video thumb

پاسخ کارشناسان به یک سوال: نظر شما درباره قانون گذاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چیست؟

یکی از مهم ترین موضوعات در دنیای ارزهای دیجیتال، قانون گذاری ها و اقدامات کشورها نسبت به رمزارزها است. با افزایش محبوبیت این دارایی ها، سال ۲۰۲۱ شاهد انتشار اخبار و اقدامات مختلفی در این ضمینه بودیم که از مهم ترین آنها می توانیم به ممنوعیت چین و انتخاب بیت کوین به عنوان رمزارز قانونی و رسمی کشور السالوادور اشاره کنیم. موضوع داغ دیگر، تصویب اولین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده بود که به مدت هشت سال طول کشید و به عنوان خبری در راستای رشد و پیشرفت ارزهای دیجیتال مورد استقبال قرار گرفت.

برخی پیش بینی می کنند که در سال ۲۰۲۲ این روند ادامه پیدا می کند و کشورهای کوچک با اقتصاد ضعیف استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را افزایش می دهند و کشورهای قدرتمند جهانی با احتیاط از ETF های رمزارز پشتیبانی می کنند، در این بین کشور آمریکا نقش مهمی می تواند داشته باشد. اما تحلیلگران و فعالان قدیمی و حرفه ای بازار چه نظری دارند؟

در ادامه این مطلب می توانید نظر و پیش بینی کارشناسان رمزارز را درباره قانون گذاری ها و روند مقرراتی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ بخوانید.

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino) مدیر ارشد فناوری Bitfinex، پلتفرم معاملاتی رمزارز

“قانون گذاران به بررسی چگونگی وضع قوانین و مقررات مناسب برای فناوری های مبتنی بر بلاک چین ادامه خواهند داد و من صنعت را تشویق می کنم که فعالانه با قانون گذاران همکاری کنند تا به آنها برای دستیابی به اهداف واحد کمک کنند.”

راجر ور (Roger Ver) بنیانگذار Bitcoin.com

“من مشتاقانه منتظر روزی هستم که قانون گذاران دولتی یک کار صادقانه در بخش خصوصی پیدا کنند و دیگر حقوق آنها با تهدید دیگران بدست نیاید.”

سایمون پیترز (Simon Peters) تحلیلگر eToro

“EToro کاملا از اقدامات نظارتی طراحی شده برای محافظت و آموزش سرمایه گذاران و کاربران پشتیبانی می کند. ما امیدواریم که هر دستورالعملی که به اجرا گذاشته می شود، حمایت از سرمایه گذاران خرد را با تمایل به حمایت از مشارکت کنندگان و توسعه دهندگان بازار رمزارز انجام دهد. ما امیدواریم که افزایش مقررات به تسهیل استفاده بیشتر از فناوری کمک کند که نه تنها می تواند مزایای واقعی را برای بخش خدمات مالی به ارمغان آورد، بلکه مشارکت مالی بیشتری را در سطح جهانی تسهیل می کند.”

آلن کونوسکی (Alan Konevsky) مدیر ارشد حقوقی PrimeBlock، یکی از اعضای شورای استخراج بیت کوین

“چین از زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ بوجود آمد، یک رابطه عشق و نفرت را با آن داشت. ملاحضات سیاسی داخلی که منجر به ممنوعیت صرافی ها و مزرعه های استخراج رمزارز در چین شد در سال ۲۰۲۲ تغییر نمی کند. این تغییرات همچنان به نفع آمریکا و سایر کشورهای جهان خواهد بود. ما شاهد افزایش مقررات و گفت‌وگوهای سیاسی خواهیم بود که دنیای ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می دهد.

امیدواریم که آنچه در کنگره و قانون گذاران آمریکا تصویب می شود، با مشارکت صنعت و بخشی از یک گفت‌وگو متفکرانه باشد تا تفاوت های این صنعت جدید با برخی از ابزارها و مقررات مالی سنتی مشخص شود و نیاز است که جزئیات قانون گذاری های جدید با سنتی ها متفاوت باشد. امید آن است که نتیجه از گفت‌وگو سازنده بیرون آید.”

