video thumb

روسیه و ارزهای دیجیتال؛ ممنوعیت کامل یا میانه‌روی؟

در ماه های گذشته، خبرهای ضد و نقیض بسیاری از رویکرد روسیه در مقابل ارزهای دیجیتال منتشر شده است و هر روز هم بر جزئیات اخبار منتشر شده اضافه می‌شود. روسیه سیگنال‌‌های مختلفی به بازار ارسال می‌کند، از طرفی گفته می‌شود که این کشور به دنبال ممنوعیت کامل این فضا است و از طرفی دیگر خلاف این اخبار منتشر شده اسنت.

در خبر دو روز گذشته که توسط سرمایکس پوشش داده شد، رئیس بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که قصد دارد جلوی استفاده از ارزهای دیجیتال در سیستم مالی کشور را بگیرد. اکنون یکی دیگر از مدیران بانک مرکزی روسیه تصریح می‌کند که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در کشور روسیه قانونی خواهد ماند.

در گزارش هفته گذشته نشریه دولتی روسیه به نقل و قول از معاون فرماندار گفته شده است که روس‌‌‌ها می‌توانند فقط از طریق شرکت‌های خارجی در ارزهای پایه مانند بیت‌کوین (BTC) سرمایه‌گذاری کنند. معاون فرماندار در ادامه گفت که شهروندان و مشاغل روسی این اجازه را دارند که ارزهای دیجیتال را خریداری و نگهداری کنند، اما نه از طریق زیرساخت‌های داخلی یا واسطه‌ها. معاون فرماندار در پایان وعده داد که دولت روسیه تمامی ابتکارات قانونی مناسب برای صنعت ارزهای دیجیتال را بررسی خواهد کرد و نهاد‌های نظارتی در برابر این صنعت بسیار شفاف‌تر عمل خواهند کرد.

معاون فرماندار با اشاره به اینکه بانک مرکزی روسیه اکنون در حال تهیه گزارشی برای تشریح جزئیات چشم‌انداز خود در مورد نقش ارزهای دیجیتال در سیستم مالی روسیه است، اظهار داشت که دولت روسیه جایی برای ارزهای دیجیتال در بازار مالی روسیه نمی‌بیند.

این اظهارات جدید پس از آن بیان می‌شود که رئیس کمیته بازارهای مالی مجلس روسیه در روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه بین ممنوعیت کلی ارزهای دیجیتال و قانونی کردن معاملات آن در سال ۲۰۲۲ یکی را انتخاب خواهد کرد. رئیس کمیته در روز دوشنبه ادعا کرد که روس‌ها بیشتر از ۶۷ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برنامه روسیه برای اجازه سرمایه‌گذاری شهروندان در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال چندان تعجب‌آور نیست چرا که این کشور یک صرافی قانونی که در روسیه تأسیس شده باشد، ندارد. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال که ریشه روسی داشته‌اند از کشور فرار کرده‌اند و یا به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه داده‌اند. بر اساس برخی تحقیقات، حدود ۵۰ صرافی غیرقانونی ارز دیجیتال تنها در پایتخت این کشور، مسکو وجود دارد.

لازم به ذکر است که خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی مانند بایننس در روسیه بسیار محبوب هستند. روسیه دومین کشور بزرگ است که ترافیک کل صرافی بایننس را تشکیل می‌دهد. رویکرد دولت روسیه همچنان شفاف نیست و هر مقامی که اظهار نظر می‌کند ممکن است نظر او در چند روز آینده دیگر معتبر نباشد.