video thumb

بیت کوین در ۱۳ سالگی: عصر جدید ارزهای دیجیتال

۱۳ سال پیش، در تاریخ سوم ژانویه سال ۲۰۰۹، اولین بلاک شبکه بیت کوین ثبت شد، بلاکی که ۵۰ بیت کوین غیرقابل استخراج داشت. از آن روز مسیر بلاک چین و رمزارز در جهان شروع شد و ۱۳ سال بعد، ردپای آنها تقریبا در تمام کشورهای جهان دیده می شود. در تولد ۱۳ سالگی بیت کوین، ارزی که زمانی تنها ۰٫۰۰۳ دلار ارزش داشت، می خواهیم نگاهی کلی به وضعیت بازار و واکنش جهانی به ارزهای دیجیتال داشته باشیم.

بیت کوین از زمان انتشار وایت پیپر معروف خود در سال ۲۰۰۸، همواره بر ماهیت اصلی آن شک و تردید وجود داشته است. با اینکه بسیاری معتقد هستند که ارزهای دیجیتال می توانند در کنار ارزهای فیات فعالیت داشته باشند و در معاملات استفاده شوند، اما ماهیت ذخیره ارزش یا جایگزین شدن با طلا یا اوراق خزانه موضوعی است که همچنان توسط بسیاری از کشورها و افراد پذیرفته نشده است. سقوط قیمتی سنگین در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ نیز این شک و تردید ها را افزایش داد.

ببت کوین هرچه که باشد، یک تغییر بزرگ و انقلابی در اقتصاد جهانی رقم زده است، به گونه ای که پیدایش بیت کوین را با تحول اقتصادی و تکنولوژی اواخر دهه ۱۹۹۰ مقایسه می کنند، زمانی که سرمایه گذاران مشخص سهام متورم شده در بخش فناوری شدند، حبابی که تقریبا ۱۰ سال طول کشید تا از بین برود، اما در این مدت شرکت هایی مانند فیسبوک (متا)، اپل و مایکروسافت سود سرشاری بدست آوردند و جایگاه خود را در جهان و بازار محکم کردند و تبدیل به بخشی از زندگی اکثر افراد در جهان شدند.

شاید سال های مهم دنیای رمزارز را در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بدانیم، زمانی که همه گیری کرونا بسیاری از کسب و کارها را از فیزیکی به مجازی تبدیل کرد و تراکنش ها و معاملات مالی از رد و بدل کردن پول های فیزیکی، تبدیل به پرداخت های آنلاین شد. فرصتی طلایی برای رمزارزها که بتوانند با ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله حفظ اطلاعات افراد و سرعت بالای تراکنش ها به عنوان جایگزینی برای روش های قدیمی وارد بازار جهانی شوند.

کرونا و ارزهای دیجیتال

با افزایش محبوبیت در خرید ارزهای دیجیتال در دوران سخت کرونا، توجه سرمایه گذاران، قانون گذاران و شرکت ها نیز به آنها جلب شد و شاهد اقدامات حمایتی، مخالفتی و قانونی مختلفی در این فضا بودیم.

در همان زمان ها و زمستان سال ۲۰۲۰ بود که پس از سالها افزایش قیمت اندک و پله ای، بیت کوین قدم های بزرگ خود را برداشت و قیمت ۶۰ هزار دلاری را ثبت کرد. افزایش قیمتی که با ورود سرمایه گذاران جدید جهانی به بیت کوین و شبکه بلاک چین رخ داد. سرمایه گذاران نهادی بیت کوین را به عنوان یک دارایی جایگزین پذیرفتند و جریان های قابل توجهی از پول های سازمانی به بازار سرازیر شد.

اما این توجه و افزایش ورود سرمایه مخالفت هایی را نیز در کشورها به دنبال داشت، هدف نهایی بیت کوین و ارزهای دیجیتال تمرکززدایی اقتصاد است و این با هدف دولت ها و کنترل اقتصاد و جریان های مالی مردم در تضاد است. پس از بارها تلاش، چین در نهایت در سال ۲۰۲۱ ممنوعیت کامل ارزهای دیجیتال را اعلام کرد. این ممنوعیت یکی از بزرگترین چالش و امتحان های تاریخ بیت کوین بود، زیرا تقریبا نیمی از هش ریت بیت کوین در کنترل کشور چین قرار داشت.

