video thumb

NFT چیست؟ هرآنچه باید درباره توکن های غیرقابل معاوضه بدانید

در سال ۲۰۲۱ شاهد طوفان NFT در دنیای هنر و بازی بودیم و به نظر نمی رسد این روند در سال ۲۰۲۲ تغیر کند. چه فکر کنید آنها ارزشی ندارند و چه از طرفداران آنها باشید، این توکن ها به رشد خود ادامه می دهند و به میلیون ها دلار فروخته می شوند.

اما دقیقا NFT چیست؟ این توکن ها پیچیدگی های خود را دارند که توضیح آنها می تواند برای عموم کاربران دشوار باشد؛ با توجه به افزایش محبوبیت NFT ها، در ادامه مطلب سعی کرده ایم موضوعات مختلف را به شکلی ساده و قابل درک توضیح دهیم تا تمام کاربران فعال فضای رمزارز بتوانند از این مطلب استفاده کنند. با ما همراه باشید.

NFT چیست؟

NFT چگونه کار می کند

NFT مخفف توکن غیرقابل معاوضه است، به این معنی که داده های منحصر به فردی در فضای بلاکچین ذخیره و مالکیت افراد را ثبت می کند. توکن های غیرقابل معاوضه دارایی های دیجیتالی هستند که ماهیت ذخیره ارزش دارند و همانند ارزش آثار هنری فیزیکی عمل می کنند.

توکن های غیرقابل معاوضه شباهت زیادی با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم دارند، با این تفاوت که هر توکن کاملا منحصر به فرد است و نمی توان آن را با یک توکن مشابه مبادله کرد و به همین دلیل به آنها غیرقابل معاوضه می گویند.

تقریبا هر فایل دیجیتالی را می توان به عنوان یک NFT ذخیره کرد، عکس، آثار هنری، موزیک، ویدیو، توییت و حتی میم و تصاویر طنز را می توان به NFT ها تبدیل کرد. شما می توانید از تقریبا هرچیز منحصر به فردی که می تواند به شکل دیجیتالی ذخیره شود و دارای ارزش است NFT بسازید. این توکن ها همانند اقلام کلکسیونی عمل می کنند، اما با این تفاوت که به جای خرید و دریافت محصول به شکل فیزیکی، شما یک فایل دیجیتالی و اثبات مالکیت بر آن را دریافت می کنید.

NFT ها چگونه کار می کنند؟

این توکن ها ارتباط مستقیمی با شبکه بلاک چین دارند و هویت منحصر به فرد و مالکیت یک NFT از طریق بلاک چین قابل بررسی و تایید است. این توکن ها ابتدا بر بلاک چین اتریوم راه اندازی شدند، اما بلاک چین های دیگر از جمله سولانا و بیت کوین کش نیز از آنها پشتیبانی می کنند.

چه فایل اصلی تصویر، ویدیو یا حتی آهنگ باشد، NFT آن می تواند خرید و فروش شود و قیمت تا حد زیادی براساس تقاضای بازار تعیین می شود.

فرض کنید شما وارد یک گالری هنری شده اید، برخی نقاشی ها و آثار هنری از افراد مشهور خواهان زیادی دارند و به همین دلیل قیمت بسیار بالایی می توانند داشته باشند، اما برخی دیگر آثار هستند که همانند آثار هنرمندان مشهور قیمت های نجومی نخواهند داشت، قیمت گذاری و خرید و فروش در بازار NFT ها نیز کاملا مشابه عمل می کند؛ هرچند NFT ها می توانند قیمت متفاوتی با آثار اصلی داشته باشند.

کجا می توانم NFT ها را خریداری کنم؟

با اینکه شوخی های اینترنتی به ذخیره راحت تصاویر و عدم نیاز به خرید NFT اشاره می کند، اما شما نمی توانید با ذخیره ساده یک تصویر صاحب NFT شوید. اطلاعات این توکن ها در فضای بلاک چین ذخیره می شود و غیرقابل نفوذ و تغییر است. به همین دلیل است که این توکن ها ارزشمند هستند، هرچند همچنان مخالفان آنها وجود دارد.

همانند ارزهای دیجیتال، توکن های NFT در حال حاضر در پلتفرم های مختلفی در جهان خرید و فروش می شود. با افزایش محبوبیت این توکن ها قطعا شاهد افزایش این فروشگاه ها و حتی ورود شرکت های بزرگ خواهیم بود.

معمولا فروشگاه های NFT تفاوت هایی با یکدیگر دارند و هرکدام دسته های خاصی از این توکن ها را به فروش می رسانند، به همین دلیل ممکن است نیاز باشد برای خرید توکن مورد نیاز خورد مقداری در فروشگاه ها جستجو کنید.

همچنین هر فروشگاه از کیف پول های مخصوصی پشتیبانی می کند که برای خریداری توکن، باید آنها را با ارزدیجیتال شارژ کنید. برخی از NFT های مشهور تقاضای زیادی دارند و برای جلوگیری از هجوم کاربران، معمولا در مدت زمان های خاصی خرید آنها امکان پذیر می شود. به همین دلیل ممکن است نیاز داشته باشید که از قبل کیف پول خود را شارژ و آماده کرده باشید.

فروشگاه nft

از برخی سایت های فروشگاهی NFT می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم.

