video thumb

بیت کوین در ۲۵ هزار دلار؛ کاهش ادامه دار قیمت یا بهترین فرصت خرید؟

بیت کوین در ۲۵ هزار دلار؛ کاهش ادامه دار قیمت یا بهترین فرصت خرید؟ تا به امروز سال ۲۰۲۲ زمان خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال نبوده است و با اینکه برخی آلت کوین ها توانستند بدرخشند و رشد قیمتی زیادی را تجربه کنند، اما در ۶ ماه گذشته برای بیت کوین و بسیاری از ارزهای برتر بازار شاهد یک روند نزولی بوده ایم.

روز گذشته بیت کوین پس از هفته ها نوسان در محدوده ۳۰ هزار دلار، در نهایت موفق نشد تا از این مقاومت عبور کند و با کاهش هفتگی ۱۷ درصدی به محدوده ۲۵ هزار دلار رسید. محدوده ای که محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان از اواخر سال ۲۰۲۰ آن را تجربه نکرده بود. با اینکه بیت کوین در طول تاریخ خود بارها نوسانات شدید قیمتی را تجربه کرده است، اما کاهش از ۶۰ هزار دلار به ۲۵ هزار دلار در طول کمتر از یک سال نگرانی هایی را ایجاد کرده است، در حالی که برخی معتقد هستند این کاهش قیمتی بهترین فرصت برای ورود به بازار است.

اما دلیل این کاهش قیمتی چه بود؟ آیا در نهایت این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت یا بزودی شاهد بازگشت قیمت خواهیم بود؟

روند قیمتی بیت کوین

بیت کوین در ۱۰ ژوئن به زیر خط روند کاهش پیدا کرد که الگوی مثلث صعودی در حال توسعه را لغو کرد و خرس ها با حفظ فشار فروش، قیمت را به زیر حمایت قدرتمند ۲۸۶۳۰ دلار در ۱۱ ژوئن رساندند.

نمودار قیمت بیت کوینپایه بلند در کندل ۱۲ ژوئن نشان می داد که گاوها در تلاش برای دفاع از حمایت ۲۶۷۰۰ دلار هستند، که در صورت موفق قیمت می توانست به بالای سطح شکست در ۲۸۶۳۰ دلار برگردد و در محدوده بین ۲۶۷۰۰ دلار تا ۳۲۶۵۹ دلار نوسان داشته باشد؛ موضوعی که در نهایت عملی نشد و بیت کوین به محدوده ۲۵ هزار دلار کاهش پیدا کرد. موضوعی که نشان داد خرس ها توانسته اند سطح ۲۸۶۳۰ را به مقاومت تغییر دهند.

نمودار قیمت بیت کوین 2

در حالی که خرس ها در تلاش هستند تا با تشدید سقوط، قیمت را به ۲۲ و سپس ۲۰ هزار دلار برسانند، گاوها در تلاش برای بازگشت قیمت به سطح حیاتی ۲۶۷۰۰ و در ادامه شکست و حفظ قیمت در بالای سطح شکست در ۲۸۶۳۰ هستند. اگر این روند صعودی شکل گیرد، توقف بعدی می تواند در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه باشد و عبور موفقیت آمیز از آن نیز می تواند مسیر صعود احتمالی تا ۳۲ هزار دلار را هموار کند.

اما در حال حاضر، شیب نزولی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و شاخص قدرت نسبی در منطقه منفی نشان می دهد که خرس ها دست بالا را دارند و در تلاش برای از سر گیری روند نزولی هستند.

عوامل بازار قرمز

در مجموع وضعیت اقتصادی جهانی در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر نمی برد و این موضوع اثر خود را در بازار ارزهای دیجیتال نیز نشان داده است. به طور کلی افزایش تورم، سقوط سهام فناوری و ایجاد شرایط ریسک گریز را می توانیم برخی عوامل اصلی سقوط اخیر بیت کوین و ارزهای دیجیتال بدانیم.

