video thumb

کارمزد تراکنش‌های اتریوم به پایین‌ترین سطح خود از آگوست ۲۰۲۱ تاکنون رسیده است

هزینه‌ گس تراکنش‌های بلاک‌چین اتریوم (ETH) به پایین‌ترین سطح خود از آگوست سال ۲۰۲۱ تا به امروز رسیده است، اما همچنان ارزان نیست. بر اساس داده‌های شرکت کوین‌متریکس (Coinmetrics)، میانگین هفت روزه کارمزد تراکنش‌های اتریوم تا ۹ مارس بالغ بر ۱۱٫۱۴ دلار بوده است و پایین‌ترین سطح کارمزد تراکنش‌های اتریوم تا به امروز است. این در حالی است که در اواسط سال گذشته، میانگین کارمزد شبکه افزایش چشمگیری داشت و به ۵۵ دلار رسیده بود.

در زمان نگارش این مقاله، به نظر می‌رسد که ازدحام شبکه اتریوم بسیار پایین آمده است و داده‌های اتراسکن (Etherscan) هزینه هر گس (Gas) اتریوم را در حدود ۳۰ Gwei (1.53 دلار) دلار محاسبه کرده‌ است. داده‌های شرکت وای‌چارتس (Ycharts) همچنین نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر گس اتر از ابتدای سال جدید میلادی به سرعت در حال کاهش بوده است و از ۲۱۸ Gwei در ۱۰ ژانویه به ۴۰ Gwei در روز گذشته کاهش پیدا کرده است.

در اوج رشد توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) و بخش‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، شبکه اتریوم در سال ۲۰۲۱ بارها به دلیل کارمزدهای بالای تراکنش‌های خود مورد انتقاد قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد که کمتر شدن هزینه تراکنش‌ها و گس شبکه به کاهش علاقه مردم به NFT و حوزه دیفای مرتبط باشد که از ابتدای سال جاری آغاز شده و منجر به ازدحام کمتر شبکه اتریوم شده است.

بر اساس داده‌های دی‌اپ‌رادار (DappRadar) از اکوسیستم اتریوم در ۳۰ روز گذشته، به نظر می‌رسد که ۹ بازار از ۱۰ بازار برتر اکوسیستم اتریوم شاهد کاهش حجم معاملاتی خود بوده‌اند، به طوری که دو بازار ان‌اف‌تی LooksRare و OpenSea به ترتیب ۷۸٫۲۷ درصد و ۳۴٫۷۵ درصد کاهش داشته‌اند. صرافی‌های غیرمتمرکز اکوسیستم اتریوم نیز وضعیت بهتری ندارند و ۸ پروژه از ۱۰ پروژه برتر آن در ماه گذشته از نظر ارزش کل قفل شده (TVL) و قیمت توکن‌ها در روندی کاهشی قرار داشته است.