قانون گذاری های آمریکا

آنکیت گور (Ankitt Gaur) مدیرعامل EasyFi Network، پروتکل وام دهی لایه دو دیفای برای دارایی های دیجیتال

“رشد بی سابقه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و نوآوری ها فناوری در سال های اخیر، بازارهای مالی جهانی و قانون گذاران را گیج کرده است، که به اعتقاد من، هنوز در تلاش برای درک کل وضعیت هستند. احتمالا به همین دلیل است که ارزهای دیجیتال به عنوان یک طبقه دارایی نادیده گرفته شده و مقررات (رمزارز) برای بیش از یک دهه وجود نداشتند. اما اکنون که دیفای به آرامی راه خود را به سمت جریان اصلی توجه باز می کند، گفت‌وگوها پیرامون قانون گذاری شروع شده است. اختلافات اخیر Coinbase با SEC نشانه واضحی از توجه قانون گذاران به امور مالی غیرمتمرکز است.

همچنین انتظار می رود که دولت هند درحال کار بر روی یک لایحه قانونی رمزارز باشد. با توجه به اینکه هند بیشترین کاربران رمزارز را دارد، این قانون گذاری می تواند برای بازار رمزارز اهمیت زیادی داشته باشد. بسیاری از کشورهای دیگر نیز می توانند در سال ۲۰۲۲ موضع خود را در مورد ارزهای دیجیتال روشن کنند. به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال از سوی دولت های جهان می تواند اعتماد کاربران را به دارایی های دیجیتال افزایش دهد.”

بابی لی (Bobby Lee)، مدیر عامل سابق اولین صرافی ارزدیجیتال در چین

“مهم ترین پیشرفت در مقررات ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۱، پذیرش بیت کوین به عنوان پول رسمی کشور السالوادور بود. موضوعی که پیش بینی پنج سال گذشته در ۲۰۱۶، که بانک مرکزی یک کشور بیت کوین را به ذخایر ارزی خود اضافه می کند برآورده کرد و حتی از آن فراتر رفت. اگرچه السالوادور کشور کوچکی است، اما پیامدهای این تغییر بزرگ خواهد بود. فدرال رزرو، صندوق بین المللی پول و بانک انگلستان اعلام کرده اند که درباره اعلام استقلال مالی السالوادور “نگران” هستند. نگرانی آنها به سختی خیرخواهانه است. این ترس براساس آن است که اگر یک کشور به دلیل بیت کوین شکوفا شود، باعث خروج آبشاری جهانی از سیستم دلار مبتنی بر بدهی خواهد شد.

آمریکا از الگوی السالوادور برای تبدیل بیت کوین به ارز رسمی و قانونی پیروی نخواهد کرد، اما این مانعی برای موفقیت بیت کوین نیست. قانون گذاران و سازمان های مالیاتی آمریکا به درستی تصمیم گرفته اند که بیت کوین را به عنوان دارایی مشابه طلا، نه به عنوان یک ارز یا اوراق بهادار در نظر بگیرند. پول فیات با بدهی ها پشتیبانی و اوراق بهادار با وعده های درآمد آتی پشتیبانی می شود. بیت کوین تغییرناپذیر، در برابر تورم مقاوم است و توسط هیچ چیزی به جز کارایی اثبات شده آن پشتیبانی نمی شود. بنابراین من انتظار دارم که قانون گذاران به جای ممنوعیت کامل، بر مالیات بیشتر از دارندگان بیت کوین تمرکز کنند.”

هاتو شیخ (Hatu Sheikh) از بنیانگذاران DAO Maker، ارائه دهنده خدمات مالی و فناوری به استارت آپ ها

“در سال ۲۰۲۱ در قانون گذاری موضع اکثر کشورها نسبت به این صنعت روشن نشد. این امر جمعیت عمده خرده فروشی را از ورود باز داشته است و یک هزینه بزرگ برای صنعت رمزارز است. با این حال، با پذیرش بیت کوین در کشور السالوادور به عنوان یک ارز قانونی و گسترش ارزهای دیجیتال در کشورها، آینده روشن تر به نظر می رسد.

در سال ۲۰۲۱ مذاکرات متعددی در سطوح مختلف ارزهای دیجیتال و وضعیت نظارتی آن صورت گرفته است و دولت ها و مقامات نظارتی در سرتاسر جهان نسبت به جریان و رشد ارزهای دیجیتال ابراز نگرانی کرده اند. با این حال، آنها همچنین متوجه هستند که این صنعت در حال بلوغ است و به قدری بزرگ شده است که نمی توان با ممنوعیت جلوی آن را گرفت.

