video thumb

جک دورسی: پروژه دیم اتلاف وقت بود و شرکت متا (فیسبوک) باید روی بیت‌کوین تمرکز می‌کرد

جک دورسی (Jack Dorsey)، بنیان‌گذار توییتر می‌گوید که پروژه ارز دیجیتال دیم (Deim) متا (فیسبوک سابق) ناموفق بود و صرفاً زحمت و زمان تلف شده بود. او معتقد است که این شرکت باید تلاش خود را بر در دسترس‌تر کردن بیت‌کوین برای تمام مردم متمرکز کند.

مایکل سیلور، مدیرعامل میکرواستراتژی (MicroStrategy) در روز سه شنبه با جک دورسی در مورد نحوه ادغام و استفاده شرکت‌ها از بیت‌کوین (BTC) مصاحبه کرد. دورسی گفت که اگرچه فیسبوک پروژه دیم را به دلایل درستی آغاز کرد، اما بهتر بود به جای تلاش برای ایجاد رمزارز خود از یک پروتکل مانند بیت‌کوین استفاده می‌کرد.

دورسی می‌گوید که امیدوار است فیسبوک از پروژه دیم درس‌های زیادی گرفته باشد، هر چند که تلاش و زمان از دست رفته هرگز جبران نخواهد شد. انتقاد دورسی از همتای محبوب و موفق توییتر، یعنی فیسبوک شاید جای تعجب نداشته باشد. دورسی از زمان کناره‌گیری خود از سمت مدیرعامل توییتر اعلام کرد که تمام تمرکز خود را بر روی بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد.

دورسی در ادامه صحبت‌های خود گفت که در این دو یا سه سال زمانی که فیسبوک صرف تلاش برای ایجاد کیف پول و ارز دیجیتال خود کرده بود، می‌توانست صرف دسترسی بیشتر و راحت‌تر مردم به بیت‌کوین در سراسر جهان شود. دورسی ادامه داد که دسترسی بیشتر مردم به بیت‌کوین برای محصولات خود شرکت متا از جمله فیسبوک، اینستاگرام و واتس اپ سودمند خواهد بود.

در سال ۲۰۱۹، شرکت متا که در آن زمان همچنان فیسبوک نام داشت، جزئیات پروژه لیبرا را منتشر کرد. لیبرا پروژه سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک‌چین و همچنین یک ارز دیجیتال بود که شرکت فیسبوک مدت‌ها به دنبال معرفی آن بود؛ اما به دنبال مجموعه‌ای از موانع نظارتی و سابقه نه چندان جالب شرکت فیسبوک، این پروژه در دسامبر سال ۲۰۲۰ مجبور به تغییر نام از لیبرا به دیم شد.

با این حال، شرکت متا اعلام کرد که مالکیت معنوی و سایر دارایی‌های دیم را در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ به ارزش مجموع ۱۸۲ میلیون دلار به شرکت Silvergate Capital Corporation خواهد فروخت و رسماً در این تاریخ، این پروژه بلند پرواز به پایان رسید.