سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

نفرت غیرضروری پیرامون ارزهای دیجیتال و NFT

امروزه به نظر می رسد که NFT ها مقصر همه چیز هستند، پولشویی، ایجاد بدبینی نسبت به ارزهای دیجیتال در نگاه مردم، آسیب های زیست محیطی، عدم درک هنر و نابودی اقتصاد از جمله انتقادهایی هستند که نسبت به این توکن های غیرقابل معاوضه شنیده می شود.

در اواخر ژانویه، فردی به نام Dan Olson معروف به Folding Ideas یک ویدیو با عنوان Line Goes Up در یوتیوب منتشر کرد. این تولیدکننده محبوب در این ویدیو شکایت هایی را نسبت به توکن های غیرقابل معاوضه مطرح کرد که توانست بازدید بسیار خوبی نیز (بیش از ۷ میلیون بازدید) جذب کند.

اولسون در این ویدیو استدلال می کند که ارزهای دیجیتال تنها به این دلیل خرید و فروش می شوند زیرا یک احمق دیگر وجود دارد که آن را خریداری کند. توکن های غیرقابل معاوضه، برنامه های غیرمتمرکز و بازی های بلاک چینی تنها در تلاش برای پیدا کردن احمق های بیشتری هستند. احمق هایی که آنها را خریداری می کنند و شریک جرم کلاهبرداری ها می شوند.

به گفته او توکن های غیرقابل معاوضه زشت، متمرکز و بیهوده هستند، از هنر سواستفاده می کنند و به محیط زیست آسیب می زنند. اولسون معتقد است که علاقه مندان به ارزهای دیجیتال آدم های وحشتناکی هستند که قضاوت ضعیف و سواد اجتماعی پایینی دارند؛ او تنها نیست و بسیاری در فضای مجازی مخالف NFT ها هستند.

فضای توکن های غیرقابل معاوضه بی نقص نیست و انتقادهایی وجود دارد. کلاهبرداران در این بازار وجود دارند، برنامه های غیرمتمرکز آنطور که باید نتوانسته اند امن و قابل دسترس باشند، اتریوم نقص های بزرگی دارد و بازی های بلاک چینی نیز از مشکلات خود رنج می برند. غیرقابل انکار است که در تاریخ فعالیت ارزهای دیجیتال بارها پروژه های شکست خورده و کلاهبرداری های بزرگی را مشاهده کردیم. مردم و فعالان بازار حق دارند تا به این مشکلات اشاره کنند، اما مسئله اصلی در نتیجه گیری است.

برخی از مردم ارزهای دیجیتال را اشتباه درک و استفاده می کنند، اما این باعث نمی شود که ارزهای دیجیتال بی فایده باشند. برخی افراد NFT هایی به قصد کلاهبرداری می سازند اما این باعث نمی شود پروژه های NFT چیز بدی باشد. توضیح ارزش NFT ها با یافتن بدترین نمونه های ممکن از نحوه استفاده از آنها مانند توضیح ارزش اینترنت با تهیه لیستی از بدترین وب سایت های ممکن است.

در بازار توکن های غیرقابل معاوضه مانند هر بازار و فضای دیگری، نمونه های بد و سواستفاده هایی وجود دارد. اما نمی توان با این نمونه ها این بازار را سنجید و نتیجه گیری کرد. همانند اینترنت که کیفیت و موارد استفاده آن به وبسایت هایی که از آنها بازدید می کنید بستگی دارد، این امر در مورد NFT ها نیز صادق است.

چیزی به نام هنر NFT وجود ندارد

جالب است بدانید یکی از شکایت های رایج پیرامون توکن های غیرقابل معاوضه، زشت بودن آنها است. فریبنده، زیبا یا فوق العاده ترسناک بودن این توکن ها نمی تواند توصیف کننده آنها باشد. برای هرکسی که NFT ها را درک می کند، بلافاصله واضح است که این انتقادها بی معنی هستند. نه فقط به این دلیل که هنر ذهنی است و هیچ کس صلاحیت ندارد یک ژانر هنری را ناشایست اعلام کند، بلکه به این دلیل که NFT ها اصلاً یک ژانر هنری نیستند. در اصل این توکن ها به هیچ چیز شبیه نیستند. آنها را می توان به هر تصویر و یا به هیچ تصویری مرتبط کرد. توکن های غیرقابل معاوضه یک سبک هنری نیستند، بلکه ابزاری هستند که هنرمندان می توانند از آنها استفاده کنند و این توکن ها عامل خلق و ایجاد هنر نبودند و نخواهند بود.

