video thumb

سه دلیل که کاهش قیمت بیت‌کوین به ۵۶٫۶ هزار دلار ممکن است پایین‌ترین قیمت بیت‌کوین باشد

در سرمایه‌گذاری بیت‌کوین (BTC)، اولین قانون موجود این است که باید انتظار هرچیزغیرمنتظره‌ای را داشته باشید. تنها در سال گذشته، پنج مورد افزایش روزانه ۲۰ درصدی یا بالاتر و همچنین پنج مورد کاهش ۱۸ درصدی روزانه وجود داشته است. سرمایه‌گذاران بزرگ و کوچک همه مجذوب اصلاح بیت‌کوین شده‌اند، حتی برای بسیاری پذیرش این موضوع سخت‌تر است که اصلاح ۱۳۳۶۰ دلاری بیت‌کوین از ۶۹۰۰۰ دلار که بالاترین قیمت تاریخ بیت‌کوین در ۱۰ نوامبر است تنها طی ۹ روز انجام شده است.

در این مقاله از وب سایت سرمایکس، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به کاهش روز گذشته بیت‌کوین به ۵۶٫۶ هزار دلار، همچنین لازم به ذکر است که در این مقاله از کلماتی مربوط به بازار فیوچرز ذکر شده است که نیاز است درک و آشنایی نسبی با این کلمات داشته باشید.

حرکت نزولی باعث یک رویداد نقدینگی هشداردهند نشده است

بیشتر معامله‌گران ارزهای دیجیتال به‌خاطر معاملات فیوچرز با اهرم بالا معروف هستند و تنها در چهار روز گذشته نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار معامله فیوچرز بیت‌کوین با اهرم بالا لیکویید شده است. ممکن است این عدد عادی به نظر برسد، اما این کمتر از ۲ درصد از کل آمار بازار‌های فیوچرز بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

شواهد نشان می‌دهد که با توجه به کاهش ۱۹ درصدی قیمت بیت‌کوین به ۵۶,۰۰۰ دلار، یک رویداد نقدینگی (liquidation) مهم با توجه به حرکت شدید قیمت مورد نیاز است. هر چند که این کاهش باعث توقف موقعیت‌های فیوچرز جدید نشده است و حتی تعداد‌ اهرم‌ها از خریداران هم بیشتر شده است، این می‌تواند به معنی یک بازار ناسالم باشد، یا به معنی تغییر دیدگاه و علاقه سرمایه‌گذاران به خرید باشد.

شاخص انحراف دلتا بازار در وضعیت آرامی قرار دارد

برای مشخص کردن اینکه معامله‌گران حرفه‌ای چقدر اضطراب دارند، کافی است که شاخص انحراف دلتا ۲۵ درصدی (Delta Skew) تجزیه و تحلیل شود. این شاخص قراردادهای اختیار خرید (Call Option) و اختیار فروش (Put Option) مشابه را مقایسه می‌کند و یک دیدگاه قابل اعتماد از شاخص ترس و طمع بازار ارائه می‌دهد.

زمانی که قراردادهای اختیار فروش که برای مدیریت ریسک ثبت می‌شوند از قراردادهای اختیار خرید با ریسک مشابه بیشتر باشد، این شاخص مثبت می‌شود. این وضعیت معمولا یک سناریوی ترس در نظر گرفته می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، مقادیر بین منفی ۷% و مثبت ۷% خنثی تلقی می‌شوند، بنابراین هیچ چیز غیرعادی در اصلاح اخیر بیت‌کوین رخ نداده است. اگر معامله‌گران حرفه‌ای و دیگر سرمایه‌گذاران سقوط بازار را تشخیص داده بودند، این شاخص اکنون به بالای ۱۰ درصد رسیده بود.

مارجین تریدرها همچنان در حال خرید استقراضی (Long) هستند

معاملات مارجین به این صورت است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا رمزارز قرض کنند تا موقعیت معاملاتی خود را افزایش دهند و در نهایت با سود به دست آمده پول قرض گرفته شده را بازگردانند. به عنوان مثال، می‌توان با قرض گرفتن تتر (USDT) ارزهای دیجیتال خریداری کرد، یا بیت‌کوین قرض گرفت و بر روی کاهش قیمت شرط‌بندی کرد.

برخلاف معاملات فیوچرز، تعادل بین فروش استقراضی (short) و خرید استقراضی (long) معاملات مارجین همیشه مطابقت ندارد.

نمودار بالا نشان می‌دهد که تریدرها اخیراً تتر بیشتری قرض گرفته‌اند، چرا که از بهره ۷ در ۱۰ نوامبر، به بهره ۱۳ رسیده است. داده‌ها صعودی هستند، چرا که این نمودار بهره ۱۳ برابر وام تتر را ترجیح می‌دهد و این می‌تواند نشان دهنده دیدگاه مثبت به وضعیت قیمت بیت‌کوین باشد.

تمام شاخص‌های ذکر شده وضعیت خوب و قوی در برابر افت اخیر بیت‌کوین از خود نشان داده‌اند، اما همانطور که ذکر شد، در بازار ارزهای دیجیتال هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد.