video thumb

STEPN چیست؟ ورزش کنید و درآمد داشته باشید

STEPN و توکن (GMT) یک برنامه وب ۳ در حوزه سبک زندگی با ویژگی های مختلفی مانند بازی و ارتباط اجتماعی است. موفقیت و محبوبیت اصلی این برنامه به دلیل ترکیب جذاب ورزش و سلامتی همراه با کسب درآمد است و اجرای آن در بلاک چین این فرصت را فراهم کرده است تا شاهد رشد زیاد قیمت توکن و افزایش توجه ها به آن باشیم.

ایده این برنامه زندگی سالم را در میان علاقه مندان و کاربران ترویج می کند و همچنین فرصتی را برای کسب درآمد در اختیار آنها قرار می دهد. STEPN توسط یک استودیو فن تک مستقر در استرالیا به نام Find Satoshi lab طراحی شده است. این شرکت در گذشته به دلیل کسب رتبه تیم برتر در مسابقات توسعه بازی شبکه سولانا مورد توجه قرار گرفت و اکنون با افزایش قیمت توکن GMT به میزان بیش از ۲ هزار درصد، یکی از بهترین عملکردهای توکن وب ۳ در سال ۲۰۲۲ را ثبت کرده اند.

STEPN چگونه کار می کند؟ ثبت نام و شروع فعالیت در STEPN

پس از دانلود و نصب برنامه در موبایل از وبسایت Stepn، کاربر باید مراحل ثبت نام را تکمیل کند. در حال حاضر ثبت نام در این برنامه کار راحتی نیست زیرا سازندگان کاربران را مجبور می کنند تا برای فعال سازی حساب یک کد تایید وارد کنند، اما این کد تایید به ایمیل یا شماره همراه ارسال نمی شود؛ بلکه در کانال تلگرامی یا دیسکورد این تیم قرار می گیرد. روزانه تنها ۲۰۰۰ کد موجود می شود که باعث شده است بسیاری نتوانند پروفایل خود را تکمیل کنند. هرچند به گفته تیم توسعه دهنده، این یک رویکرد موقت و برای جلوگیری از ورود طیف بزرگی از کاربران به برنامه ایجاد شده است و احتمالا بزودی شاهد تغییر آن باشیم.

پس از تکمیل پروفایل و ورود به برنامه، کاربران باید کیف پول ارزدیجیتال خود را به برنامه متصل کرده و با خرید سولانا (SOL) و خرید کفش ورزشی NFT، سفر خود را آغاز کنند. SOL ارز اصلی برای معاملات برنامه STEPN است و خرید و انتقال آن به کیف پول برنامه برای کاربران اجباری است.

NFT کفش ورزشی که با سولانا قابل خریداری هستند، ابزار مورد نیاز برای شروع کار با STEPN هستند. پس از خرید و فعال سازی کفش ورزشی، کاربران می توانند با دویدن در فضای باز در هر نقطه جهان، امتیاز کسب کنند. این امتیازها به عنوان ارز بازی جمع آوری می شوند و از آنها می توان برای جوایز مختلفی مانند ارتقای کفش، ارتقا سطح یا تبدیل آنها به پول دنیای واقعی استفاده کرد.

STEPN-کفش

همانطور که گفته شد خرید کفش NFT نیز اجباری است و تنها پس از خرید کفش است که می توانید فعالیت خود را در برنامه آغاز و روزانه توکن های GST دریافت کنید. دریافت توکن GST با انجام کارهای مختلفی مانند پیاده روی و دویدن در مسیرهای انتخابی قابل انجام است. کسب توکن های GST نیازمند انرژی است که از طریق کارهای انجام شده توسط شما در برنامه محاسبه می شود.

فرمول حال حاضر به این شکل است که کاربران به ازای هر ۵ دقیقه حرکت، ۱ انرژی دریافت می کنند. اما دریافت انرژی تنها زمانی امکان پذیر است که کاربر کفش NFT خریداری و در اختیار داشته باشد.

پس از انجام موفقیت آمیز تمام مراحل ثبت نام، کاربران می توانند وضعیت پیشرفت و گزارش کار خود را در برنامه مشاهده کنند. برنامه می تواند راه رفتن، دویدن یا وسایل نقلیه را شناسایی کند و بر مبنای آن محاسبات را انجام دهد. کاربران تنها در صورتی که از ماهیچه های خود استفاده کنند قادر به دریافت توکن های GMT هستند و سوار بودن بر وسیله نقلیه یا تقلب محاسبه نخواهد شد، زیرا هدف اصلی STEPN ایجاد فرصتی برای ورزش و ارتقای سلامت جامعه است.

