video thumb

جک دورسی به دنبال درآمد پایه همگانی با استفاده از بیت‌کوین

مدیرعامل سابق شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) و حال حاضر بلاک (شرکت Square سابق) یعنی جک دورسی (Jack Dorsey) به همراه یکی از کاندید های کنگره‌ی آمریکا یعنی آریکا رودز (Aarika Rhodes)، به دنبال استفاده از رمزارز بیت‌کوین برای درآمد پایه همگانی (UBI) است. جک دورسی با اشاره به نکات منفی سیستم مالی حال حاضر مانند شفاف نبودن اطلاعات این سیستم گفت:”ابهام و آگاهی نداشتن از اطلاعات تراکنش ها باعث می‌شود مردم به عادت و کارهایی روی بیاورند که برای آن‌ها پیامد خوبی نخواهد داشت. اگر بیت‌کوین تنها یک نکته مثبت داشته باشد، آن شفافیت کامل اطلاعات از جمله، تراکنش ها، کدها و عملیات این رمزارز است.”

به عقیده جک دورسی، بیت‌کوین این قابلیت را دارد که مشکلات ناشی از استفاده از ارز کاغذی را حل کند. او هم‌چنین برای پیشرفت این آزمایش حدود ۵۵ میلیون دلار در سرتاسر ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده است و در این باره گفت:”ما در شرف آزمایش استفاده از بیت‌‎کوین برای درآمد پایه همگانی هستیم.”

این آزمایش شامل تعداد کمی از فروشندگان و تاجران خواهد بود که همگی طرفداران بیت‌کوین هستند. جک دورسی پس از انجام این آزمایش، میزان رضایت و اشتیاق کاربران را خواهد سنجید و برای راه اندازی این سیستم به صورت جهانی تلاش خواهد کرد. آریکا رودز نیز موافقت خود را با این برنامه اعلام کرده است و طبق باور او، استفاده از رمزارز بیت‌کوین باعث کاهش هزینه‌ کارمزد بانک ها خواهد شد.

رودز در این باره ذکر کرد:”زمانی که از اینترنت و رمزارز دیجیتال برای تراکنش ها استفاده کنید، مقدار کارمزد بسیار کاهش پیدا می‌کند که این کاهش برای تمامی اقشار مردم تغییری مثبت محسوب می‌شود.”

جک دورسی از دیدگاه سواد مالی گفت که پذیرش بیت‌کوین تفکری بلند مدت به متقاضیان خواهد داد. او اضافه کرد:”حتی داشتن بیت‌کوین تفکر افراد را به سوی دیدگاهی مثبت تغییر خواهد داد. این تغییر رفتار باعث تشویق فروشندگان و تاجران خواهد شد تا مانند آن‌ها عمل کنند.”

همراه با نکات مثبتی که جک دورسی به آن‌ها اشاره داشت، او هم‌چنین به پیامد های منفی آن‌ نیز اشاره داشت. او در آخر به عملکرد پایین دولت ها و راه‌ حل آن‌ به وسیله بیت‌کوین پرداخت و گفت:” اگر دولت ها به دنبال کمک به مردم هستند بهتر است به طور مستقیم به آن‌ها کمک مالی کنند تا این‌که از آن بودجه برای ساختن سازمان های حمایتی استفاده کنند.”

در یکی از آخرین مصاحبه های جک دورسی با مدیر عامل سازمان MicroStrategy یعنی مایکل سایلور (Michael Saylor)، او بر این عقیده بود که متا (فیس‌بوک سابق) بجای راه‌اندازی رمزارز اختصاصی خود یعنی دیم (Diem) باید از سیستمی مانند بیت‌کوین استفاده می‌کرد. او هم‌چنین بر این باور بود که استفاده بیشتر از بیت‌کوین سود بسیار زیادی به پیام‌رسان های این شرکت مانند اینستاگرام (Instagram)، واتس‌اپ (WhatsApp) و فیس‌بوک مسنجر (Facebook Messenger) خواهد رساند.