب است

جان بولینگر یک تریدر باتجربه و مورد احترام است، اما شاخص او بر اساس میانگین حرکت به همراه انحراف نوسانات کنونی دست به پیشبینی قیمت می‌زند. به طور خلاصه، اگر یک حرکت ۳۰ درصدی داشته باشیم، این حرکت در بیشتر مواقع با توجه به نوسانات معمول روزانه ۴٫۵ درصدی بیت‌کوین خارج از محدوده خواهد بود.

مطمئناً وقتی بیت‌کوین محدوده بالای شاخص بولینگر را بشکند، یک اصلاح جزئی انجام خواهد شد، اما ارتباط آن با قیمت‌های دو تا چهار هفته آینده صفر بوده و غیرقابل پیشبینی است.

شاخص فاندینگ ریت خنثی بوده است

اکنون باید شاخص فاندینگ ریت (funding rate) را در پیشبینی قیمت بیت‌کوین بررسی کنیم. فاندینگ ریت برای هر شخص متفاوت عمل می‌کند، کاربران در قراردادهای فیوچرز و دائمی پوزیشن‌های خرید یا فروش متفاوت باز می‌کنند، بر اساس اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال در بازار فیوچرز و نقدی، کاربر باید پولی برای ایجاد تعادل در ریسک تحت عنوان فاندینگ ریت پرداخت کند.

مطمئناً هنگامی که یک خرید یا فروش انجام می‌شود، شاخص فاندینگ ریت بالا می‌رود. میانگین نرخ فاندیگ ریت فعلی معاملات فیوچرز ۰٫۰۴ درصد در هر ۸ ساعت و ۰٫۸ در هر هفته است، این یک آمار کاملا معمولی است و هیچ چیز غیرعادی در آن وجود ندارد.

مشابه به شاخص ترس و طمع، شاخص فاندینگ ریت هم نشان می‌دهد که خریداران بیش از حد اعتماد به نفس دارند چرا که نرخ فاندینگ ریت در هر ۸ ساعت از ۰٫۱۰ درصد هم فراتر می‌رود، اما این سطح هشدار دهنده‌ای نیست و واقعا نباید به آن اعتماد بیش از اندازه‌ای داشت.

تا زمانی که خریداران اطمینان داشته باشند که افزایش قیمت ادامه خواهد داشت، پرداخت ۱٫۵ یا حتی ۳ درصد کارمزد فاندینگ ریت مانع خرید آنها نخواهد شد. به عنوان مثال، اگر کبمود در عرضه بیت‌کوین در صرافی‌ها باعث افزایش ۵۶,۰۰۰ دلاری اخیر آن شده باشد، ممکن است که در صورت ادامه یافتن خرید‌ها، این اتفاق باری دیگر تکرار شود و جایی برای رشد و صعود به ۸۰,۰۰۰ دلار یا بالاتر وجود داشته باشد.

با این حال، وقوع برخی اتفاق‌ها مانند ممنوعیت‌های شدید آمریکا در مورد استیبل کوین‌ها، می‌تواند باعث افت قیمت بیت‌کوین شود. در صورت چنین اتفاقی، بیت‌کوین به بالاترین حد خود نخواهد رسید.