video thumb

بازی‌های بلاک‌چین با وجود چالش‌ها رونق چشمگیری داشته‌اند

فناوری بلاک‌چین از فناوری‌های جدید و رو به رشد دنیای امروز ما است که در چند سال گذشته در زمینه‌های مختلف پیشرفت کرده و درب جدیدی از آینده را بر روی بشریت باز کرده است. بلاک‌چین فناوری است که به ارزهای دیجیتال محبوبی چون بیت‌کوین و اتریوم قدرت بخشیده است، اما این فناوری صرفاً مختص ارزهای دیجیتال نیست و در این چند سال اخیر بازی‌های ویدیویی هم به سمت این فضا روی آورده‌اند و مشغول فعالیت در بلاک‌چین هستند.

بازیکنان بازی‌های ویدیویی که به اختصار گیمر شناخته می‌شوند، به آرامی در حال روی آوردن به بازی‌های این فضا هستند. در این نوع بازی‌ها، شما مالک دارایی‌های درون بازی‌ هستید و می‌توانید هر زمان که خواستید آن‌ها را به پول نقد تبدیل کنید. این بازی‌ها به طور کلی بر اساس مدل P2E (بازی کن و درآمد کسب کن) طراحی شده‌اند و به گیمرها اجازه می‌دهند با سرمایه‌گذاری یا بازی کردن درآمد کسب کنند.

بر اساس گزارش سالانه اتحاد بازی‌های بلاک‌چین (Blockchain Game Alliance) در سال ۲۰۲۱، درآمد سه ماهه سوم این صنعت در آن سال بالغ بر ۲٫۳ میلیارد دلار بوده است. ۲۲ درصد از توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) معامله شده در این بازی زمانی دارایی‌های مرتبط به بازی‌های بلاک‌چین بوده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۲۰۲۲، ارزش کل صنعت بازی‌های بلاک‌چین به ۱۹۶ میلیارد دلار برسد. با توسعه روزانه وب ۳، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال میلادی جاری بازی‌های بلاک‌چین از وب ۲ (Web2) به سمت فناوری وب ۳ (Web3) می‌روند.

بازی‌های وب ۲ در مقابل وب ۳

بازی‌هایی که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین نیستند و کاملاً تحت کنترل توسعه دهندگان بازی قرار دارند، در دسته بازی‌های وب ۲ قرار می‌گیرند. با گذشت مدت زمانی و ظهور وب ۳، محدودیت‌های موجود در فضای وب ۲ باعث شد که محبوبیت‌ این فضا برای توسعه‌دهندگان کمتر و کمتر شود.

کل اکوسیستم بازی‌های ویدئویی وب ۲ تحت کنترل توسعه دهندگان است و بازیکنان آزادی کمی در دخالت در روند توسعه بازی و استفاده از مکانیسم‌های آن دارند. در مقابل، بازی‌های وب ۳ آزادی بیشتری را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا فعالانه در گسترش دنیای بازی مشارکت کنند. در فضای وب ۳، محتوای تولید شده توسط کاربر حمایت می‌شود و بازیکنان نسبت به دارایی‌های خود در این بازی‌ها حق مالکیت دارند.

بازی‌های وب ۳ همچنین به گیمرها فرصتی برای کسب درآمد می‌دهند و به منبع درآمد ثانویه برای گیمرها تبدیل می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که در فضای وب ۲، سازندگان بازی‌ها می‌توانند تا هر زمان که تمایل داشتند خدمات ارائه دهند و ممکن است بعد از مدتی متوقف شود، اما در فضای وب ۳ چنین چیزی هرگز اتفاق نمی‌افتد.

موانعی که وب ۳ باید از آن‌ها عبور کند

وب ۳ یک فضای کامل برای توسعه و فعالیت بازی‌های ویدیویی است و گام بعدی تکامل نسل بعدی بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود، اما چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که وب ۳ باید بر آن‌ها غلبه کند تا این امر تحقق یابد.

پذیرش: به دلیل پیچیدگی فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین، بسیاری از مردم قادر به درک پتانسیل واقعی آن نیستند. پیچیدگی و مخالفت شدید دولت‌ها و بانک‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال باعث شده که مردم نسبت به ورود به این فضا تردید داشته باشند. درک ارزش واقعی ارزهای دیجیتال، بازی‌های بلاک‌چین، NFTها و وب ۳ به زمان و افزایش آگاهی نیاز دارد.

عدم آگاهی: بیشتر مردم این روزها آگاهی کمی از بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال پیدا کرده‌اند، اما این فناوری همچنان به عنوان یک فناوری زودگذر و  رفتنی در ذهن مردم حک شده است. همین امر در فضای بازی‌های ویدیویی وجود دارد، بیشتر سازندگان و گیمرها نسبت به این فضا و بلاک‌چین بدبین هستند.

ناسازگاری: فناوری وب ۳ همچنان به ثبات نرسیده است و همانطور که گفته شد، در دست توسعه است. همین موضوع باعث شده که توسعه دهندگان فعلاً از ورود و فعالیت در وب ۳ خودداری کنند. اکثر توسعه دهندگان حال حاضر وب ۳ از استدلال‌های فرضی برای مقابله با مشکلات احتمالی استفاده می‌کنند و این می‌تواند خطرناک باشد.

کیفیت بازی‌ها: وب ۳ با توجه به این که در مراحل ابتدایی خود به سر می‌برد، چندان عناوین با کیفیت و بزرگی در مقایسه با وب ۲ ندارد. برای مثال، در وب ۲ بازی‌های معروف بسیاری وجود دارد که با بازی‌های وب ۳ قابل مقایسه نیستند. با این حال، این مشکل هم با گذشت زمان و حرکت توسعه دهندگان به سمت فضای وب ۳ برطرف خواهد شد.

چارچوب نظارتی: مشکلات نظارتی پیرامون ارزهای دیجیتال و NFT مانع پیشرفت بازی‌های ویدیویی در فضای وب ۳ شده و این مشکل مانع ورود بسیاری از گیمرها و توسعه‌دهندگان به این فضا شده است. این امر باعث می‌شود که تمام خدمات خوبی که بلاک‌چین می‌تواند به کاربر ارائه دهد دیده نشود.

آینده صنعت بازی‌های بلاک‌چین چه خواهد بود؟

صنعت بازی‌های بلاک‌چین به طور مستمر در حال پیشرفت است و تنها در سال ۲۰۱۹ با ۲۸۰ درصد رشد همراه بوده است. با گذشت زمان قطعاً بسیاری از گیمرها و توسعه دهندگان به سمت این فضا خواهند آمد، در حال حاضر هم استودیو‌های بازی معروف بسیاری چون انیموکا برندز (Animoca Brands) وارد این عرصه شده‌اند.

مدل P2E (بازی کن و درآمد کسب کن) در بازی‌های بلاک‌چین به عنوان یک امتیاز بزرگ برای این فناوری تلقی می‌شود که بسیاری را به سمت بلاک‌چین جذب می‌کند. از طرفی دیگر، آزادی‌هایی که فضای وب ۳ به گیمرها برای مشارکت در توسعه بازی‌ها و معامله کردن دارایی‌های درون بازی ‌می‌دهد از دیگر امتیازات این فضا است. باید دید که در آینده این فضا به چه سمتی پیش خواهد رفت.