video thumb

۵ اتفاقی که می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ شود

سال ۲۰۲۱ را می توان سال بسیار مهمی در عرصه ارزهای دیجیتال در نظر گرفت. سالی که در آن ارزهای بیت کوین و اتریوم توانستند اعداد و ارقام جدیدی را ثبت نمایند. همچنین با ورود سرمایه های بزرگ و پذیرش هر چه بیشتر بیت کوین به عنوان روش پرداخت در بیشتر کشورهای جهان، دنیای ارزهای دیجیتال با رشد چشمگیری همراه شد. با این وجود، با رسیدن به پایان سال ۲۰۲۱، بیت کوین و اتریوم هنوز نتوانسته اند انتظارات مردم جهان را با افزایش قیمت خود برآورده سازند.

یکی از بحث های روز بسیاری از تحلیلگران، سرمایه گذاران و ناظران بازار، قیمت بیت کوین در آخرین ماه سال ۲۰۲۱ بود، زیرا همه افراد جهان با مقایسه چرخه چهار ساله گذشته بیت کوین، انتظار رشد این ارز دیجیتال را داشته اند. با وجود این که قیمت فعلی بیت کوین  با اوج قیمت قبلی خود فاصله زیادی دارد، به نظر می رسد باید بازار را به صورت بلندمدت زیر نظر داشته باشیم . وقتی به نمودار سالانه بیت کوین دقیق تر توجه می کنیم ، متوجه می شویم که بیت‌کوین در حال عبور از نقاط اوج قیمت و کم ترین قیمت خود در نمودار است. همچنین به نظر می رسد سرمایه‌گذاران کوچک و سازمان های بزرگ در حال سرمایه گذاری هر چه بیشتر بر روی بیت کوین هستند و ارزهای دیجیتال را به نوعی به عنوان دارایی قانونی در نظر می گیرند.

کمترین قیمت های سالانه بیت کوین در سال های میلادی گذشته:

۲۰۱۲: $۴

۲۰۱۳: $۶۵

۲۰۱۴: $۲۰۰

۲۰۱۵: $۱۸۵

۲۰۱۶: $۳۶۵

۲۰۱۷: $۷۸۰

۲۰۱۸: $۳,۲۰۰

۲۰۱۹: $۳,۳۵۰

۲۰۲۰: $۳,۸۰۰

۲۰۲۱: $۲۷,۷۳۴

سرمایه گذارانی که بیت کوین را به صورت بلند مدت نگهداری می کنند، نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت بیت کوین دارند.  آنها افرادی هستند که بیت کوین های خود را در شرایط مختلف بازار حفظ کرده اند. با وجود کاهش اخیر قیمت بیت کوین، سال ۲۰۲۱ سال بسیار بزرگی برای ارزهای دیجیتال بود. در میان همه پیشرفت‌های مثبتی که در ۱۲ ماه گذشته مشاهده کردیم، پنج دلیل مهم برای ادامه روند صعودی بیت کوین در سال آینده، هم چنان توجه ما را به خود جلب می کند.

تسلا بیت کوین را به ترازنامه شرکت خود اضافه کند

شرکت تسلا موتور با ریاست ایلان ماسک در ماه فوریه، اعلام کرد که بخش قابل توجهی از ترازنامه شرکت خود را به بیت کوین اختصاص داده است. انتشار این خبر شوک بزرگی به جامعه ارزهای دیجیتال وارد کرد. با این حرکت از سوی ایلان ماسک، شرکت تسلا طبق فرم K-10 در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱.۵ میلیارد دلار را به بیت کوین اختصاص داده است. این مقدار برابر با تقریباً ۷٫۷ درصد از نقدینگی ناخالص شرکت را تشکیل می دهد.