مثال از NFT

NFT برای عکس ها، آهنگ، املاک مجازی، اشعار، میم ها، آیتم های بازی های ویدیویی، قراردادهای مالی و فعالیت های ورزشی وجود دارد. هر کسی که به شما بگوید NFT ها زشت هستند، مانند کسی است که فقط فیلم های مارول را تماشا کرده و با اطمینان ادعا می کند که فیلم ها ذاتاً غیر واقعی هستند.

ارزهای دیجیتال مفید هستند، برای همین است که مردم از آنها استفاده می کنند

بسیاری این عقیده را دارند که بیت کوین نمی تواند مسئله یا مشکلی را حل کند. همانند اولسون که درباره ارزهای دیجیتال می گوید:”ارزهای دیجیتال هیچ کاری را برای رفع ۹۹ درصد مشکلات بانکداری های امروزه نمی کنند، زیرا این مشکلات مربوط به رفتار انسان ها است. آنها مشوق و دارای ساختار اجتماعی هستند. مشکل اصلی این است که مردم چه رفتاری دارند، نه ساختمانی که در آنجا حضور دارند.”

این درست است که بیت کوین بانک ها یا افراط سرمایه داری را حذف نمی کند، اما نه ارزهای دیجیتال بلکه هیچ فناوری امروزه نمی تواند این کار را انجام دهد. این ایده که بیت کوین آمده است تا بانک ها را حذف کند، یک استدلال عجیب و غیرواقعی است. خود ساتوشی سازنده بیت کوین بارها درباره امکان استفاده بانک ها از بیت کوین صحبت کرده است. هدف بیت کوین هرگز رفع تمام مشکلات موجود در اقتصاد جهان نبوده است، بلکه این است که بی ارزش کردن ثروت یا سانسور و کنترل معاملات را غیرممکن کند. اینکه این مشکلات ارزش حل شدن را دارند یا خیر جای بحث دارد، اما بیت کوین در هدف خود موفق بوده است.

بیت کوین امروزه نیز موارد استفاده مختلفی در سراسر جهان پیدا کرده است، علاوه بر کشور السالوادور که آن را به عنوان پول رسمی کشور استفاده می کند، در جنگ روسیه-اوکراین نیز به خوبی مشاهده شد که در زمان هایی که بانک و روش های سنتی مردم را ناامید می کنند چگونه ارزهای دیجیتال به کمک مردم می آیند. ارزهای دیجیتال همچنین برای مردمی که حساب بانکی ندارند این فرصت را فراهم کرده اند تا معاملات مالی دیجیتالی را داشته باشند. تنها صرافی های ارزدیجیتال میلیون ها کاربر و علاقه مند به ارزهای دیجیتال دارند.

اینکه بیت کوین خوب است یا بد می تواند جای بحث داشته باشد اما موارد استفاده و کارایی آن برای بسیاری از مردم جهان ثابت شده است و به هیچ وجه نمی توان گفت بیت کوین و ارزهای دیجیتال بی فایده هستند. بسیاری از مخالفان ارزهای دیجیتال، دلایلی که مردم از آنها استفاده می کنند را نادیده می گیرند و با بررسی برخی از اهداف غیرمنطقی و غیرواقعی نتیجه می گیرند که ارزهای دیجیتال شکست خورده اند.

آیا NFT ها بی فایده هستند؟

منتقدان توکن های غیرقابل معاوضه بر این باور هستند که NFT ها آنطور که تبلیغ می شوند کار نمی کنند. تصاویری که به آنها ارجاع می دهند می توانند گم یا جایگزین شوند یا همان تصویر را می توان به توکن های مختلف در زنجیره های دیگر تبدیل کرد. این دیدگاه که NFTها برای اثبات اصالت آنطور که باید مفید نیستند درست است، اما نباید از این نتیجه گرفت که NFT ها اصلا مفید نیستند.

NFT ها نمی توانند اصالت هنر را اثبات کنند زیرا اصالت یک ارزیابی ذهنی توسط مخاطب است، نه کیفیت خود هنر. افراد ممکن است در مورد اینکه کدام نسخه از یک اثر هنری معتبرتر است یا چقدر اصالت باید مهم باشد، اختلاف نظر داشته باشند. هیچ فناوری وجود ندارد که بتواند اصالت را اثبات کند زیرا اصالت یک ویژگی فنی نیست و این هرگز هدف NFT ها نبود.

آنچه توکن های غیرقابل معاوضه می توانند ثابت کنند این است که چه کسی توکن را ساخته، چه کسی آن را در اختیار دارد و اکنون مالک آن است. با اینکه مخالفان می گویند این مورد نمی تواند اصالت را ثابت کند، اما دلیل نمی شود که بی ارزش باشد. مستندسازی منشأ هنرهای زیبا علیرغم محدودیت‌هایی که دارد، یک خدمت گران قیمت و ارزشمند است. NFT ها می توانند همان خدمات را با ضمانت های بسیار قوی تری ارائه دهند.

