video thumb

ارتقاء تپ‌روت شبکه بیت‌کوین؛ آیا باعث افزایش قیمت این رمزارز می‌شود؟

بیت‌کوین قرار است در ۱۴ نوامبر تحت یک ارتقاء شبکه‌ای بزرگ به نام تپ‌روت (Taproot) قرار گیرد. این اولین ارتقا قابل توجه بیت‌کوین از زمان ارتقا سگویت (SegWit) است که منجر به توسعه و راه‌اندازی شبکه لایتنینگ (Lightning) در سال ۲۰۱۸ شد. ارتقا ‌تپ‌روت در ابتدا توسط عضو اصلی بیت‌کوین و مدیر ارشد سابق شرکت Blockstream، گرگوری ماکسول در ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۸ پیشنهاد شد.

ارتقا سگویت با هدف رفع انعطاف پذیری تراکنش‌ها  و بهبود مقیاس پذیری شبکه بیت‌کوین انجام شد، این در حالی است که ارتقاء تپ‌روت بسیار گسترده‌تر است و با هدف بهبود تراکنش‌ها، حفظ حریم خصوصی شبکه و توانایی آن برای قرراداد‌های هوشمند انجام خواهد شد.

بن کازلین، مدیر تحقیقات صرافی ارز دیجیتال AAX می‌گوید: “ارتقای تارپوت که به بیت‌کوین می‌آید یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین تغییراتی است که در شبکه اجرا می‌شود. این ارتقا ویژگی قرارداد‌ هوشمند را به پروتکل می‌آورد و کارایی تراکنش‌ها و حریم خصوصی را بهبود می‌بخشد.”

او همچنین در ادامه گفت که ویژگی قرارداد هوشمند که به بیت‌کوین می‌آید بسیار مهم است، حتی اگر در حال حاضر پروتکل‌های بسیاری با عملکردی بهتر وجود داشته باشند. او گفت: “ما باید به یاد داشته باشیم که بیت‌کوین تنها شبکه واقعا غیرمستقلی است که بالاترین امنیت شبکه در جهان را ارائه می‌کند.”

فناوری‌های MAST و Schnorr

سافت‌فورک تپ‌روت درخت انتزاعی مرکل شده (MAST) را معرفی می‌کند. این درخت شرایطی را معرفی می‌کند که به فرستنده و گیرنده تراکنش اجازه می‌دهد تا یک تراکنش را همزمان با هم برای تسویه حساب امضا کنند. درختان مرکل یک ساختار داده پیچیده و فشرده هستند که توسط رالف مرکل، یکی از مخترعان رمزنگاری کلید عمومی اختراع شده است.

در حال حاضر، بیت‌کوین از پرداخت به اسکریپت هش (P2SH) استفاده می‌کند که تضمین می‌کند فقط یک هش از اسکریپت در زنجیره می‌رود. بنابراین، زمانی که توکن‌ها خرج می‌شوند، این فناوری تمام شرایط ممکنی که می‌توانست انجام شود را نشان می‌دهد، از جمله شرایطی که در تراکنش ذکر نشده‌اند. نکته منفی این فناوری این است که داده‌های زیادی دارد که غیرضروری هستند و برای حفظ حریم خصوصی ایده‌آل نیست، چرا که هر کسی در بلاک‌چین می‌تواند تمام راه‌های موجود، نوع کیف پول مورد استفاده و کلی جزئیات دیگر را بررسی کند.

فناوری MAST تضمین می‌کند که مسیر‌های مختلفی که می‌توان در آن توکن‌ها را خرج کرد به‌صورت جداگانه هش شده و در درخت مرکل گنجانده شود. به طور خلاصه، این فناوری تنها شرایطی را به شما نشان می‌دهد که باید آشکار شوند و به آنها نیاز دارید، این موضوع شبکه را نسبت به فناوری P2SH از نظر داده کارآمدتر می‌کند.

علاوه بر این، ارتقاء تپ‌روت الگوریتم امضای اسکنور (Schnorr) را به همراه خود خواهد داشت. این الگوریتم قادر است تایید یا امضاء چندگانه را در یک امضاء جمع کند و باعث افزایش سرعت و امنیت شبکه بیت‌کوین شود. الگوریتم امضای اسکنور در ابتدا توسط رمزنگار و ریاضیدان آلمانی، کلوز پیتر اسکنور، توسعه داده شد. الگوریتم امضای اسکنور اساسا راهی برای اتصال کلید چند کیف پول در یک امضا است.

ایگنیوس ترنوس (Igneus Terrenus)، مدیر ارتباطات صرافی ارز دیجیتال Bybit در مورد ویژگی‌های این ارتقا می‌گوید: “تارپوت با استفاده از سه فناوری Schnorr ،MAST و Tapscript، داده‌های غیرضروری کمتری را در خروجی‌ تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین نشان می‌دهد. داده‌های کمتر باعث حفظ حریم خصوصی بهتر کاربران، افزایش سرعت شبکه و کاهش هزینه‌ تراکنش‌ها می‌شود.”