تسلا علاوه بر خرید بیت کوین، اعلام کرد که پرداخت توسط بیت کوین را برای وسایل نقلیه خود می پذیرد، با این اقدام نهنگ های ارزهای دیجیتال فرصت مناسب بیشتری برای تغییر روند بازار خواهند داشت. این تصمیم مهم از طرف شرکت تسلا نه تنها باعث افزایش قیمت بیت کوین شد، بلکه به سایر شرکت ها نیز نشان داد که ارزهای دیجیتال یک دارایی بسیار مهم استراتژیک محسوب می شوند. اما ایلان ماسک بعد از به دست آوردن اعتماد طرفداران خود و توجه آنها به دنیای ارزهای دیجیتال، اعلام کرد که شرکت او پرداخت های بیت کوین را به دلیل نگرانی در مورد مصرف انرژی این ارز دیجیتال متوقف خواهد کرد. او همچنین تصریح کرد که تسلا تقریباً ۱۰ درصد از دارایی های بیت کوین خود را فروخته است.

با توجه به این که این حرکت شرکت تسلا را می توان به عنوان اقدامی منفی در بازار رمز ارزها تلقی کرد، ایلان ماسک، میلیاردر معروف مجددا اعلام کرد که این احتمال وجود دارد شرکت او پذیرش مجدد پرداخت های بیت کوین در آینده نزدیک را بپذیرد. همچنین ایلان ماسک در یکی از آخرین توییت ها در این رابطه اعلام کرد که هیچکدام از بیت کوین های خود را نفروخته است.

شرکت تسلا تاکنون ۱۰ درصد از دارایی های خود را برای اثبات نقدینگی شرکت، به عنوان جایگزینی مناسب برای نگهداری وجه نقد در ترازنامه خود فروخته است.

السالوادور و بیت کوین

کشورهای بیشتری همانند السالوادور بیت کوین را ارز قانونی انتخاب کنند

این کشور کوچک آمریکای مرکزی، در ماه ژوئن میلادی اولین کشوری بود که در اتفاقی تاریخی، بیت کوین را ارز قانونی برای کشور خود اعلام کرد. با وجود مخالفت شدید بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، دولت السالوادور براین باور است که بیت کوین می‌تواند با تسهیل و جایگزینی حواله‌ها، به ترویج دنیای دیجیتال مالی جدید و ارائه راه حلی نوین برای تراکنش‌ها و پس‌انداز بهتر به افراد جامعه کمک کند.

کشور السالوادور کیف پول بیت کوین دولتی خود را نیز منتشر کرده است که نام آن چیو (Chivo) می باشد. این کشور صدها دستگاه خودپرداز رمزنگاری را در سراسر کشور نصب کرده است تا تراکنش با بیت کوین را برای مردم محلی آسان تر کنند. از زمان اجرای قانون بیت کوین، کشور السالوادور مشتاقانه در هر کاهش قیمت بیت کوین، تعداد بیت کوین های بیشتری را خریداری کرده است.

السالوادور در آخرین خرید خود، در تاریخ ۲۱ دسامبر، ۱۲۲۰ بیت کوین را درکیف پول ملی خود به ارزش تقریبی ۶۰ میلیون دلار با قیمت روز دنیا خریداری کرد. هرچند این کشور پس از تصمیمی که برای پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی خود  گرفت، با مشکلات قابل توجهی در منطقه روبرو شده است. تورم بالا، فشارهای مالی و عدم اطمینان اقتصادی همگی نمونه مشکلاتی هستند که این کشور با آن ها دست و پنجه نرم می کند.

در حالی که سایر کشور های آمریکای لاتین در حال بررسی و ایجاد قوانین لازم برای پذیرش بیت کوین هستند، تاکنون هیچ کشوری مانند السالوادور بیت کوین را نپذیرفته است، اما ممکن است این موضوع در آینده نزدیک تغییر کند.

ارزهای دیجیتال به دارایی ارزشمند مالی تبدیل شوند

با توجه به این که ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی دارند، بسیاری از صاحب نظران بازارهای مالی بر این عقیده هستند که ارزهای دیجیتال به طور پیوسته در حال رشد و پیشرفت می باشند.

