video thumb

ایلان ماسک به کاربران خود در خصوص یک ویدیو تبلیغاتی جعلی هشدار می‌دهد

اخیراً ویدیو تبلیغاتی در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده که در آن با استفاده از فناوری دیپ فیک (Deep Fake)، چهره ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا را جعل کرده بودند. کلاهبرداران از کنفرانس‌ اخیری که خود ماسک در آن حضور داشته استفاده کرده و یک پلتفرم ارز دیجیتال با بازده ۳۰ درصدی را تبلیغ کرده بودند. این ویدیو جعلی توجه ماسک را در توییتر به خود جلب کرد و او نسبت به آن واکنش نشان داد و تبلیغ چنین پلتفرمی را تکذیب کرد.

ایلان ماسک فعالیت زیادی در شبکه اجتماعی توییتر دارد و از زمانی که اقدام به خرید این پلتفرم کرده، فعالیتش بیشتر شده است. ماسک در یک توییت بسیار کوتاه این ویدیو را جعلی اعلام کرد و گفت که چنین پلتفرمی را تبلیغ نکرده است. شهرت جهانی ایلان ماسک به عنوان یک شخص پیشگام در عرصه فناوری، او را به یک هدف انتخابی برای جعل چهره و کلاهبرداری تبدیل کرده است.

کاربرانی که آشنایی چندانی با فناوری دیپ فیک نداشته باشند، فریب این ویدیو‌های جعلی را می‌خورند و ناخواسته سرمایه‌ خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند. تبلیغ پلتفرم‌های کلاهبرداری با بازده دروغین در چند سال اخیر بسیار شایع بوده است، به طوری که کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) در گزارشی تخمین زد که ۸۰ میلیون دلار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاران قربانیِ این ویدیو‌های جعلی شده است.

ایلان ماسک علاوه بر حضور فعال در عرصه فناوری، تمایلات زیادی به فضای ارزهای دیجیتال هم نشان داده است و از حامیان اصلی ارز دیجیتال دوج‌کوین (DOGE) است. به همین دلیل انتخاب ایلان ماسک توسط کلاهبرداران انتخاب عاقلانه‌ای بوده است. ماسک وعده داده بود که بعد از خرید توییتر، آزادی بیان را در این پلتفرم بهتر از هر زمان دیگری کند و جلوی فعالیت ربات‌های کلاهبرداری و هرزنامه را بگیرد.

با این حال، به نظر می‌رسد که روند خرید توییتر توسط ایلان ماسک با وقفه مواجه شده چرا که تیم توسعه دهنده توییتر مانع دسترسی به اطلاعات دقیق تعداد کاربران غیرواقعی این شبکه اجتماعی شده است. توییتر ادعا کرده است که حساب‌های جعلی یا هرزنامه کمتر از ۵ درصد از کاربران فعال روزانه را تشکیل می‌دهند.

فناوری دیپ فیک در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و از همان سال بسیار رایج شد. دیپ فیک فناوری جدیدی بر مبنای هوش مصنوعی است که به واسطه آن تصاویر و ویدیو‌های دروغین اما واقع گرایانه درست می‌شود و می‌تواند هر بیننده‌ای را تحت تأثیر خود قرار دهند. امروزه ویدیوهای دیپ فیک بسیاری از هنرمندان و افراد مشهور ساخته می‌شود و بیننده بدون آنکه متوجه عدم صحت و واقعیت آن‌ها شود، محتوای آن‌ها را باور کرده و به انتشار آن‌ها در فضای مجازی دست می‌زند.