برنامه آینده STEPN

قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، مهم است نقشه راه و برنامه تیم توسعه دهنده برای پروژه و توکن آن بدانید. تیم STEPN طی چند ماه گذشته پس از اجرای موفقیت آمیز آزمایشی برنامه، آن را به شکل عمومی در اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه کردند و در ادامه بازار و امکان معاملات در آن فراهم شد. هم اکنون طبق وبسایت تیم STEPN، برنامه ریزی شده است تا در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲، بازار و کیف پول این برنامه ارتقا پیدا کند و در ادامه شاهد اضافه شدن ماموریت های روزانه/هفتگی، سیستم دستاوردها و امکان قرض گرفتن NFT از دیگر کاربران خواهیم بود.

STEPN

در انتهای سال ۲۰۲۲ همچنین امکان برگزاری مسابقه ماراتن آنلاین و دیگر رویدادهای آنلاین در این برنامه وجود دارد. در این بین همچنین تیم توسعه دهنده این فرصت و پتانسیل را دارند تا با شرکت های بزرگ و محبوب ورزشی همکاری داشته باشند که می تواند به رشد توکن این پروژه کمک کند.

توکن های STEPN

برنامه STEPN در کل دو توکن دارد، GMT و GST که هرکدام در بخشی از برنامه فعالیت دارند و تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد.

GMT (مخفف توکن گرین متاورس، Green Metaverse Token) توکن اصلی پروژه و توکن حاکمیتی است که می‌توان آن را از طریق دویدن و فعالیت های مختلف در برنامه بدست آورد. از این توکن برای بخش های مختلفی از جمله ارتقا سطح، تغییر نام کفش و دیگر فعالیت ها می توان استفاده کرد؛ اما کاربرد اصلی این توکن را می توانیم توزیع سود بین کاربران برنامه بدانیم. این توکن تعداد عرضه کل محدود ۶ میلیاردی دارد و با برنامه های توکن سوزی STEPN، عرضه کل به مرور زمان کمتر خواهد شد.

GST (مخفف توکن گرین ساتوشی، Green Satoshi Token) یک توکن کاربردی است که به سرمایه گذاری نیاز ندارد و از آن می‌توان برای خرید ابزار و برخی فعالیت های برنامه از جمله تعمیر کفش استفاده کرد. برخلاف توکن GMT، عرضه GST نامحدود است.

توکن GMT و چشم انداز آینده

برنامه STEPN سه موضوع پرطرفدار در دنیای بلاک چین را با هم ترکیب می کند که دلیلی اصلی محبوبیت آن در بین کاربران ارزهای دیجیتال است. STEPN یک برنامه وب ۳ است که جنبه های فعالیت های اجتماعی و بازی را به گونه ای نوین و جذاب ارائه می کند. کاربران نه تنها با دیگر اعضای جامعه در تعامل هستند، بلکه ضمن کسب ارزدیجیتال به عنوان پاداشی برای تلاش های خود، به سلامت و ورزش نیز می پردازند.

در یکی از آخرین خبرهای منتشر شده، یکی از همکاران آدیداس به تیم توسعه دهنده STEPN اضافه شده است که قطعا پیامی مثبت برای سرمایه گذاران نهادی پیرامون آینده این برنامه و حتی نشانی از احتمال همکاری آدیداس با STEPN در آینده نزدیک باشد.

با ارزش بازار ۹۶۰ میلیون دلاری، توکن بومی STEPN هم اکنون در جایگاه ۵۳ بازار است و با اینکه از اوج قیمتی خود در نزدیکی ۴٫۲ دلار فاصله گرفته است، اما همچنان با قیمت ۱٫۶ دلاری رشد خوبی را نسبت به سه ماه گذشته از قیمت ۰٫۱۵ دلار ثبت کرده است. در حال حاضر گمانه زنی ها پیرامون حرکت بعدی این توکن ادامه دارد و با اینکه برخی تحلیلگران افزایش قیمت و حرکت به سمت ۵ دلار را نزدیک می بینند، اما برخی نیز نسبت به حبابی بودن این قیمت و سقوط قیمتی هشدار می دهند. در حال حاضر ارزش بازار GMT رقم پایینی است و می توان هرگونه افزایش یا کاهش شدید قیمتی را انتظار داشت.