ترنوس در ادامه گفت که ارتقاء تپ‌روت بر روی شبکه لایتنینگ که در سال ۲۰۱۸ ره‌اندازی شد، اثر ترکیبی خواهد داشت. پس از این سافت‌فروک، تراکنش‌های ساده و پیچیده شبکه لایتنینگ به طور یکسان با شبکه اصلی انجام خواهد شد و تبعیض موجود در برخی قابلیت‌های این شبکه از بین ‌می‌رود و باعث رشد پتانسیل واقعی شبکه لایتنینگ می‌شود.

این به‌روزرسانی، قرارداد‌های هوشمند را به بیت‌کوین می‌آورد و ارتقای بزرگ و مهم شبکه بیت‌کوین است، اما رقابت با پرکاربرد‌ترین شبکه بلاک‌چین قراردادهای هوشمند، اتریوم ممکن نیست و امری غیرواقعی محسوب می‌شود. مدیر ارشد بازاریابی صرافی Gate.io، ماری تاتیبوئت (Marie Tatibouet) می‌گوید: “مدت زمانی طول خواهد کشید تا قرارداد‌های بیت‌کوین به درستی عمل کنند، پتانسیل و پایگاه کاربری که به همراه خواهد داشت مطمئناً چشمگیر خواهد بود، اما نباید انتظار داشت که اکوسیستم قرارداد هوشمند بیت‌کوین بتواند به این زودی‌ها با اتریوم رقابت کند.”

آنتو بوکوف (Anto Bukov)، یکی از بنیانگذاران صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال ۱inch دیدگاه قاطعی نسبت به این موضوع دارد، او می‌گوید: “بیت‌کوین برای قراردادهای هوشمند طراحی نشده است. بیت‌کوین بر اساس مدل UTXO است که برای قراردادهای هوشمند مناسب نیست و کاردانو (ADA) این موضوع را ثابت کرده است.”

تاثیر کوتاه مدت قیمت محدود است

بیت‌کوین به زمان انجام ارتقا خود نزدیک می‌شود و این رمزارز در چند وقت اخیر یک دارایی جالب برای سرمایه‌گذاری بوده است. بیت‌کوین برای مدت کوتاهی در تاریخ ۱۲ نوامبر به بالاترین قیمت خود یعنی ۶۹,۰۰۰ رسید و بعد با حدود ۷۰۰۰ دلار کاهش به زیر قیمت ۶۳,۰۰۰ دلار رسید.

با این حال، این احتمال وجود دارد که ارتقا تأثیری بر قیمت فعلی بیت‌کوین نگذارد. بوکوف در گفته‌های خود بیشتر از تاثیر نهایی آن بر معاملات کاربر صحبت کرد. او گفت: “ما با ارتقا تپ‌روت پیشرفت‌های فنی جالبی را وارد شبکه می‌کنیم، اما این پیشرفت‌ها به سختی می‌تواند تاثیر به خصوصی بر فعالیت‌های کاربر داشته باشد.”

اما کازلین نظر متفاوت‌تری دارد و به تأثیر بلندمدت این ارتقا بر قیمت بیت‌کوین امیدوار است. او می‌گوید: “سافت‌فورک تاثیر خاصی بر قیمت بیت‌کوین نخواهد داشت، اما هرکسی که آن را می‌فهمد و دنبال می‌کند، از قابلیت‌های تپ‌روت آگاه است و بر این اساس سرمایه‌گذاری می‌کند. بیت‌کوین هنوز پایین‌‌تر از ارزشی است که باید باشد و انتظار می‌رود که در این ماه افزایش بیشتری داشته باشد، تپ‌روت ممکن است به انگیزه‌ای برای این افزایش تبدیل شود. با این حال، تپ‌روت از نظر پتانسیل تاثیر چندانی بر قیمت بیت‌کوین نخواهد داشت.”

کازلین بیشتر از تاثیر بلند مدت این ارتقا بر بازار صحبت کرد و گفت: “بیت‌کوین ممکن است مقداری از از سهم بازار در بخش قراردادهای هوشمند را بگیرد. با این حال، این احتمال وجود دارد که کاربران اصلی دیفای شبکه‌هایی چون اتریوم، سولانا و پروتکل‌های مشابه رها نکنند و پایبند باقی بمانند. بیت‌کوین برای موفقیت نیاز به تلاش جدی‌تر و سرمایه‌ مناسب‌تر دارد.”

ارتقاء تپ‌روت ممکن است تاثیر خاصی بر قیمت بیت‌کوین نداشته باشد، اما باید توجه کرد که این اولین ارتقاء شبکه بیت‌کوین در چهار سال گذشته است، این یک گام بزرگ برای بیت‌کوین است چرا که عملکرد آن را بهتر از همیشه می‌کند. این ارتقاء در درازمدت می‌تواند باعث افزایش ارزش بیت‌کوین شود.