video thumb

کاهش نرخ هش و اثر آن بر سختی استخراج؛ بزودی سختی کاهش پیدا می کند؟

نرخ هش بیت‌کوین در چند وقت اخیر مشابه با قیمت بیت‌‌کوین نوسان داشته است. سه روز پیش نرخ هش بیت‌کوین به منطقه ۱۸۰ اگزهاش (EH/s) نزدیک شد و دو روز بعد به ۱۲۸ EH/s رسید. این نوسانات قبل از تغییرات سختی شبکه انجام شده است. بعد از ۹ افزایش متوالی سختی شبکه، برای اولین بار در اواسط ژوئیه سال جاری سختی شبکه به جای افزایش کاهش خواهد یافت.

ارزش قیمت بیت‌کوین (BTC) باعث کاهش قدرت پردازش شبکه تا پایان نوامبر شده است. نرخ هش بیت‌کوین در سه ماه گذشته به طور پیوسته بالاتر رفته است اما اکنون نرخ هش بیت‌کوین پس از رسیدن به بالاترین سطح خود (۱۷۸ EH/s) در ۲۴ نوامبر، تنها در ۴۸ ساعت پس از رسیدن به این سطح نرخ هش بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۲۸ EH/s کاهش یافت و ۲۸ درصد از قدرت شبکه خود را از دست داد.

در حال حاضر استخراج بیت‌کوین حدود ۵۲٫۴۸ درصد سخت‌تر از ۱۳۳ روز پیش در ۱۷ ژوئیه است. انتظار می‌رود که تغییرات سختی شبکه که در صبح امروز انجام شده است سختی شبکه را حدود ۰٫۳۸ درصد کاهش دهد. مقدار زیادی نیست، اما مانع رسیدن دشواری استخراج به بالاترین حد خود می‌شود.

همچنین تغییرات زیادی در توزیع نرخ هش بیت‌کوین در بین استخرهای استخراج وجود دارد. پلتفرم استخراج Bitmain’s Antpool که بزرگترین ماینر بیت‌کوین است امروز ۱۶٫۷۹ درصد از قدرت هش شبکه (۲۶٫۱۵ EH/s) را در دست دارد. پلتفرم Foundry USA دومین استخر بزرگ ماین بیت‌کوین است که ۱۶٫۵۵ درصد از قدرت هش شبکه (۲۵٫۷۷ EH/s) را به خود اختصاص داده است. در جایگاه سوم پلتفرم F2pool قرار دارد که ۱۳٫۱۴ درصد از قدرت هش شبکه (۲۳٫۸۷ EH/s) را در اختیار دارد. ماینرهای ناشناس ۱۳٫۱۴ درصد از قدرت هش شبکه (۲۰ EH/s) را در اختیار دارند.

زمانی که سختی استخراج بیت‌کوین به ۲۵٫۰۵ میلیارد دلار رسید، در ۱۳ می ۲۰۲۱ یک رکورد جدید ثبت کرد. اکنون سختی شبکه به ۲۲٫۶۷ میلیارد دلار رسیده است و امید است که تغییرات سختی شبکه آن را به ۲۲٫۵۹ تریلیون کاهش دهد. تغییر ۰٫۳۸ درصدی در مقایسه با دیگر کاهش‌های پیشین سختی شبکه ناچیز است، اما می‌تواند به مدت دو هفته سختی شبکه را پایین نگه دارد. این موضوع برای ماینرها خوب است.

همچنین گفته می‌شود که ماینرهای چینی در برقراری ارتباط با پلتفرم‌های استخراج بزرگ بیت‌گوین دچار مشکل شده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی بروز این اختلال، دخالت مقامات چینی در فعالیت استخرهای ارز دیجیتال است. ماینرهای چینی همچنان از استخراج کنندگان اصلی هستند اما این دولت چین است که مخالف سرسخت این موضوع است و از هر مسیری برای ایجاد اختلال در این موضوع استفاده می‌کند.

دلیلی که این اتفاق باعث کاهش نرخ هش بیت‌کوین شده این است که بر اساس داده‌های پلتفرم بیت ماینینگ (BIT Mining)، هش ریت استخر بایننس پول در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ درصد، پلتفرم استخراج F2pool حدود ۸ درصد و ویا بی‌تی‌سی نزدیک ۷ درصد کاهش یافته است. این پلتفرم‌ها به ماینرهای چینی دچار مشکل پیشنهاد کرده‌اند که تا برطرف شدن این مشکل از وی‌پی‌ان استفاده کنند.