video thumb

ارزهای موفق و شکست‌ خورده سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ بدون شک یک بازار صعودی و پرسود بوده است چرا که بیت‌کوین در این سال چندین بار رکورد قیمتی خودش را شکست و انتظار‌ها را بالا و بالاتر برد. اما تمامی ارزهای دیجیتال شامل این بازار صعودی و پرسود نمی‌شوند.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، ارزش کل بازار خرید ارز دیجیتال ۱۹۰ درصد افزایش داشته است و از ۸۰۰ میلیون دلار به بیش از ۲٫۳ میلیارد دلار در پایان سال رسیده است. در اوایل ماه نوامبر هم به بالاترین حد خود رسید و در بالای ۳ میلیارد دلار قرار گرفت.

۳ رمزارز موفق سال ۲۰۲۱

۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار در ۱ ژانویه ۲۰۲۱ تغییرات بنیادی کرد، این لیست در ابتدا حاوی لایت‌کوین (LTC)، چین‌لینک (LINK) و بیت‌کوین کش (BCH) بود، اما این سه رمزارز کنار گذاشته شدند و تا پایان سال جای خود را به سولانا (SOl)، اولانچ (AVAX) و یو‌اس‌دی‌سی (USDC) دادند.

دوج‌کوین (DOGE)

دوج کوین در سال ۲۰۲۱ افزایش قیمت حیرت‌انگیزی داشت که عمدتاً به لطف توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) بود. در روز سال نو میلادی، دوج تنها ۰٫۰۰۴ دلار قیمت داشت و می‌توان گفت که این رمزارز تا حد زیادی توسط اکثر تریدرهای ارز دیجیتال نادیده گرفته شده است. دوج‌کوین اولین بار در فوریه سال ۲۰۲۱ جهش خود را آغاز کرد و با توییت‌های دنباله‌دار ایلان ماسک ادامه یافت.

قیمت دوج کوین در ماه‌های آوریل و مه بیش از ۱۱۰۰ درصد افزایش یافته بود و به رکورد تاریخی ۰٫۷۳۱ دلار در ۸ می‌ رسید. این افزایش قیمت باعث شد که این رمزارز از نظر ارزش بازار به رتبه چهارم دست پیدا کند. ایلان ماسک در ماه ژوئن باری دیگر از ویژگی‌های دوج‌کوین به عنوان یک شبکه پرداخت تمجید کرد و دور دیگری از افزایش‌ها و کاهش‌های ناگهانی برای این میم‌کوین ایجاد کرد.

دوج‌کوین از زمان افزایش تاریخی ماه می تاکنون در حال کاهش است. دوج با وجود در اختیار داشتن رسانه‌ها، حمایت اشخاص مهم و لیست شدن در صرافی‌های مهم، همچنان موفق نشده است که در برابر دیگر رقیب خود، شیبا‌اینو پیروز شود. شیبا اینو تاکنون حدود ۳۸۰۰ درصد افزایش داشته است و نسبت به ارزش بیت‌کوین، دوج‌کوین تنها ۲۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

سولانا (SOL)

توکن بومی شبکه بلاک‌چین سولانا از نظر سوددهی و افزایش قیمت سال بسیار خوبی را سپری کرده است. در ابتدای سال ۲۰۲۱، توکن سولانا فقط ۱٫۵۲ دلار قیمت داشته است، اکنون در زمان نگارش این مقاله، سولانا در قیمت ۱۹۳ دلار معامله می‌شود. این توکن در کمتر از یک سال ۹۸۰۰ درصد افزایش خیره‌کننده داشته است.

سولانا در اوایل ماه نوامبر به رکورد قیمتی ۲۶۰ دلار رسید اما با شروع اصلاح بازار در اواخر سال، روند کاهشی این رمزارز آغاز شد. سولانا اکنون در رتبه پنجم از نظر ارزش بازار قرار دارد و نسبت به ارزش بیت‌کوین، سولانا در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴۷۳ درصد افزایش قیمت داشته است.

سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و افزایش مهاجرت به بلاک‌چین سولانا در پی افزایش کارمزدها در اتریوم، باعث افزایش قیمت توکن سولانا شده است.

لونا (LUNA)

توکن بومی شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز لونا با نام ترا هم نیز شناخته می‌‌شود. لونا در ابتدای سال ۲۰۲۱ در قیمت ۰٫۶۵ دلار قرار داشت و به جرئت می‌توان گفت که برای بسیاری از تریدرها ناشناخته بود.

