video thumb

مدیرعامل صرافی بایننس در یک بلاگ نظر خود را درباره سقوط استیبل‌کوین ترا منتشر کرد

مدیرعامل صرافی بایننس یعنی چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، به تازگی در یک پست بلاگ نظرات خود درباره سقوط استیبل‌کوین ترا و رمزارز لونا را منتشر کرد. او در روز ۲۰ ماه می در پست بلاگ خود گفت:” اتفاقی که برای رمزارز لونا و شرکت ترا افتاد، اتفاقی ناراحت کننده و بسیار تاثیرگذار بوده است.” با وجود این‌که ژائو گفته است صرافی و سامانه بایننس به دنبال حفظ سرمایه‌ی کاربران خود است، این شرکت به جز راه‌هایی که برای عموم به اشتراک گذاشته است، هیچ راه دیگری برای مقابله با کاهش قیمت ندارد.

ژائو هم‌چنین اضافه کرد شرکت بایننس به طور داوطلبانه به شرکت ترافورم لبز (TerraForm Labs) کمک خواهد کرد تا در ابتدا ضرر مالی خرده فروشان را جبران کند. او در این باره گفت:” به صورت تئوری اگر شما زمانی از یک ارز دیگر برای سنجیدن یک ارز استفاده کنید، همیشه احتمال از دست رفتن ثبات بین این دو وجود دارد. حتی اگر یکی از این دو ارز ۱۰ برابر دیگری باشد، احتمال کاهش قیمت آن وجود دارد. به طور کلی هیچ چیز در این دنیا دارای ثبات ۱۰۰ درصدی نیست.”

طق باور ژائو بزرگترین اشتباهی که یک پروژه رمزارز می‌تواند انجام دهد این است که تصور کند با ضرب کردن (Mint) رمزارز خود، ارزش آن بیشتر خواهد شد. او در این باره توضیح داد که یکی از دلایل اصلی سقوط سامانه‌ی لونا ضرب کردن رمزارز خود بود. به گفته‌ی ژائو یکی دیگر از دلایل سقوط این رمزارز، محرک‌های پیشنهادی توسط شرکت ترا بوده است. او برای درک بهتر این موضوع اشاره‌ای به پروتکل لنگر (Anchor) داشت. به گفته‌ی او محرک‌ها سرمایه گذاران زیادی را به یک پروژه جذب خواهند کرد اما آن پروژه باید ارزش آن رمزارز را حفظ کند تا بتواند حجم کاربران خود را از دست ندهد.

ژائو در ادامه گفت که سرعت افزایش محوبیت ترا با مقدار محرک‌های پیشنهادی از جانب این سامانه هم‌خوانی نداشت و این محبوبیت مشابه یک حباب خالی بود که در آخر این حباب از بین رفت.

ژائو در آخر از کند بودن واکنش شرکت ترا گفت و طبق باور او، این کمپانی اگر سرعت واکنش بیشتری داشت و از ذخیره خود بهتر استفاده می‌کرد، می‌توانست از این اتفاقات جلوگیری کند. با وجود این‌که او از این تصمیم شرکت ترا ناراحت بود اعلام کرد که شرکت بایننس به طور کامل از شرکت ترا حمایت خواهد کرد.