video thumb

اتریوم تاکنون ۸٫۱۰ میلیارد دلار اتر توکن‌سوزی کرده است: پس از انتقال اتریوم، توکن اتر کمیاب‌تر خواهد شد

بر اساس اخبار منتشر شده، در ۲۴ ساعت گذشته ۲٫۳۵ میلیون توکن اتریوم سوزانده شده‌ است. تقریبا ۲۸۸ روز پیش، توسعه‌دهندگان اتریوم ارتقا EIP 1559 را بر روی شبکه پیاده‌سازی کردند. این ارتقا مجموعه قوانین و اساس کار الگوریتم‌ مرتبط به هزینه گس (Gas) تراکنش‌ها در پروتکل اتریوم به کل تغییر داد و شبکه اکنون هزینه پایه‌ کارمزدها را برای هر گس شبکه می‌سوزاند.

به طور کلی‌تر، ارتقا EIP-1559 مکانیزم کارمزد جدیدی ارائه می‌دهد که طی آن، برای هر بلاک تراکنش یک کارمزد مبنا ایجاد می‌شود. سپس بلاکچین کارمزد موردنظر را می‌سوزاند و کل موجودی اتر کاهش پیدا می‌کند. این موضوع، فشار ضدتورمی برای رمزارز ایجاد می‌کند. تحلیل‌گران معتقدند با اعمال این تغییرات قیمت اتریوم افزایش می‌یابد.

از زمان ارتقاء لندن در ۵ آگوست ۲۰۲۱ و پس از راه‌اندازی ارتقا EIP 1559، حدود ۲٫۳۵ میلیون توکن شبکه اتریوم، اتر (ETH) به ارزش ۸٫۱۰ میلیارد دلار سوزانده شده است. یک روز پس از راه‌اندازی ارتقا EIP 1559، ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم گفت که این ارتقا قطعا مهم‌ترین بخش از هارد فورک (به‌روزرسانی نرم ‌افزاری) لندن بوده است.

هارد فورک لندن که یکی از مورد انتظارترین تغییرات شبکه اتریوم بوده  است که در ۵ آگوست سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. به واسطه این ارتقا، بلاکچین ارز دیجیتال اتریوم یک قدم مهم در راستای انتقال به الگوریتم اجماع یا اثبات سهام (POS) نزدیک‌تر شد.

در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۲۳۹۶ اتر به ارزش ۴٫۶۳ میلیون دلار سوزانده شده است. در ۱ می ۲۰۲۲، این بالاترین نرخ روزانه توکن‌سوزی این شبکه با ۷۱,۷۱۸ اتر به ارزش ۱۳۸٫۷۸ میلیون دلار است. همچنین یکی دیگر از روزهای بزرگ توکن‌سوزی شبکه اتریوم مربوط به ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ است، زمانی که ۱۹,۴۲۴ اتریوم به ارزش تقریباً ۳۷٫۵ میلیون دلار از بین رفت.

هارد فورک لندن و ارتقاء ۱۵۵۹ EIP یک تغییر بزرگ برای بلاک‌چین اتریوم محسوب می‌شوند و تغییر بزرگ بعدی برای اتریوم زمانی خواهد بود که ادغام بزرگ این شبکه انجام شود. در این ادغام شبکه اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به الگوریتم اثبات سهام (PoS) تبدیل می‌شود. الگوریتم اثبات سهام باعث می‌شود که سرعت شبکه اتریوم افزایش یافته و هزینه کارمزدها کمتر شود.

کاربران اتریوم در حال حاضر خود را برای ادغام آماده می‌کنند، چرا که پیش‌بینی می‌کنند که این ارتقا بزرگ در مقطعی در تابستان امسال انجام خواهد شد. اخیرا در ۱۷ می، یک شرکت نرم افزاری که بر شبکه اتریوم متمرکز است، نسخه دسترسی زودهنگام فضای ابری بونسای ترایز (Bonsai Tries) را راه‌اندازی کرد. به نظر می‌رسد تیم این نرم افزار قصد دارد چند قدم از انتقال رسمی اتریوم ۱٫۰ به اتریوم ۲٫۰ جلوتر باشد.

همچنین در یکی از کنفرانس‌های ارز دیجیتال اخیر، یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم گفت که ممکن است انتقال اتریوم در ماه اگوست انجام شود. او گفت که ادغام شبکه احتمالا تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میلادی انجام خواهد شد. این توسعه دهنده همچنین به استخراج‌کنندگان هشدار داد که بیشتر از این بر روی ریگ‌های استخراج سرمایه‌گذاری نکنند.

ریگ ماینینگ به مجموعه‌ای از تجهیزات اشاره دارد که برای استخراج ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریگ به معنای یکی از سخت‌افزارهاست. طبق تعریفی که در سایت بیت کوین‌ دات ایت آمده این ریگ ممکن است یک تجهیزات اختصاصی باشد که صرفا با کاربرد استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده و یا ممکن است که یک کامپیوتر باشد که استفاده چندگانه‌ای مثل بازی و کار و غیره از آن شود و به صورت نیمه وقت برای استخراج نیز مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، علیرغم تغییرات آتی اتریوم، نرخ هش شبکه در بالاترین حالت خود در طول عمر شبکه بوده است و ارتفاع بلوک‌های شبکه به ۱۴,۷۷۰,۲۳۱ بلوک می‌رسد. توکن‌سوزی در شبکه اتریوم به بخشی ثابت از پروتکل اتریوم تبدیل شده است و بسیاری هم معتقدند که با انجام ادغام و پیش بردن بهتر سیاست‌های کاهش تورم و کارمزد، شبکه اتریوم بهتر از این هم عمل می‌کند.

بر اساس شبیه‌سازی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که در صورت انجام انتقال اتریوم و اجرای ادغام، اتریوم کمیاب‌تر می‌شود. در حال حاضر نرخ انتشار توکن اتر ۵٫۴ میلیون اتریوم در سال است و پس از ادغام، نرخ انتشار توکن جدید در سال تنها حدود ۵۰۰ هزار اتر خواهد بود. به طور خلاصه، در حال حاضر رشد سالانه عرضه توکن شبکه اتریوم ۳٫۷ درصد است که پس از ادغام، به تقریبا ۰٫۴ درصد در سال می‌رسد.

با وجود این تغییرات، نرخ توکن‌سوزی اتریوم پس از ادغام هم یکسان خواهد بود، که تخمین زده می‌شود حدود ۹۰۰ هزار اتر در سال باشد. با این حال، جهش‌های ناگهانی در توکن‌سوزی اتر می‌تواند پیش‌بینی‌ها را تا حد زیادی تغییر دهد. در زمان نگارش این مقاله، توکن اتر شبکه اتریوم با ۰٫۳۶ درصد افزایش در قیمت  ۱,۹۸۵ دلار معامله می‌شود.

مطالعه بیشتر:

خرید، فروش و قیمت بیت کوین در صرافی سرمایکس

خرید، فروش و قیمت تتر در صرافی سرمایکس

خرید کیف پول لجر