video thumb

مجمع استخراج کنندگان بیت‌کوین: استخراج بیت‌کوین پایدار تر شده است

در تاریخ ۱۸ ژانویه هیئت استخراج کنندگان های بیت‌کوین (BMC)، بیانیه‌ای راجع به داده‌های جدیدی که به دست آورده بود، منتشر کرد. مباحث اصلی این بیانیه مصرف برق، انرژی مناسب برای استخراج کردن و بازده تکنولوژی بود.

هیئت استخراج کنندگان های بیت‌کوین، مجموعه‌ای از کمپانی های استخراج بیت‌کوین مانند: Bit Digital، BitFury، Bitfarms، AtlasMining و شرکت های دیگری است که به طور داوطلبانه در ماه می سال ۲۰۲۱ تاسیس شده است.

مدیر عامل شرکت میکرو استراتژی (Micro Strategy) یعنی مایکل سایلور (Michael Saylor) که یکی از مهم‌ترین اعضای مجمع BMC به شمار می‌‍رود گفت:”در سه ماهه چهارم شاهد ادامه روندی مثبت بودیم که با افزایش پایداری بیت‌کوین همراه بوده است. دلیل این روند مثبت را می‌توان افزایش سریع استخراج بیت‌کوین در آمریکای شمالی، مهاجرت مردم از کشور چین، استفاده از تکنولوژی مدرن و روی آوردن کشورها به استفاده از انرژی تجدید پذیر دانست.”

طبق گزارشی که از سوی مجمع BMC به دست آمده است حدود ۴۶ درصد از کسانی که پرسش‌نامه این مجمع را تکمیل کرده‌اند از انرژی مناسب دیگری استفاده می‌کنند و اعضای این مجمع نیز در حال مهار کردن استفاده از برق هستند و تنها حدود ۶۶ درصد از انرژی مصرفی این افراد، برق است.

سپس این مجمع با استفاده از داده‌های به دست آمده، درصد استفاده از انرژی متناسب توسط استخراج کننده های بیت‌کوین سرتاسر جهان در سه ماهه چهارم سال را حدود ۵۸٫۵ درصد، تخمین زد. طبق گزارشات این مجمع، این ارقام نسبت به سه ماهه سوم سال حدود ۱ درصد افزایش داشته است.

طبق گفته‌ی موسس شرکت Core Scientific و مجمع BMC یعنی دارین فاینستاین (Darin Feinstein)، نرخ هش (واحد محاسبه توان قدرتی تجهیزات کامپیوتری برای استخراج کردن بیت‌کوین) اعضای این مجمع حدود ۷۷ درصد افزایش یافته است.

مدت زیادی است که درباره‌ی تاثیرات استخراج بیت‌کوین بر روی محیط مذاکره می‌شود و کنگره ی آمریکا در حال آماده شدن برای تحقیق درباره تاثیرات بلاک‌چین بر محیط است. مجلس نظارت بر انرژی ایالات متحده به تازگی جمعی از شاهدان را معرفی کرده است تا برای تاثیرات استخراج بیت‌کوین بر روی محیط زیست شهادت دهند.

در این بین اسامی مدیرعامل شرکت BitFury بعنی برایان بروکز (Brian Brooks) و مدیرعامل شرکت سولونا یعنی جان بلیزیر (John Belizaire) به چشم می‌آید.

به دلیل وجود فشار های دولت و جمعیت، استخراج کننده های بیت‌کوین همواره به دنبال منبع انرژی مناسب برای استخراج کردن هستند. سرمایه گذارانی مانند کوین او لری (Kevin O Leary) که یکی از مجری های برنامه شارک تنک (Shark Tank) بود، گفته است که دنبال خرید سهام شرکت هایی است که برای استخراج کردن از انرژی تجدید پذیر استفاده می‌کنند.

موضوع دیگری که حائز اهمیت است، استفاده از انرژی هسته‌ای می‌تواند باشد. نائب رئیس شرکت گرید (Griid) یعنی هری سودک (Harry Sudock) در همایش Bitcoin and Beyond گفت:”انرژی هسته‌ای فرصت های بسیاری در اختیار ما قرار خواهد داد تا از انرژی پاک استفاده کنیم.”