در ژانویه سال ۲۰۲۱، برای اولین بار، ارزش بازار ارزهای دیجیتال از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرد. براساس داده‌های وب سایت کوین ژکو (CoinGecko)، ارزش بازار ارزهای دیجیتال با عبور از چهارماه رکود مالی، مجددا دو برابر شد و به ۲ تریلیون دلار رسید. همچنین ارزش این بازار در اوایل ماه نوامبر ۲۰۲۱، برای مدت کوتاهی از ۹٫۳ تریلیون دلار نیز عبور کرد. به نظر می رسد موسسات مالی بزرگ و بسیاری از سرمایه گذاران مالی، در حال پیوستن به دنیای ارزهای دیجیتال هستند. در همین راستا، بر اساس داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین آنالیس (Chainalysis)، مبادلات ارزی موسسات مالی و سایر شرکت‌ها توسط ارزهای دیجیتال با رشد بیشتری انجام شده است به گونه ای که اروپا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد فعال در ارزهای دیجیتال و آسیا، شاهد رشد خیره کننده ای در این زمینه بوده اند.

ETF بیت کوین

پذیرش بیت کوین توسط صندوق های سرمایه گذاری مشترک (ETF)

در سال ۲۰۱۷ بازار ارزهای دیجیتال با راه اندازی قراردادهای آتی بیت کوین توسط دو صندوق سرمایه گذاری رشد چشمگیری را تجربه کرد. با این اقدام موسسات مالی بزرگ بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری وسیعی انجام دادند. به گونه ای که پس از چهار سال، سرمایه گذاران می‌توانند بیت کوین را از طریق صندوق‌های مختلف قابل معامله در بورس خریداری و نگهداری کنند.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، کانادا شاهد افتتاح دو صندوق سرمایه گذاری بیت کوین بود. هدف اصلی این صندوق ها، قرار گرفتن مستقیم دارایی های دیجیتال افراد در کنار دارایی های فیزیکی بوده است. این اقدام اولین موفقیت مهم در زمینه ارزهای دیجیتال توسط دولت کانادا بود، به گونه ای که صندوق سرمایه گذاری (Purpose Bitcoin) بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار دارایی در کمتر از دو ماه جمع آوری کرد. همگام با این اقدام، سایر شرکت های بزرگ کانادایی مانند شرکت فیدلتی کانادا، (Fidelity Canada)، صندوق سرمایه گذاری بیت کوین خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ در کانادا راه اندازی خواهند کرد. این صندوق ها می توانند توجه سرمایه گذاران بیشتری را به بازار دارایی های دیجیتال جلب نمایند.

به نظر می رسد قانون گذاران در ایالات متحده، بر خلاف دولت کانادا، توجه کمتری نسبت به دارایی های دیجیتال دارند. به همین دلیل، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایجاد صندوق سرمایه گذاری بیت کوین در سال ۲۰۲۱ خودداری کرده است.

سرمایه گذاری بزرگ

با توجه به داده های موجود، شرکت های بزرگی در سال ۲۰۲۱ برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برنامه ریزی کرده اند. در این میان شرکت های نو بنیان مالی و استارتاپ های جدید نیز بر روی ارزهای دیجیتال به ارزشی بالاتر از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند. نام برخی از این شرکت ها در ادامه آورده شده است که شامل شرکت های زیر می باشد:

Amber Group، Bitso، Blockchain.co Blockstream، BlockFi، CoinList، CoinSwitch Kuber، ConsenSys، Figure Technologies، Fireblocks، OpenSea، ۲TM

بر اساس داده‌های آماری شرکت (PitchDeck) در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۱، میزان سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال و بلاکچین برابر با ۱۷ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، بیش از سه برابر می باشد.

در مجموع، ورود سرمایه های بزرگ به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین افزایش یافته است. همچنین سرمایه گذاری بیشتر استارتاپ های بلاکچین در بازار ارزهای دیجیتال می تواند نشانه رشد این صنعت بزرگ در آینده باشد.

صرافی ارز دیجیتال سرمایکس