قیمت‌ها در ماه مارس و مه افزایش یافتند اما افزایش قیمت بزرگ این ارز در ماه آگوست اتفاق افتاد و لونا را به رکورد قیمتی ۷۷٫۷۳ دلار در ۵ دسامبر رساند. در زمان نگارش این مقاله، لونا در قیمت ۹۸ دلار معامله می‌شود و نسبت به بیت‌کوین، لونا حدود ۵۸۱۵ درصد افزایش یافته است.

از جمله ارزهای دیگری که سود چشمگیری در سال ۲۰۲۱ داشتند می‌توان به اولانچ (AVAX) با بیش از ۲۳۳۰ درصد افزایش در سال، پالی‌گان (MATIC) با بیش از ۱۲۰۰۰ درصد افزایش قیمت و بایننس‌کوین (BMB) با ۱۲۷۱ درصد رشد در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.

۳ رمزارز شکست خورده سال ۲۰۲۱

اینترنت کامپیوتر (ICP)

پروژه ارز دیجیتال ICP پس از ۵ سال توسعه پنهانی، در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و سر و صدای بسیاری به پا کرد. این پروژه نوید یک انقلاب اینترنتی را می‌دهد که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد کد خود را به طور مستقیم بدون نیاز به شرکت‌های میزبان در اینترنت منتشر کنند.

با لیست شدن این رمزارز در صرافی‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران به سرعت بر روی ICP سرمایه‌گذاری کردند و همین موضوع باعث شد که این ارز به رکورد تاریخی ۷۰۰ دلار در ۱۰ می برسد. از آن زمان تاکنون، قیمت ICP عملاً سقوط کرده است و به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۲۴٫۲۹ دلار در ۴ دسامبر رسیده است که کاهش دردناک ۹۶ درصدی نسبت به قیمت ۷۰۰ دلاری را نشان می‌دهد. این ارز نسبت به بیت‌کوین حدود ۹۳ درصد کاهش داشته است.

ایاس (EOS)

ایاس یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال بود که بسیاری ادعا می‌کردند می‌تواند اتریوم را نابود کند. با این حال، عملکرد قیمتی ضعیف این رمزارز در سال ۲۰۲۱ چیز دیگری می‌گوید؛ یک بازنده با طرح‌های بزرگ.

ایاس در تاریخ ۱ ژانویه از لیست ده رمزارز برتر بازار خارج شد و در تمام طول سال به روند نزولی خود در تمامی نمودارها و آمارها ادامه داد. قیمت ایاس در طول سال ۲۰۲۱ تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که دیگر رمزارزهای بازار افزایش‌های ۳ و ۴ رقمی داشته‌اند.

توکن ایاس در زمان نگارش این مقاله، در قیمت ۳٫۳۷ دلار معامله می‌شود و از نظر ارزش بازار به رتبه ۵۰ سقوط کرده است. این ارز در حال حاضر ۸۶ درصد از رکورد تاریخی خود در آوریل ۲۰۱۸ که ۲۲٫۷۱ دلار بود کاهش یافته است و در طول سال ۲۰۲۱ نسبت به ارزش قیمت بیت کوین حدود ۲۲ درصد از ارزش خودش را از دست داده است.

در اوایل ماه نوامبر امسال، اعضای اکوسیستم ایاس نارضایتی خود از مسیری که شبکه پیش گرفته است ابراز کردند.

مونرو (XMR)

ارز دیجیتال متمرکز بر حفظ حریم خصوصی مونرو نیز در سال ۲۰۲۱ به شدت از نظر ارزش بازار سقوط کرد چرا که تعدادی از صرافی‌های بزرگ، ارزهای دیجیتالی که ناشناس باقی مانده‌اند را حذف کرده‌اند.

قیمت توکن مونرو در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۷ درصد افزایش یافت و بالاترین قیمت این رمزارز در ژانویه ۲۰۱۸ در قیمت ۵۲۴ دلار بود. در زمان نگارش این مقاله، توکن مونرو در قیمت ۲۰۹ دلار معامله می‌شود و از زمان اوج خود تاکنون حدود ۶۶ درصد کاهش یافته است و این رمزارز را به رتبه ۴۹ از نظر ارزش بازار رسانده است. مونرو از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، نسبت به بیت کوین ۳۰ درصد کاهش یافته است.