video thumb

تحلیلگران می‌گویند که افزایش قیمت اتریوم به ۳ هزار دلار قابل اطمینان نیست و ممکن است روند همچنان نزولی باشد

تجزیه و تحلیل‌های منتشر شده از نمودار قیمتی توکن اتر شبکه اتریوم (ETH)، نشان می‌دهد که روند نزولی سه ماهه به چند دلیل از بین رفته است. محدوده قیمتی فعلی اتر ۳۱۰۰ دلار است که بهبود ۴۳ درصدی در ۱۵ روز گذشته را نشان می‌دهد.

با این حال، نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که اتر آماده صعود به ۴۰۰۰ دلار و بالاتر است، چرا که این اتفاق تا حد زیادی به نحوه موقعیت‌گیری تریدرها و شاخص‌های زنجیره‌ای شبکه اتریوم بستگی دارد. برای مثال هزینه تراکنش‌های شبکه اتریوم که بیش از ۳۰ دلار است همچنان بر قیمت توکن این شبکه تأثیر گذاشته است و باید دید که چه عاملی می‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و باعث افزایش قیمت شود.

از زمان اصلاح ۵۵٫۶ درصدی اتر از قیمت ۴۸۷۰ دلار و نزول به ۲۱۶۰ دلار در ۲۴ ژانویه، بیت‌کوین موفق نشد که مقاومت ۴۵,۵۰۰ دلاری خود را بکشند و تحلیلگران اصلاح ۱۲ درصدی بازار را محتمل‌ترین سناریو ممکن می‌دانستند.

تریدرهای خرده فروش بازار چندان به بازگشت قیمتی امیدوار نیستند

برای اطمینان از بازگشت قیمتی اتر، باید داده‌های معاملات فیوچرز قراردادهای دائمی را تجزیه و تحلیل کرد. در هر قرارداد فیوچرز، آمار موقعیت‌های خرید و فروش همیشه با یکدیگر مطابقت دارند، اما استفاده از این اهرم‌ها متفاوت است. در نتیجه، صرافی به هر طرفی که اهرم بیشتری بخواهد درخواست فاندینگ ریت می‌کند و این کارمزد دریافتی را به طرف مخالف اهرم خرید یا فروش پرداخت می‌کند.

این شاخص به طور کلی به ما نشان می‌دهد که تریدرهای خرده‌ فروش بازار تا چه حدی هیجان‌زده هستند و تا چه حدی به بازگشت قیمتی اتر اطمینان دارند. در چند ماه گذشته فاندینگ ریت اندکی در ناحیه منفی قرار داشته که منعکس کننده احساسات نزولی در بازار است. با توجه به وضعیت این شاخص، باید گفت که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد تریدرهای خرده فروش بازار به بازگشت قیمتی اتر اطمینان دارند.

اکنون باید داده‌های زنجیره‌ای شبکه اتریوم را نیز تجزیه و تحلیل کرد تا متوجه شد که آیا این عدم اطمینان صرفاً مرتبط به معاملات اهرمی فیوچرز است یا خیر. رابطه مشخصی بین قیمت اتر و استفاده از شبکه اتریوم وجود ندارد، اما حجم پایین تراکنش‌ها و کاهش کاربران فعال شبکه می‌تواند برای افزایش قیمت اتر نگران‌کننده باشد.

داده‌های زنجیره‌ای شبکه اتریوم نگران‌کننده است

میانگین تراکنش‌های روزانه شبکه اتریوم در حال حاضر ۶٫۲ میلیارد دلار است و ۵۵ درصد کاهش نسبت به اوج این شبکه در ماه دسامبر را نشان می‌دهد، لازم به ذکر است که از پایین‌ترین سطح شبکه در یک سال اخیر که ۵٫۶ میلیارد دلار بود فاصله زیادی ندارد؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از توکن اتر در لایه اول اتریوم نشانه‌هایی از رشد نشان نمی‌دهد.

تحلیلگران همچنین باید شاخص‌های استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه را نیز بررسی کنند. نباید فراموش کرد که ارزش کل قفل شدت (TVL) به شدت بر روی پلتفرم‌های وام‌دهی و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) متمرکز است. اندازه‌گیری و بررسی تعداد آدرس‌های فعال این برنامه‌ها می‌تواند دیدگاه بهتری از وضعیت قیمتی اتر ارائه دهد.

به غیر از بازار NFT شرکت اپن‌سی (Opensea)، برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم ۲۸ درصد کاهش در تعداد آدرس‌های فعال خود داشته است. این داده‌ها بسیار ناامیدکننده است، چرا که شبکه اتریوم به طور خاص برای میزبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است و کاهش آمار این برنامه‌ها در شبکه نمی‌تواند نشانه خوبی باشد.

تحلیلگران به طور کلی حرکت قیمت اتر به بالای ۳۰۰۰ دلار را به عنوان یک تله گاوی بالقوه معرفی می‌کنند، مگر اینکه معاملات اتر و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز افزایشی در روزهای آینده داشته باشند. تریدرهای خرده فروش با توجه به نرخ فاندینگ ریت چندان به بازگشت قیمتی اتر اطمینان ندارند، با این حال ممکن است تا روزهای آینده این موضوع تغییر کند و نشانه‌هایی از افزایش در اهرم‌های بلند‌مدت معاملات فیوچرز دیده شود.