video thumb

افزایش بی‌سابقه نرخ بهره توسط فدرال رزرو: بیت‌کوین پس از کاهش قیمت افزایش یافت

قیمت بیت‌کوین در روز گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شد و به کانال ۲۰ هزار دلار نزدیک شد. پس از اعلام فدرال رزرو و افزایش نرخ بهره، بیت‌کوین با افزایش قیمت مواجه شد و به محدوده ۲۲ هزار دلار بازگشت. فدرال رزرو در روز چهارشنبه نرخ بهره را ۰٫۷۵ درصد افزایش داد که این بزرگ‌ترین افزایش نرخ بهره‌ توسط فدرال رزرو در ۲۸ سال گذشته بوده است و گفته می‌شود که افزایش‌های بیشتری هم در اواخر سال جاری انجام خواهد شد.

نرخ بهره (Interest Rate) یا نرخ سود هزینه‌ای است که در ازای استقراض پول پرداخت می‌کنید. نرخ بهره به عنوان درصدی از کل مبلغ وام‌ گرفته ‌شده بیان می‌شود. اگر شما برای خرید خانه، ماشین یا امور شخصی خود وام بگیرید، ملزم به پرداخت بهره آن نیز هستید. اگر مبلغی را در بانک قرار داده باشید، مانند قرض دادن به بانک است، بنابراین، بهره دریافت خواهید کرد. نرخ بهره تعیین‌ شده بوسیله بانک، میزان بهره‌ پرداختی شما به بانک یا بانک به شما را مشخص می‌کند. بسته به حوزه تعریف، نرخ سود می‌تواند انواع مختلفی اعم از ساده، مرکب، اسمی، حقیقی، موثر و … را داشته باشد.

افزایش نرخ بهره باعث به چالش کشیده شدن بیت‌کوین شد و به محدوده ۲۰ هزار دلار در روز گذشته کاهش یافت. با این حال، بر اساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، روند قیمتی بیت‌کوین از آن زمان مثبت شده و در زمان نگارش این مقاله در قیمت ۲۱,۹۱۲ دلار معامله می‌شود.

بیت‌کوین و باقی پروژه‌های بازار ارزهای دیجیتال در چند هفته گذشته با کاهش‌های متعددی مواجه شده‌اند و گفته می‌شود که با افزایش تورم و فشارهای فدرال رزرو، سرمایه‌گذاران دارایی‌های پر ریسک مالی مانند ارزهای دیجیتال را از سبد سرمایه‌گذاری خود حذف کرده‌اند.

بازار ارزهای دیجیتال ارتباط نزدیکی با بازار سهام دارد و این بازار هم از کاهش‌های مداومی که بازار رمزارز را در برگرفته مبرا نیست. با این حال، بازار سهام هم همزمان با افزایش قیمت بیت‌کوین و سایر رمزارزها، شروع به افزایش قیمت کرد.