معایب NFTها؟

برخی به تصاویر و توکن های بد NFT اشاره می کنند و نتیجه می گیرند که این توکن ها بیهوده هستند. اما این تنها نقدی نیست که به این توکن ها وارد می شود. مخالفان معمولا ۳ دلیل را برای بد بودن توکن های غیرقابل معاوضه لیست می کنند:

  • NFTها برای محیط زیست مضر هستند
  • NFTها برای کاربران خطرناک هستند
  • NFTها از هنرمندان سواستفاده می کنند

بهتر است هرکدام را جدا بررسی کنیم.

تاثیر محیطی NFT ها

تاثیر زیست محیطی فعالیت ارزهای دیجیتال به طور کلی موضوعی بزرگ و پیچیده است که سالها مرکز بحث میان موافق ها و مخالف های ارزدیجیتال بوده است. داده ها نشان می دهد که آثار زیست محیطی و مصرف انرژی فعالیت ارزهای دیجیتال از جمله استخراج بیت کوین به حدی نیست که تا این اندازه نگرانی ایجاد شود، اما بیایید فرض کنیم که فعالیت ارزهای دیجیتال برای محیط زیست بسیار مخرب است. این موضوع برای NFT ها چه معنایی دارد؟

اینکه استخراج‌کنندگان چقدر انرژی برای اعتبارسنجی شبکه خرج می‌کنند، تابعی از میزان درآمدی است که استخراج‌کنندگان از استخراج به دست می‌آورند؛ هر چه ماینرها دستمزد بهتری دریافت کنند، تمایل بیشتری به استخراج دارند. هر چیزی که درآمد استخراج‌کنندگان را افزایش دهد ردپای انرژی شبکه را افزایش می دهد و هر چیزی که درآمد استخراج‌کنندگان را کاهش دهد این ردپای انرژی را کاهش می دهد. پس برای کاهش ردپای محیطی استخراج اثبات کار، سود استخراج ارزهای دیجیتال باید کمتر شود.

هنگامی که کاربران NFT ها را معامله می کنند، هزینه تراکنش را به استخراج کننده می پردازند که تا حدودی درآمد استخراج را افزایش می دهد. اما، این کارمزدها متناسب با تعداد دفعات جابجایی NFTها است، نه ارزش آنها. برای مثال گران ترین مجموعه NFT محبوب حال حاضر یعنی Bored Ape Yacht Club از زمان آغاز فعالیت روزانه حدود ۲۰۰ تراکنش انجام داده است. برای مقایسه، این عدد در شبکه اتریوم حدود ۱٫۲ میلیون تراکنش روزانه است.

از سوی دیگر، اکثر NFT ها بر اساس اتریوم قیمت گذاری می شوند؛ بنابراین هر کسی که یک NFT خریداری کند، ETH را می فروشد. وقتی قیمت بسیاری از NFT ها افزایش می یابد، به این معنی است که افراد زیادی اتریوم را می فروشند، و بسیاری از افرادی که اتریوم می فروشند، قیمت را پایین می آورند. استخراج کنندگان پول خود را به شکل اتریوم دریافت می کنند، پس بنابراین هرچیزی که بر قیمت اتریوم فشار وارد کند بر درآمد آنها نیز اثرگذار است. به عبارت دیگر، هر بار که قیمت یک پروژه NFT افزایش می یابد، در واقع خبر بدی برای استخراج کنندگان اتریوم است.

هر کسی که یک داستان ساده در مورد یک سیستم اقتصادی برای شما تعریف کند، بیش از حد ساده‌سازی می‌کند و در واقع، این موضوع بسیار پیچیده تر است. اما، NFT ها در نهایت بخشی از یک اکوسیستم بزرگ و پیچیده هستند و مشخص نیست که آیا آنها استخراج را سودآورتر می کنند یا به طور کلی کمتر.

خطر برای کاربران

در نگاه کلی مخالفان، NFT ها صرفا ابزاری برای سواستفاده کلاهبرداران از مردم هستند. اما ماهیت توکن های غیرقابل معاوضه کلاهبرداری نیست. این ضعف دانش کاربران یا سواستفاده کلاهبرداران است که این شرایط را ایجاد کرده است و ما باید کلاهبرداران را سرزنش کنیم. کلاهبرداری و سرقت ها قبل از NFT نیز وجود داشته اند و تقریبا هرجایی که پول در جریان باشد، ردپای آنها نیز پیدا می شود.

