video thumb

ممنوعیت ارز دیجیتال در چین؛ فرصتی برای کسب سود یا خارج شدن از بازار؟

ماه گذشته، بانک مرکزی چین خبری را منتشر کرد که تقریباً تمام فعالیت‌های ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرد. هنگامی که این اتفاق در سطح جهانی خبرساز شد، قیمت بیت‌کوین (BTC) بیش از ۶٫۵ درصد کاهش یافت. با این حال، بلافاصله پس از آن، کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال اعلام کردند که ممکن است این آخرین فرصت برای خرید در ریزش باشد.

سرکوب ارزهای دیجیتال توسط چین از سال‌ها پیش آغاز می‌شود، زمانی که استخراج رمزارز در چین توسط دولت ممنوع اعلام شد و بعد از آن ماینرها شروع به مهاجرت به خارج از چین کردند. سرکوب دولت چین باعث شد که نرخ هش ماینینگ نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یابد. با این حال، استخراج بیت‌کوین اکنون در حال بهبود است و بر اساس داده‌های Glassnode، نرخ هش بیت‌کوین تا حد زیادی از صدمه جدی چین به این صنعت بهبود یافته است و در یک مسیر صعودی قرار گرفته است.

ساشا قبالی، مدیر تجارت و استراتژی پلتفرم ارائه دهنده داده‌های رمزارز TheTie، در مورد بهبود سریع استخراج می‌گوید: “پس از ممنوعیت، بسیاری از ماینرها نرخ هش را از ماینرهای چینی خریداری کردند که در کنار این موضوع تعداد ماینرهای آمریکایی هم افزایش قابل توجه‌ای داشتند که ممکن است این دو عامل بازیابی نرخ هش باشد.” قبالی افزود: “سرعت بهبود یافتن بازار به لطف چشم انداز ورود ETF به بازار تقویت شده و خرید بالا رفته است.”

بسیاری معتقد هستند که قیمت بیت‌کوین در ماه جاری به دلیل گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با تایید ETF توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) افزایش یافته است. اریک بالچوناس (Eric Balchunas)، تحلیلگر ارشد بلومبرگ گفته است که ۷۵ درصد اطمینان دارد که کمیسیون ETF را تایید خواهد کرد.

نهنگ‌های بیت‌کوین در ریزش خرید می‌کنند

داده‌های شبکه بلاک‌چین نشان می‌‎دهد که بازیکنان بزرگ این بازار از افت قیمتی بیت‌کوین که به دلیل اخبار چین به وجود آمده استفاده کرده‌ا‌ند و ذخایر بیت‌کوین خود را افزایش داده‌اند. مدیرعامل شرکت تجزیه و تحلیل ارز دیجیتال CryptoQuant، در توییر نوشت که شخصی فقط ۱٫۶ میلیارد دلار بیت‌کوین در عرض پنج دقیقه از یک صرافی متمرکز خریداری کرده است.

پیت هومیستون (Pete Humiston)، مدیر شرکت Kraken از تاثیر ممنوعیت چین بر بازار می‌گوید: “ماه گذشته چهاردهمین بار در دهه گذشته بود که مقامات چینی صنعت ارزهای دیجیتال را سرکوب کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که اعلامیه‌های آینده دولت چین تاثیر کمتری بر بازار داشته باشد.” هومیستون با بیان اینکه هولدرها به نهنگ‌ها ملحق شده‌اند، افزود: “ارزش بیت‌کوین در دست نهنگ‌ها که آمار آن از طریق کیف پول‌هایی با بیش از ۱۰۰ بیت‌کوین به دست آمده است، در اواسط ماه سپتامبر به ۱۱٫۸۸ میلیون بیت‌کوین رسیده است.”

این تحلیلگر خاطرنشان کرد که این کیف پول‌ها بیش از نیمی از عرضه کلی بیت‌کوین را شامل می‌شوند و افزود که ذخیره مداوم بیت‌کوین، آن را وادار به عرضه بیشتر در بازار می‌کند. او می‌گوید که این موضوع باعث افزایش تقاضا شده که جهش ناگهانی بازار را به دنبال خواهد داشت.

آدرس‌های منحصر به فرد بیت‌کوین

در حالی که ممکن است بهبود فعلی قیمت بیت‌کوین را بتوان به عوامل دیگری مانند واکنش آمریکا به ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین نسبت داد، تعداد آدرس‌های منحصر به فرد بیت‌کوین‌ شبکه بلاک‌چین هم افزایش یافته است و بی‌تاثیر نبوده است. غیرممکن است که به طور دقیق تعداد افرادی که از بیت‌کوین استفاده می‌کنند را به دست بیاوریم، زیرا هر نهادی می‌تواند صد‌ها یا هزاران آدرس ایجاد کند. اما آدرس‌های منحصر به فردی هم هستند که اکثر کاربران از آنها استفاده می‌کنند و از طریق همان ها هم سطح کاربران بلاک‌چین سنجیده می‌شود.

نیک جونز (Nick Jones)، مدیرعامل و بنیانگذار کیف پول Zumo می‌گوید که استفاده از آدرس منحصر به فرد ممکن است افزایش یابد زیرا سرمایه‌گذاران از آینده پیش رو اطمینان دارند: “بازارها قطعیت را دوست دارند. سال‌هاست که چین ممنوعیت رمزارز را تیتر یک خود می‌کند و وقفه‌ای در بازار ایجاد می‌کند که در نهایت در دراز مدت اصلاح می‌شود، درست مانند جابه‌جایی اجباری زیرساخت‌های ماینینگ از چین. ” نیک جونز اضافه می‌کند که ممنوعیت‌ها توسط چین تصادفی نیست و این کشور قصد دارد تا ارز دیجیتال خود (CBDC) را تقویت کند و مردم را وادار کند که تنها از ان استفاده کنند.

جک مک دونالد (Jack McDonald)، مدیرعامل شرکت Standard Custody and Trust می‌گوید که ممنوعیت چین برای ایجاد اطمینان در بازار ارزهای دیجیتال خوب است، اما با توجه به روند صعودی بازارهای رمز ارز در سه ماهه پایانی سال، می‌توان گفت که فعالیت بازار افزایش یافته و آن اطمینان در حال حاضر هم وجود دارد.

مک دونالد در ادامه می‌گوید که بیت‌کوین در وهله اول به عنوان جایگزینی برای ارز دولتی و کنترل شده ایجاد شد و چین همیشه در تلاش کنترل شدید سرمایه و زندگی شهروندان خود بوده است، پس این منطقی است که آنها ارز دیجیتال را ممنوع کنند چرا که این راهی برای فرار شهروندان از کنترل سرمایه توسط دولت است.

تمام سرمایه‌گذاران دیگر از ممنوعیت‌های چین بر ارزهای دیجیتال آگاه شده‌اند و به سادگی آن را نادیده‌ گرفته‌اند و انتظار دارند که در سه ماهه چهارم، شاهد روند رو به رشد بازار باشند.