در هفته های گذشته سرمایه گذاران سهام و همچنین ارزهای دیجیتال به وضوح بیان کردند که شرایط حال حاضر ریسک گریز است و بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال پیشرو با سقوط قیمتی افزایش خفیف ایجاد شده در هفته قبل را از بین بردند و براساس گزارش کوین مارکت کپ، ارزش بازار جهانی ارزدیجیتال تنها در ۲۴ ساعت، با ۷٫۵ درصد کاهش به ۱٫۰۳ تریلیون دلار ریزش کرد.

پس از روند رو به رشد دیده شده در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، به نظر می رسد زمستان ارزهای دیجیتال از اوایل ماه می، زمانی که بازار ارزهای دیجیتال همراه با بازار سهام سقوط کردند آغاز شده است. در ادامه ماجرای اکوسیستم ترا و از بین رفتن این شبکه، توکن لونا و استیبل کوین ترا نیز شرایط را بدتر از قبل کرد و از آن زمان به بعد سهام شرکت های فناوری روند نزولی را ادامه دادند و ارزهای دیجیتال بیشتر سقوط کردند.

بیت کوین هودل

اثرات باقی مانده از کرونا، خطرات جنگ و تنش های بین دولت ها، منفی نگری مداوم قانون گذاران پیرامون ارزهای دیجیتال از جمله دیگر موارد منفی و اثرگذار در بازار ارزهای دیجیتال هستند که می توانند منجر به کاهش ادامه دار بیت کوین شوند.

احتمال ادامه روند نزولی

در این بین و آشفتگی های اخیر بازار، با وضعیت اقتصادی و تورم ایجاد شده در آمریکا، پیش بینی می شود که مقامات آمریکایی در روز چهارشنبه، ۱۵ ژوئن نرخ بهره را نیم واحد دیگر افزایش دهند. موضوعی که خبر خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال نیست و می تواند باعث ایجاد یک سقوط قیمتی دیگر شود.

علاوه بر آمریکا، اروپا نیز وضعیت مناسبی ندارد و تورم در منطقه یورو به بالاترین حد رسیده است و بسیاری معتقد هستند که نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته برخی تحلیلگران، در این شرایط افراد تلاش خواهند کرد تا سرمایه های خود را حفظ و نگهداری کنند و در این وضعیت ورود سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری ها کاهش پیدا می کند و در مجموع ادامه روند در سال ۲۰۲۲ می تواند همچنان نزولی باشد. اما در سمت مقابل، اگر اوضاع اقتصاد جهانی کمی بهتر به نظر برسد بیت کوین می تواند صعود قیمتی بزرگی را همانند گذشته تجربه کند، اما این پیامد صعودی بعید است امسال اتفاق بیفتد و برای دو تا سه سال آینده پیش بینی می شود.

خرید یا فروش؟

با وجود اینکه بیت کوین و اتریوم هر دو فاصله زیادی با اوج خود پیدا کرده اند، اما همچنان برخی کارشناسان معتقد هستند که بیت کوین پتانسیل و شرایط مورد نیاز برای رشد به بیش از ۱۰۰ هزار دلار را دارد.

این نوسانات اخیر قیمتی به خوبی ماهیت بیت کوین را باری دیگر نشان دادند و آن، سرمایه گذاری بسیار پر نوسان و روند غیرقابل پیش بینی است. بیت کوین بارها در طول تاریخ خود اوج قیمتی جدید ثبت کرده و سپس در مدت زمان کوتاهی بسیاری از ارزش خود را از دست داده است و این روند در طول سال های اخیر تکرار شده است.

بنابراین سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال در این شرایط چه کاری نیاز است انجام دهند؟ به گفته تحلیلگران، هیچ! با توجه به سابقه نوسانات ارزهای دیجیتال، هیچ تضمینی برای ادامه روند کاهشی یا برعکس، بازگشت قیمتی وجود ندارد. قیمت بیت کوین به همان اندازه که احتمال سقوط دارد، احتمال رشد دارد. موضوع واضح این است که نوسانات بیت کوین امروز تمام نمی شود و در آینده حتی می توانیم شاهد نوسانات بیشتری باشیم و این چیزی است که سرمایه گذاران بلندمدت ارزهای دیجیتال باید همواره به آن توجه داشته باشند.