امیدوار کردن بیش از حد سرمایه گذاران ساده لوح و به جیب زدن پول آنها چیز جدیدی نیست و در بازار NFT نیز دیده می شود. NFT ها واقعاً هیچ چیز جدید یا متفاوتی را در مورد کلاهبرداری ها امکان پذیر نمی کنند. NFT ها ابزار کلاهبرداری در اختیار سودجویان قرار نمی دهد، این آنها هستند که از NFTها برای اهداف خود استفاده می کنند.

همچنین ادعا می شود که NFT ها می توانند حاوی کدهای ویروسی باشند و به مانند یک بمب در کیف پول کاربران قرار می گیرند. موضوعی که اشتباه است، این توکن ها حاوی کد نیستند. هنگامی که شخصی برای شما یک NFT می فرستد، آنچه در واقع اتفاق می افتد این است که رکوردی به زنجیره بلوکی ارسال می شود که باعث می شود قرارداد هوشمند برای آن NFT به آدرس شما مجوزهای جدیدی بدهد.

هیچ چیزی در هیچ کجا قرار نمی گیرد که بتواند ویروسی را منتقل کند. NFT خود فقط یک رکورد است که در زنجیره بلاک نوشته شده است، نه یک محوله دیجیتالی. هدف کلاهبردارانی که از NFT های ویروسی استفاده می کنند، تزریق کد نیست، بلکه متقاعد کردن قربانیان برای رفتن به وب سایت مهاجم و امضای یک تراکنش مخرب است. یک NFT مانند این مانند یک ایمیل هرزنامه است که قربانیان را به یک سایت فیشینگ می کشاند، موضوعی که باعث می شود آن یک طعمه باشد نه یک حمله.

افراد بد از ابزارهای زیادی استفاده می کنند که افراد خوب نیز از آنها استفاده می کنند. فروشندگان مواد مخدر از دلار استفاده می کنند، تروریست ها تلفن همراه دارند و هیتلر شلوار می پوشید. وقتی افراد بد از یک فناوری استفاده می کنند، دلیلی نمی شود که با آن فناوری مخالفت کنیم.

کسب درآمد با NFT

آخرین مبحث مطرح شده این است که NFT ها برای هنرمندان بد هستند. باوری که رایج است، اما در واقعیت مشاهده می کنیم که این توکن ها برای بسیاری از هنرمندان یک راه درآمدی و برای بسیاری از علاقه مندان راهی برای حمایت از هنرمند مورد علاقه خود ایجاد کرده اند. به عنوان مثال، Beeple، اثر هنری خود را به قیمت ۶۹٫۳ میلیون دلار با کمک NFT فروش رساند.

گران ترین NFT فروخته شده

امروزه بسیاری از هنرمندان مطرح جهان از NFT ها استقبال می کنند. این توکن ها همچنین این فرصت را برای هنرمندان کمتر شناخته شده ایجاد کرده اند تا جامعه علاقه مندان خود و راهی برای کسب درآمد پیدا کنند. موضوعی که می تواند عامل ادامه فعالیت آنها و انتشار آثار هنری بیشتر و جذاب تر باشد.

آیا باید NFT ها از بین بروند؟

موضوع مهم درباره NFTها این است که نیاز نیست تمام افراد آنها را درک کنند یا بدانند که چرا آنها خرید و فروش می شوند. کاملا منطقی است که بسیاری از افراد جهان به این توکن ها اهمیتی ندهند. اما در سمت مقابل همچنین غیرقابل درک است که چرا باید افرادی نسبت به این توکن ها ناراحت و عصبانی باشند.

NFT ها باعث کلاهبرداری، سرقت یا فاجعه زیست محیطی نمی شوند. آنها برای هنرمندان خوب هستند و اغلب مورد علاقه کلکسیونرها هستند. آنها هنر بدی نیستند زیرا اصلاً نوعی هنر نیستند. آنها ابزاری هستند که هنرمندان می توانند از آن استفاده کنند.

در نهایت به صورت خلاصه می توانیم بگوییم که NFTها نباید موضوع بزرگی برای تمام مردم جهان باشد، این توکن ها بازار و علاقه مندان خود را دارند، اینکه برخی به آنها علاقه دارند و مبالغ بالایی را برای خرید آنها هزینه می کنند موضوعی است که قرن ها برای هنرها و برخی کالاهای به ظاهر بی ارزش توسط انسان ها پرداخت می شود. حتی اگر آنها را بی فایده می دانید، لازم نیست شمشیر دست خود بگیرید و به دنبال حمله به علاقه مندان NFT باشید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location