video thumb

با نشانه های پایان بازار نزولی آشنا شوید

با نشانه های پایان بازار نزولی آشنا شوید: مدتی است که وارد زمستان ارزهای دیجیتال شده ایم و نشانه های صعود پایدار در بازار دیده نمی شود. کمتر کسی پیش بینی می کرد قیمت بیت کوین به ۱۷ هزار دلار کاهش داشته باشد و در این بین بسیاری سردرگم هستند و نمی دانند که بیت کوین چه زمانی و چگونه از این روند نزولی می تواند برگردد.

در حالی که قیمت ها کاهش پیدا می کنند، سوال مهم این است که تا کی این روند ادامه پیدا می کند و بازار نزولی چه زمانی به پایان می رسد؟ در حالی که پیش بینی زمان دقیق پایان بازار نزولی غیرممکن است، بررسی برخی نشانه ها مانند روندهای نزولی گذشته می تواند به ما برای تشخیص زمان حدودی پایان بازار نزولی کمک کند. نشانه هایی که در ادامه این مقاله می خواهیم آنها را بررسی کنیم.

واکنش صنعت ارز دیجیتال

یکی از نشانه های قدیمی زمستان ارزهای دیجیتال، اخراج گسترده کارکنان در سراسر اکوسیستم رمزارز است زیرا شرکت ها به دنبال کاهش هزینه ها برای گذر از زمان های سخت هستند.

سرفصل های اخبار در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مملو از اعلامیه های اخراج از سوی شرکت های بزرگ فناوری و صرافی ارز دیجیتال مانند ConsenSys و Bitmain و همچنین صرافی های رمزارز مانند Houbi و Coinfloor بود. موضوعی که امسال نیز رخ داد و شاهد اخراج های مختلفی مانند کاهش ۱۸ درصدی کارکنان Coinbase و ۱۰ درصدی Gemini بودیم و اگر روند نزولی ادامه پیدا کند احتمالا میزان اخراجی ها افزایش پیدا می کند.

در حال حاضر زمان زیادی از شروع بازار نزولی نمی گذرد و خیلی زود است که براساس این معیار تصمیم گیری کنیم، اما در مجموع یکی از نشانه های پایان زمستان و روند نزولی زمانی است که شرکت ها دوباره شروع به استخدام می کنند و پروژه های جدید با بودجه های بزرگی راه اندازی می شوند. این موضوع می تواند به خوبی نشان دهنده بازگشت سرمایه گذاران و سرمایه به اکوسیستم های رمزارز باشد.

بررسی میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته ای

یکی از شاخص های تکنیکال که چندین بار در تاریخ بیت کوین توانسته نشان دهنده پایان یک دوره نزولی باشد، زمانی است که قیمت به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته ای می رسد و سپس به بالای آن صعود می کند.

میانگین متحرک ساده 200 هفته ای

همانطور که در نواحی مشخص شده با فلش های بنفش در نمودار بالا مشاهده می کنید، قیمت به زیر محدوده میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته ای (خط آبی روشن) رسیده است و سپس با بازگشت به بالای این محدوده، روند صعودی در بازار شروع شده است. این یک موضوع قطعی نیست اما می تواند به عنوان یک نشانه مثبت برای روزهای خوب در پیش بیت کوین در نظر گرفته شود.

بررسی RSI

اندیکاتور RSI یا شاخص قدرت نسبی، یکی دیگر از شاخص های تکنیکال است که می تواند در پیش بینی زمان پایان روند نزولی و کف قیمتی به شما کمک کند. با بررسی گذشته بیت کوین متوجه می شویم که معمولا کف قیمتی در زمانی ایجاد شده است که RSI به محدوده فروش بیش از حد رسیده است و زیر امتیاز ۱۶ سقوط کرده است.

BTC RSI

موضوعی که در دو مورد در تصویر بالا و به دایره نارنجی نمایش داده شده است. برگشت و افزایش تقاضا در بازار نیز زمانی رخ می دهد که RSI به بالای ۷۰ و به محدوده اشباع خرید برسد.

بررسی MVRV

MVRV معیاری برای مقایسه ارزش واقعی بازار و ارزش کل بازار است که می تواند نشان دهد بیت کوین نسبت به ارزش منصفانه، در قیمت بالاتر یا پایین تری معامله می شود.

Market value to realized value

خط آبی در نمودار بالا نشان دهنده ارزش فعلی بازار بیت کوین است. خط نارنجی نشان دهنده ارزش تحقق یافته و خط قرمز، نشان دهنده امتیاز Z است. امتیاز Z یک آزمون انحراف معیار استاندارد است که اختلاف داده های بین ارزش بازار و ارزش تحقق یافته را نشان می دهد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود، بازارهای نزول قبلی امتیاز Z کمتر از ۰٫۱ را ثبت کردند که با کادر سبزرنگ در پایین نمودار مشخص شده است و شروع روند صعودی در زمانی تایید شد که این معیار به بالای امتیاز ۰٫۱ افزایش پیدا کرد.

براساس عملکرد تاریخی، این معیار نشان می دهد که بزودی احتمالا روند نزولی بیشتری برای بیت کوین وجود خواهد داشت و به دنبال آن پرایس اکشن خنثی رخ می دهد.

بررسی ضریب میانگین متحرک ۲ ساله

ضریب میانگین متحرک ۲ ساله می تواند یک معیار نهایی و راهی ساده سرمایه گذاران بیت کوین برای شناسایی زمان پایان بازار نزولی باشد. این معیار، میانگین محرک ۲ ساله و ۵ برابر میانگین متحرک ۲ ساله را با قیمت بیت کوین دنبال می کند.

2-year moving average multiplier

هر زمان که قیمت بیت کوین به کمتر از میانگین متحرک ۲ ساله رسیده است، بازار وارد قلمرو بازار نزولی شده است و زمانی که قیمت به بالای این میانگین می رسد، روند صعودی ایجاد شده است.

از طرف دیگر، صعود قیمت به بالای خط ضرب ۵ برابر میانگین متحرک ۲ ساله نشان دهنده یک بازار صعودی قوی و زمان مناسب برای کسب سود است. سرمایه گذاران می توانند از این معیار به عنوان سیگنالی برای زمان مناسب خرید استفاده کنند.

هر معیار و نشانه ای که برای تحلیل از شرایط و پیش بینی روند قیمتی انتخاب کنید، مهم است که به خاطر داشته باشید هیچ معیاری بی نقص نیست و همیشه خطر روند نزولی بیشتر وجود دارد. هیچوقت و با هیچ نموداری نمی شود زمان دقیقی برای کاهش یا افزایش قیمت ارز دیجیتال و روند طولانی مدت آن را مشخص کرد.