  • OpenSea
  • SuperRare
  • Nifty Gateway
  • Foundation
  • VIV3
  • BakerySwap
  • Axie Marketplace
  • Rarible

توکن های NFT تنها در این فروشگاه ها فروخته نمی شود، بسیاری از بازی های بلاک چینی از این توکن ها استفاده می کنند و کاربران می توانند آنها را در این بازی ها خریداری و استفاده کنند. علاوه بر بازی، این توکن ها در فضای متاورس نیز وجود دارند و کاربران پلتفرم متاورسی از آنها برای کسب درآمد یا ساخت جهان استفاده می کنند.

موارد استفاده از NFT ها چیست؟

NFT ها بین هنرمندان، برندها و گیمرها طرفداران زیادی دارند. شرکت های بزرگ جهانی به سمت استفاده و ارائه این توکن ها برای تبلیغات جذب شده اند و هنرمندان از آنها برای جذب حمایت طرفداران استفاده می کنند. این توکن ها از چند دلار شروع شده و حتی به چند ده هزار دلار نیز می رسند.

استفاده بعدی و مهم این توکن ها، در بازی ها دیده می شود. تا به امروز، هر دارایی و آیتم که در بازی ها خریداری می شد متعلق به شرکت سازنده بود و شما صرفا این اجازه را پیدا می کردید که از آنها استفاده کنید. اما NFT ها روش جدیدی را ایجاد کرده اند و این امکان را به کاربران می دهند تا خود صاحب واقعی آن آیتم و دارایی ها باشند. این بدان معناست که آنها را علاوه بر استفاده در جهان بازی، با دیگر کاربران معامله کرد. موضوعی که باعث شده است بسیاری در بازی های بلاک چینی به کسب درآمد هنگفت دست یابند.

برندها و شرکت های بزرگ جهانی نیز به این توکن ها جذب شده اند. به عنوان مثال، برند Taco Bell تعداد ۲۵ تصویر متحرک را به شکل این توکن ها آماده و عرضه کرد. خریداران یک گیفت کارت ۵۰۰ دلاری هدیه نیز دریافت می کردند که ممکن است محبوبیت اولیه معاملات این تصاویر متحرک را توضیح دهد، اما این تصاویر در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ دلار قیمت دارند.

حتی توییت ها نیز می توانند در دنیای توکن های غیرقابل معاوضه ارزش داشته باشند. جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر اولین توییت خود را به قیمت خیره کننده ۲ میلیون دلار فروخت. فعالان موسیقی نیز همچنین حقوق و اصل آثار خود را می فروشند، حتی می توانید املاک دیجیتال و دارایی های سه بعدی مانند مبلمان را به شکل NFT خریداری کنید. به نظر می رسد تا زمانی که خریدار وجود داشته باشد، که هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در دنیای متاورس این توکن ها نقش بزرگتری می توانند داشته باشند، به عنوان مثال فردی می تواند یک ملک را به شکل NFT خریداری و صاحب آن شود و سپس با استفاده از واقعیت مجازی، از آن ملک استفاده کند.

انتقاد و مخالفت ها با NFT، چرا؟

در بازار NFT پول زیادی رد و بدل می شود، اما حتما انتقاد و تمسخر ها نسبت به این بازار را نیز شنیده اید. مبحثی جنجالی که این روزها سر و صدای زیادی در بین جامعه رمزارز به پا کرده است.

یکی از اصلی ترین انتقاد ها نسبت به NFT، اثرات مخرب زیست محیطی آنها است. ایجاد دارایی های بلاک چینی به مقدار بسیار زیادی از قدرت محاسباتی نیازمند است و در نتیجه مقدار زیادی انرژی مصرف می کند. برخی نگران اثرات همه گیری استفاده از NFT ها بر محیط زیست هستند. اگر تصور می کنید انرژی کمی مصرف می شود، لازم است بدانید شبکه اتریوم (شبکه محبوب توکن های غیرقابل معاوضه) به تنهایی اندازه کل کشور لیبی انرژی مصرف می کند.

وبسایت ArtStation، یکی از محبوب ترین وبسایت های اشتراک گذاری آثار هنری و نقاشی دیجیتالی، اخیرا به همین دلیل فروش NFT ها را متوقف کرد.

علاوه بر آن، ماهیت این توکن ها تعداد کم خریداران است. موضوعی که باعث افزایش قیمت می شود که در نهایت قیمت های تمام توکن ها را افزایش می دهد و بازار را برای بسیاری از کاربران غیرقابل دسترس می کند.

چه کسانی می توانند NFT درست کنند؟

از لحاظ فنی همه می توانند این کار را انجام دهند، کافی است یک آثار هنری خلق کنید و آن را به NFT تبدیل کنید و سپس در فروشگاه ها قرار دهید. اما ساخت این توکن ها با توجه به شبکه بلاک چینی و کارمزدها می تواند گران قیمت باشد، موضوعی که باعث می شود بسیاری توان تامین این هزینه و ساخت توکن ها را نداشته باشند.

علاوه بر کارمزد ساخت، فروشگاه ها نیز کارمزد دریافت می کنند و تقریبا بسیاری از عملیات های مورد نیاز پیرامون توکن ها شامل هزینه می شود. بسیاری از زمان ها کارمزدها می تواند بسیار بیشتر از قیمت فروش یک NFT باشند.

با این حال، بسیاری در ایران و جهان از این توکن ها درآمد دارند و شما نیز می توانید آن را امتحان کنید. بزودی در وبلاگ سرمایکس آموزش ساخت و فروش توکن های NFT را می توانید مطالعه کنید.

چه NFT ها محبوبیت خود را حفظ کنند یا چند سال آینده از بازار حذف شوند، در حال حاضر برای بسیاری درآمد ایجاد کرده اند و اساس و پایه فعالیت بسیاری از بخش ها مانند بازی های بلاک چینی هستند.