video thumb

وایت پیپر بیت کوین ۱۳ ساله شد

وایت پیپر بیت کوین (BTC) در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا نهادی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) منتشر شد و امروز طرفداران ارز دیجیتال بیت کوین ۱۳ سالگی آن را جشن می گیرند. در این وایت پیپر، راه اندازی یک شبکه همتا به همتا الکترونیکی، خودگردان، امن و از نظر کمیت برنامه ریزی شده بود. شبکه بیت کوین در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ راه اندازی شد که در آن زمان بیت کوین تنها ۰٫۰۰۰۸ دلار قیمت داشت. وایت پیپر به فایلی گفته می شود که درباره رمزارز، نحوه عملکرد، راه حل ها و برنامه های آینده آن صحبت می کند.

در حالی که بیت کوین در ابتدا توسط موسسات مالی سنتی به عنوان یک تهدید تلقی دیده می شد، اما سیزده سال بعد مشاهده می کنیم که یک جامعه بزرگ جهانی از آن حمایت می کنند و به یکی از سودآورترین سرمایه گذاری های عصر جدید و اینترنت تبدیل شده است. امروزه بیت کوین از زمان عرضه خود رشد قیمتی ۷,۷۴۹,۹۹۹,۹۰۰ درصدی داشته است و به قیمت بیش از ۶۰ هزار دلاری رسیده است.

وایت پیپر بیت کوین راه حلی برای جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث پیشنهاد می کند. تراکنش هایی که توسط کاربران شبکه پردازش و بلوک های معتبر تایید و بلوک های نامعتبر رد می شوند. از آنجایی که اکوسیستم بیت کوین به تدریج به حداکثر تعداد خود یعنی ۲۱ میلیون بیت کوین نزدیک می شود، جامعه توسعه دهندگان باید قوانین موجود را تغییر دهند تا ماینرهایی که تراکنش های شبکه بلاک چین را تایید می کنند را تشویق کنند. در وایت پیپر به این موضوع پرداخته شده است و اجرای چنین قوانین و تشویق ها را لازم دانسته است.

علیرغم مقاومت مداوم بسیاری از دولت ها و مقامات در جهان، السالوادور اولین کشوری بود که ارز قانونی کشور خود را بیت کوین اعلام کرد. موضوعی که خبر بسیار بزرگی برای جامعه محبوب ترین رمزارز جهانی است و موفقیت یا عدم موفقیت این تصمیم در کشور السالوادور می تواند نقش اساسی در آینده ارز های دیجیتال در کشورها داشته باشد.

بیت کوین در چند سال اخیر علاوه بر رشد قیمتی، جامعه بسیار خوبی نیز ایجاد کرده است و بسیاری از افراد ثروتمند و قدرتمند جهانی از آن حمایت کرده اند. مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک که در گذشته از بیت کوین حمایت کرده بود اخیرا در کنفرانسی در کالیفرنیا اظهار داشت که دولت ها ممکن است رشد و پیشرفت رمزارز ها را کند کنند، اما نمی توانند آنها را نابود کنند. به عقیده ایلان ماسک ارزهای دیجیتال نقش زیادی در کاهش قدرت دولت ها دارند، موضوعی که یکی از دلایل اصلی عدم پذیرش رمزارز توسط کشورها است.

شاید کمتر کسی فکر می کرد ۱۳ سال پس از عرضه رمزارزی با قیمت ۰٫۰۰۰۸ دلار، با قیمت بیش از ۶۰ هزار دلاری بسیاری در جهان آن را بشناسند و سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی از آن استفاده کنند. موضوعی که باعث می شود تصور جایگاه ۱۰ سال آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتال دشوار باشد.