ممنوعیت رمزارز در چین

با ممنوعیت و اتمام فعالیت استخراج کنندگان رمزارز در این کشور، هش ریت بیت کوین به سرعت سقوط و قیمت نیز کاهش چندین درصدی را تجربه کرد. همواره از زمان شروع فعالیت بیت کوین این تردید وجود داشت که اگر دولت ها به مخالفت با ارزهای دیجیتال بپردازند، چه اتفاقی برای آنها رخ می دهد؟ به همین دلیل این ممنوعیت برای بیت کوین و جامعه رمزارز اهمیت زیادی داشت، زیرا بهترین فرصت برای بیت کوین بود تا ثابت کند که دولت ها نمی توانند رشد آن را کنترل کنند.

تنها در عرض چند ماه، هش ریت به نرخ قبلی برگشت و تمام افت را جبران کرد و قیمت نیز به بالاترین سطح تاریخ خود رسید. موفقیتی بزرگ برای ارزهای دیجیتال و بیت کوین که خبر از آینده ای روشن و کاملا غیرمتمرکز می داد.

در طی این ۱۳ سال، فضای غیرمتمرکز توانسته به همکاری مفید و مناسبی با فضای متمرکز گذشته دست یابد. با اینکه در گذشته و سال های ابتدایی بیت کوین، خرید و فروش آن کاری سخت و حتی در برخی مواقع غیرممکن بود، اما امروزه هزاران صرافی در جهان وجود دارد که می توان به راحتی و با ارزهای مختلف از آنها استفاده کرد. این موضوع دسترسی سرمایه گذاران را آسان تر و به رشد و گسترش رمزارزها کمک شایانی کرده است.

خرید بیت کوین برای کسب سود و سرمایه گذاری نیز توجهات زیادی به خود جلب کرده است. از روزهای ابتدایی سال ۲۰۰۹ تا به الان بیت کوین ۵,۲۰۰,۰۰۰ درصد رشد داشته است، جالب است بدانید این رقم برای سهام شرکت آمازون از زمان عرضه در سال ۱۹۹۷، ۶۸,۰۰۰ درصد و اپل و مایکروسافت ۲۰۰,۰۰۰ درصد بوده است، موضوعی که نشان می دهد علیرغم کاستی ها و نوسانات بیت کوین، بازده دارایی های دیجیتال برتر از بازده سهام های قدیمی بسیار بیشتر بوده است.

با اینکه بعید است دوباره شاهد تکرار رقم خوردن این ارقام نجوبی برای ارزهای دیجیتال برتر بازار باشیم، اما همچنان این بازار داغ است.

رشد قیمت بیت کوین

در این بین، برای از بین رفتن نوسانات شاهد ظهور ارزهای استیبل کوین مانند ارز تتر نیز بودیم. ارزهایی که توانستند جایگاه خوبی برای معاملات پیدا کنند. علاوه بر استیبل کوین ها، بانک های بزرگ جهانی نیز در حال برنامه ریزی برای راه اندازی رمزارز اختصاصی خود هستند که پشتوانه پول فیات کشور را خواهند داشت. استیبل کوین ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی، نقش مهمی در اکوسیستم رمزارزها خواهند داشت.

اما این موضوع باعث نشد که بیت کوین جایگاه خود را از دست دهد، حتی در هنگامی که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در حال ظهور هستند و گزینه استیبل کوین ها در اختیار است، بیت کوین و ارزهای دیجیتال برتر بازار همچنان محبوبیت بالای خود را در تراکنش ها و جایگاه بازار حفظ کرده اند، به همین دلیل است که ارزهای متمرکز به عنوان رقیب برای ارزهای دیجیتال معرفی نمی شوند.

بیت کوین در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۲۵۰ هزار تراکنش در روز دارد و پیش بینی می شود کیف پول های بیت کوین به ۲۰۰ میلیون برسد.

پس از ۱۳ سال، بیت کوین بالغ شده است و اکنون به عنوان یک دارایی جایگزین پذیرفته و شناخته شده است. حتی کشورهای جهان مانند السالوادور در تلاش برای استفاده گسترده از آن به عنوان پول رسمی هستند. به رسمیت شناخته شدن آن، به گسترش و رشد هرچه بیشتر آن کمک می کند. با این بلوغ و پذیرش گسترده تر، ارزش بیت کوین نیز افزایش یافته و نوسانات آن کمتر خواهد شد.

در نهایت، با تمام فراز و نشیب ها بیت کوین به مسیر خود ادامه می دهد و تولد ارزی که باعث ایجاد تحولات گسترده و بزرگ در اقتصاد و معاملات جهانی شد را به تمام طرفداران رمزارز و بلاک چین تبریک می گوییم.