video thumb

سه ارز دیجیتال بازار که بهترین عملکرد را در جریان بازار نزولی سال ۲۰۲۲ دارند

بازار ارزهای دیجیتال در شش ماه گذشته روندی کاهشی داشته و ارزش آن از بیش از ۳ هزار میلیارد دلار در نوامبر سال ۲۰۲۱ به ۱٫۲۳ هزار میلیارد دلار در می سال ۲۰۲۲ رسیده است. ترس از افزایش تورم در آمریکا و واکنش جنگ طلبانه فدرال رزرو به آن، جنگ ادامه‌دار اوکراین و روسیه و دیگر اتفاقات جهانی باعث شده که سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری بر روی بازارهای سرمایه پرخطر مانند بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و در مواردی حتی از سرمایه‌گذاری در این بازار منصرف شوند.

در نتیجه این اتفاقات، برخی از ارزهای دیجیتال بازار مانند دوج‌کوین (DOGE) و کاردانو (ADA) با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شده‌اند، به طوری که نسبت به رکورد‌های سال گذشته خود ۸۰ درصد کاهش یافته‌اند. تعداد محدود دیگری از ارزهای دیجیتال بازار نیز کاهش قیمت‌هایی را تجربه کردند، اما نسبت به بسیاری از رمزارزهای بازار بسیار کاهش کمتری داشتند و توانستند ارزش خود را تا حدودی حفظ کنند.

در این مقاله از سرمایکس، می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به سه ارز دیجیتال بازار که در سال ۲۰۲۲ با وجود تمام کاهش‌های بزرگ، کاهش بسیار کمتری را تجربه کردند و نسبت به باقی رمزارزها وضعیت بهتری دارند.

ارز دیجیتال مونرو 

رمزارز متمرکز بر حریم خصوصی مونرو (XMR) از نوامبر سال ۲۰۲۱ تاکنون متحمل ضرر کمتری نسبت به سایر رقبای خود شده است. قیمت توکن مونرو تقریباً در حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و از اوج خود در نوامبر سال ۲۰۲۱ که در حدود ۳۰۰ دلار بود، به ۱۸۶ دلار رسیده است. با توجه به این که اصلاح قیمتی گسترده مونرو از می ۲۰۲۱ و در نزدیکی ۵۲۰ دلار آغاز شده، می‌توان گفت توکن مونرو در حدود ۶۵ درصد تا به امروز کاهش یافته است.

همانطور که گفته شد، روند نزولی توکن مونرو از نوامبر سال ۲۰۲۱ آغاز شده است، زمانی که گزارش‌های متعددی علیه این رمزارز منتشر شد که در آن‌ها گفته شده بود که از اکوسیستم مونرو برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود. از طرفی دیگر، ترس از قوانین سخت‌گیرانه بیشتر بر بازار ارزهای دیجیتال باعث شد که تقاضا برای خرید توکن مونرو افزایش قابل توجهی داشته باشد.

بر اساس نمودار‌های تکنیکال، توکن مونرو در محدوده میانگین متحرک نمایی ۵۰ هفته‌ای (موج قرمز) در حدود ۲۱۱ دلار و در محدوده متحرک نمایی ۲۰۰ هفته‌ای (موج آبی) نزدیک به ۱۶۷ دلار قرار گرفته و تثبیت شده است. در حال حاضر مشخص نیست که چه زمانی حرکت افزایشی یا حتی کاهشی توکن مونرو آغاز خواهد شد.

ارز دیجیتال لئو 

رمزارز لئو (LEO) یک توکن ابزاری است که توسط آی‌فینکس (iFinex)، شرکت مادر صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس ارائه شده است و تا حد زیادی تحت تأثیر روند کاهشی و نزولی بازار ارزهای دیجیتال قرار نگرفته است. توکن لئو حتی در زمانی که سایر رقبای او در نوامبر ۲۰۲۱ کاهش یافتند، به روند صعودی خود ادامه داد. این رمزارز در فوریه سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود در حدود ۸٫۱۵ دلار رسید، اما از آن زمان تاکنون تقریباً ۴۰ درصد کاهش یافته و اکنون در زمان نگارش این مقاله، در قیمت ۴٫۹۵ دلار معامله می‌شود.

قابل ذکر است که شرکت آی‌فینکس توکن لئو را در یک مزایده خصوصی فروش توکن در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد و هدف آن جمع‌آوری یک میلیارد دلار کمک مالی بود. این شرکت در آن سال با کسری در بودجه اکوسیستم خود مواجه شده بود و با معرفی این توکن سعی کرد که بودجه از دست رفته را جبران کند و بتواند آسیب‌های احتمالی شبکه از این کسری را کاهش دهد.

بر اساس داده‌های منتشر شده، این توکن به شدت متمرکز است. یک نهنگ در حدود ۹۷ درصد از عرضه خالص توکن لئو را در اختیار دارد و می‌تواند با هر خرید و فروشی به راحتی قیمت توکن لئو را تغییر دهد.

ارز دیجیتال بایننس‌کوین

رمزارز بایننس‌کوین شرایط مشابهی با توکن مونرو دارد. قیمت بایننس‌کوین در اوایل ماه می از ۷۰۰ دلار عبور و بعد از آن همراه با سایر ارزهای دیجیتال بازار، شروع به کاهش قیمت کرد. بایننس‌کوین با بازگشت به سطوح پیشین خود، بیش از نیمی از ارزش خودش را از دست داد و اکنون در حدود قیمت ۳۲۵ دلار معامله می‌شود.

رمزارز بایننس‌کوین به عنوان یک توکن ابزاری در داخل اکوسیستم بایننس عمل می‌کند که شامل صرافی بایننس و بلاک‌چین بومی آن با نام بایننس‌چین می‌شود. دارندگان توکن بایننس‌کوین همچنین می‌توانند در رأی‌گیری‌های اکوسیستم بایننس شرکت و پیشنهاد‌های خود را برای شبکه ارسال کنند.

سایر ارزهای دیجیتال با عملکرد خوب

ارزهای دیجیتال بازار که وضعیت نسبتاً خوبی در واکنش به شرایط داشتند، صرفاً محدود به سه ارز بالا نمی‌شوند. بیت‌کوین (BTC) و توکن شبکه اتریوم، اتر (ETH) نیز نسبت به سایر رمزارزهای بازار اگر عملکرد بسیار عالی نداشته باشند، عملکرد بدتری هم نداشتند.

بیت‌کوین از رکورد ۶۹ هزار دلاری خود در نوامبر سال ۲۰۲۱ با ۵۷ درصد کاهش به قیمت ۲۹,۵۰۰ دلار رسیده است. در همین حال، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، اتریوم از قیمت ۴۸۵۰ دلاری خود در مدت مشابه با بیت‌کوین در حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است و اکنون در قیمت ۱۹۹۲ دلار معامله می‌شود.