در سال ۲۰۲۲ انتظار دارم که پذیرش بیشتری در بخش نظارتی مشاهده کنیم، زیرا ارزهای دیجیتال با امور مالی غیرمتمرکز قصد دارند سیستم مالی سرتاسر جهان را متحول کنند. پذیرش قانونی رمزارز در حال افزایش است و من انتظار دارم که توسط دولت ها چهارچوب ها برای حافظت از شهروندان خود اتخاذ شود.

مقررات برای رمزارزها در سال ۲۰۲۲ ضروری است، اما نیازی به اعمال محدودیت نیست.”

دیو پریل (Dave Perrill)، مدیر عامل Compute North

“این صنعت قدرت و توانایی خود را برای سازماندهی نشان داده است. با فعالیت قانون گذاران آمریکا پیرامون رمزارز با لایحه زیرساخت، این صنعت توانست متحد شود و یک پیام را ارسال کند: ارزهای دیجیتال و بلاک چین اینجا هستند تا بمانند. در حالی که موافقان از مقررات حمایت می کنند تا شفافیت را در بازار ایجاد و به پذیرش و گسترش ارزهای دیجیتال کمک کنند، اما باید متفکر بود و بجای محدودیت، نوآوری را تشویق کرد. در سال ۲۰۲۲ انتظار داریم سازمان هایی مانند اتاق بازرگانی دیجیتال و شورای استخراج بیت کوین، همراه با گروه های منطقه ای مانند شورای بلاک چین تگزاس در حمایت از برنامه ها و رهبران گروه بلاک چین برای تعیین سیاست های عملی فعال تر شوند.”

شورای استخراج بیت کوین

نیک دو کراس (Nick du Cros) از CoinShares، ارائه دهنده محصولات و خدمات مالی برای سرمایه گذاران حرفه ای

“من انتظار دارم که رویکرد قانون گذاری در سال ۲۰۲۲ به سه بخش تقسیم شود.
دسته اول، توسعه دهندگان و فعالان مقرراتی سفارشی برای دارایی های دیجیتال تولید می کنند. در ادامه، تحت هراس نگرانی های ثبات مالی، قانون گذاران احساس می کنند که اقدامات فوری لازم است! رویکرد پیش فرض آنها این است که مقررات بانکی را کپی کنند. در نهایت تعداد انگشت شماری از قانون گذاران وجود خواهند داشت که به دنبال اعمال محدودیت های قابل توجه یا ممنوعیت کامل دارایی های دیجیتال هستند.

امیدوارم که سال ۲۰۲۲ متعلق به سازندگان و توسعه دهندگان باشد و به عنوان سالی تلقی شود که چهارچوب های نظارتی بین المللی برای دارایی های دیجیتالی واقعا آغاز می شود، چارچوب های آینده نگری که می تواند از رویکرد فرامرزی برای چالش های فنی، قانونی، نظارتی و نظارتی پشتیبانی کند.

در سال ۲۰۲۲ من به دو تحول خاص نگاه می کنم:

  • مقررات بازارهای دارایی های رمزارز آمریکا، که مذاکرات آن ممکن است در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ نهایی شود.
  • اجرای قوانین و چهارچوب های نظارتی استیبل کوین ها سرعت گیرد.

در حالی که بعید است مقررات در اول اجرای خود کامل باشند، اما آنها گام های مهمی برای ایجاد مقررات دارایی های رمزارز برمی دارند.”

یات سیو (Yat Siu)، رئیس و بنیانگذار برندهای Animoca

“در سال ۲۰۲۲ مقررات شروع به تعریف شدن خواهند کرد، اینکه دقیقا چگونه را باید ببینیم. نقطه عطف سال ۲۰۲۱ احتمالا رشد قابل توجه آگاهی عمومی از بلاک چین خواهد بود.”

 

نظر شما چیست؟ قانون گذاری در فضای رمزارز را اتفاقی در جهت رشد و گسترش ارزهای دیجیتال یا مانعی برای خلاقیت و محدودیت در این فضا می دانید؟