video thumb

کاهش قیمت بیت‌کوین به ۵۴ هزار دلار پس از ظهور نوع جدید کرونا؛ آیا تریدرها باید نگران باشند؟

صرافی ارز دیجیتال Deribit در ۲۴ نوامبر یک شاخص انحراف ۲۵ درصدی دلتا منتشر کرد که احساسات در میان تریدرهای حرفه‌ای را نشان می‌داد که در حال تبدیل به نزولی‌تر شدن بود. به نظر‌ می‌رسد که قیمت بیت‌کوین از ۹ نوامبر وارد یک کانال نزولی شده است، بنابراین یک سیگنال نزولی ممکن است این آتش زیر خاکستر را روشن کند و آغازی باشد بر کاهش قیمت بیت‌کوین.

شاخص انحراف دلتا موقعیت‌های خرید و فروش را در کنار یکدگیر مقایسه و بررسی می‌کند. زمانی که موقعیت‌های فروش بالاتر از موقعیت‌های خرید باشد، این شاخص مثبت می‌شود که نشان می‌دهد احساسات بازار نزولی است. زمانی که بازارسازان تمایل به صعود داشته باشند، موقعیت‌های خرید بالاتر قرار می‌گیرد و شاخص منفی می‌شود.

قرار داشتن شاخص بین منفی ۸ درصد و مثبت ۸ درصد معمولا خنثی تلقی می‌شود، بنابراین تحلیل صرافی Deribit زمانی کاملا درست است که برای شاخص بیشتر از ۸ درصد باشد و بتوان گفت که بازار وارد شرایط نزولی شده است. در زمان نگارش این مقاله، این شاخص در ۷٫۵۸ درصد مثبت قرار دارد و می‌‌توان گفت که دیگر از موضع نزولی تریدرها حمایت نمی‌کند اما آن ترس همچنان در این شاخص دیده می‌شود.

در بازارهای فیوچرز چه می‌گذرد؟

پرمیوم فیوچرز که به عنوان نرخ پایه نیز شناخته می‌شود، تفاوت قیمتی قراردادهای فیوچرز بلندمدت و بازار عادی فعلی را اندازه‌گیری می‌کند. انتظار می‌رود که ۵ تا ۱۵ درصد نرخ پایه سالانه در بازارهای سالم وجود داشته باشد که به این شرایط کانتانگو (contango) می‌گویند.

کانتانگو به طور کلی به این معنی است که قیمت یک قرارداد در بازار فیوچرز از قیمت آن در بازار عادی بیشتر است. این شکاف قیمتی بین فیوچرز و بازار عادی ناشی از تقاضای پول بیشتر از طرف فروشندگان برای تسویه حساب سریع‌تر است. برخلاف شاخص ۲۵ درصد دلتا، نرخ پایه بیت‌کوین بین ۱۶ تا ۲۵ نوامبر در ۱۱ درصد نسبتاً ثابت بوده است.

تریدرها بیشتر از موقعیت‌های خرید استفاده می‌کنند

مشخص نیست که چرا تریدرهای حرفه‌ای و بازارسازها بر گزینه‌های فروش تاکید بیشتری دارند، اما می‌تواند حدس زد که آنها از قوانین جدید سنای آمریکا که بر استیبل‌کوین‌ها اعمال شده ترس دارند. در ۲۳ نوامبر، فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که کار بر روی مجموعه‌ای از سیاست‌های نظارتی بر صنعت ارز دیجیتال را آغاز کرده است و هدف آن سازمان‌های اداری و شرکت‌ها است.

با این حال، این سوال بی‌پاسخ باقی مانده است که چرا این عدم قطعیت و این ترس بر روی بازارهای فیوچرز بیت‌کوین تاثیر نگذاشته است، اما شاخص انحراف دلتا را تحت تاثیر قرار داده است.

موقعیت‌های خرید ۱۴۵ درصد بزرگتر از موقعیت‌های حمایتی در ۳۱ دسامبر است و نباید زیاد نگران نحوه قیمت‌گذاری شاخص‌ها بود. بنابراین، با وجود هشدار روند نزولی صرافی Deribit، شاخص دلتا ۲۵ درصد در حال حاضر اهمیت زیای ندارد.