video thumb

سناتور آمریکایی به دنبال لغو قانون مالیات ارزهای دیجیتال لایحه زیرساخت است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز لایحه پرحاشیه زیرساختی را به امضا رساند. این لایحه مالیات‌های سنگینی را بر ارزهای دیجیتال وضع می‌کند و محدودیت‌های بسیاری هم برای پروژه‌های بلاک‌چین ایجاد می‌کند. اکنون سناتور آمریکایی، تد کروز قصد دارد که بخش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال این لایحه را لغو کند.

این سناتور جمهوری‌خواه به سازش معروف نیست و شخصیتی خود‌رای دارد که حتی باعث خشم هم حزبی‌های خودش هم شده است. بنابراین طبیعی است که این سناتور به تنهایی به دنبال لغو مفاد ارز دیجیتال این لایحه زیرساختی برود.

تد کروز قانونی را معرفی کرده است که قوانین مروبط به ارزهای دیجیتال در ارتباط با سرمایه‌گذاری و توسعه بلاک‌چین را به طور کامل لغو می‌کند. کروز در بیانیه‌ای گفت: “ایالت تگزاس به عنوان قطب اصلی صنعت ارزهای دیجیتال در کشور شناخته شده است، اما اکنون این موضوع به وسیله این قوانین جدید در خطر نابود شدن قرار گرفته و ممکن است که این جایگاه به کشوری خارج از آمریکا منتقل شود.”

لایحه زیرساخت شامل قوانین و توسعه‌های کشوری بسیار است. بخشی از این قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال است و با هدف بهبود گزارش مالیاتی در میان کاربران ارزهای دیجیتال نوشته شده است. در این لایحه از کلمه کارگزار استفاده شده است که به نظر مربوط به تمام کسانی می‌شود که دارایی‌های دیجیتالی چون بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را اختیار دارند و به عبارتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این قانون افراد را وادار می‌کند تا اطلاعات معاملات خود را به آژانس خدمات مالی ایالات متحده (IRS) ارسال کند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه سود در این معاملات به درستی گزارش شده و مالیات از آنها گرفته شده است.

اما منتقدان می‌گویند که درخواست از صرافی‌های ارز دیجیتال برای رعایت چنین قوانینی یک موضوع است و درخواست از استخراج کنندگان بیت‌کوین، استخراج کنندگان آلت‌کوین‌ها، ارائه دهندگان کیف پول و توسعه دهندگان فناوری بلاک‌چین یک موضوع دیگر است، چرا که باید اطلاعاتی را گزارش دهند که هیچ دسترسی به آنها ندارند. درست است که ماینرهای بیت‌کوین تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند، اما لزوما تمام تراکنش‌ها مربوط به یک شخص نیست و نمی‌توان رقم دقیقی از پردازش هر نفر به دست آورد. بسیاری بر این باورند که با توجه به محدودیت‌ها، این قانون می‌تواند منجر به ممنوعیت کلی ارزهای دیجیتال شود، هر چند که وزارت خزانه‌داری بی‌سروصدا اعلام کرد که قصد ندارد که تمام قوانین این لایحه را به طور دقیق عملی کند.

لایحه کروز بر خلاف لایحه اصلاحی است که توسط دو سناتور وایدن و لومیس ارائه شده است. لایحه اصلاحی وایدن و لومیس ماینرها، سهامداران، ارائه دهندگان کیف پول و توسعه دهندگان را از پوشش این قانون خارج می‌کند، در حالی که لایحه کروز به طور کلی این قانون را لغو می‌کند و دیگر کسی ملزم به ارسال اطلاعات به IRS نخواهد بود.

کروز در هیچکدام از کمیته‌های سنا یک جمهوری‌خواه عالی‌رتبه نیست، به این معنی که او برای پیش‌بردن لایحه اصلاحی خود به حمایت همکاران یا هم‌حزبی‌های خودش نیاز دارد. در همین حال، سناتور وایدن ریاست کمیته مالی سنا را بر عهده دارد و می‌تواند لایحه اصلاحی خود را مستقیماً در سنا مطرح کند. تد کروز می‌تواند آزادی عمل خودش را داشته باشد، اما او برای عملی شدن لایحه خود به حمایت گروهی از سناتورها نیاز خواهد داشت.